Blankpusser arven, søker flere arvinger

Verdensevangelist Billy Graham tok initiativet, men ved 40-å rsjubileet skal Lausanne-verdiene overleveres til en generasjon som ikke kjenner Graham.

Denne uken er krist­ne le­de­re le­de­re til­knyt­tet Lau­san­ne- be­ve­gel­sen sam­let i den sveit­sis­ke byen den har fått nav­net sitt fra for å gjøre opp sta­tus og stake ut kur­sen vi­de­re.

«Lau­san­ne-kon­fe­ran­sen set­ter seg store mål», lød en tit­tel i Dagen man­dag 6. mai 1974. An­led­nin­gen var mi­sjons­kon­gres­sen som skul­le ar­ran­ge­res i siste halv­del av juli samme år. 2.700 le­de­re var ven­tet, fra «alle ver­dens na­sjo­ner - unn­tatt Kina og Al­ba­nia». skrev Dagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Time Ma­gazi­ne kalte mønt­rin­gen «et opp­sikts­vek­ken­de forum, sann­syn­lig­vis det størs­te og bre­des­te krist­ne råd som noen­sin­ne har fun­net sted». Siden ble kon­fe­ran­sen en be­ve­gel­se, løst sam­men­satt, men med bånd over hele ver­den.

In­spi­rer­te nord­menn

Vi­sjo­nen har hele veien vært over­vel­den­de. «Hele kir­ken skal ta hele evan­ge­li­et til hele ver­den», som det ble for­mu­lert under be­ve­gel­sens andre store kon­gress, i Ma­ni­la på Fi­li­pi­ne­ne i 1989.

Den tred­je store kon­gres­sen ble holdt i Cape Town i i Sør-A fri­ka 2010. Da ble det ty­de­lig at be­ve­gel­sen har fått sta­dig ster­ke­re fot­fes­te i det glo­ba­le Sør. Rundt 4.200 le­de­re fra nes­ten 200 land del­tok.

- Vi øns­ker å takke Gud for det Lau­san­ne-be­ve­gel­sen har be­tydd, men også holde tryk­ket oppe på evan­ge­li­se­ring og mi­sjon, sier Ole-Mag­nus Olafs­rud.

Den mange­åri­ge le­de­ren i Na­vi­ga­tø­re­ne er Lau­san­nes re­pre­sen­tant i ni land i Nor­den og Bal­ti­kum. Norge har hele tiden vært tungt re­pre­sen­tert i Lau­san­ne-be­ve­gel­sen.

I 1974 fikk se­ne­re sen­tra­le le­de­re som bis­kop Odd Bon­de­vik og mi­sjons­le­der- og fors­ker Knud Jør­gen­sen av­gjø­ren­de im­pul­ser fra Lau­san­ne. I dag er Lars Dahle og Berit Helg­øy Klos­ter le­de­re for hver sin om­rå­de in­nen­for mi­sjons­nett­ver­kets mang­fol­di­ge ar­beids­felt, hen­holds­vis media og telt­ma­ker­tje­nes­te.

Tref­fen­de Gra­ham

Ju­bi­le­ums­fei­rin­gen er kom­bi­nert med en le­der­sam­ling for Lau­san­nes nett­verk av knapt hund­re le­de­re med in­ter­na­sjo­nalt an­svar. Slike sam­lin­ger hol­des an­net­hvert år. I til­legg har man in­vi­tert rundt 100 euro­pe­is­ke le­de­re til å drøf­te hvor­dan de kan rea­li­se­re mest mulig av Cape Town-e r­klæ­rin­gen fra 2010 i sin ver­dens­del.

Lars Dahle er «se­nior as­socia­te for media engage­ment», som in­ne­bæ­rer at han har det øvers­te an­sva­ret for det medie­fag­li­ge ar­bei­det i Lau­san­ne. Dette er en av om­rå­de­ne som han mener byr på nye og store ut­ford­rin­ger sam­men­lik­net med de man sto over­for da den førs­te Lau­san­ne­kon­gres­sen ble ar­ran­gert i 1974.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Men Billy Gra­hams åp­nings­fore­drag fra den gan­gen fan­ger opp mye av det Lau­san­ne har kom­met til å bety, sier Dahle, som er pro­rek­tor for sam­funns­kon­takt ved NLA Høg­sko­len.

Møtte mot­fore­stil­lin­ger

Billy Gra­ham hadde hatt sitt gjen­nom­brudd som ver­dens­for­kyn­ner med en tre må­ne­der lang kam­pan­je i Lon­don al­le­re­de i 1954. 20 år se­ne­re hadde han en unik po­si­sjon blant evan­ge­lis­ke krist­ne.

Han hadde en nøk­kel­rol­le i å samle et stort spek­ter av kirke- og mi­sjons­le­de­re, samt krist­ne le­de­re på andre sam­funns­sek­to­rer. Åp­nings­fore­dra­get hadde tit­te­len «Hvor­for Lau­san­ne?»

Dahle viser til fire ho­ved­po­en­ger fra Gra­hams fore­drag: Å for­mu­le­re en bi­belsk be­grun­net teo­lo­gi om evan­ge­li­se­ring som står i kon­trast til li­be­ral mi­sjons­teo­lo­gi. Å vekt­leg­ge be­tyd­nin­gen av å full­fø­re mi­sjons­opp­dra­get, til unåd­de og ube­rør­te folke­grup­per.

Å fram­heve evan­ge­li­ka­le krist­nes so­sia­le an­svar, og be­tyd­nin­gen av at den en­kel­te krist­ne har et kall uan­sett hvor man er og ar­bei­der. Å styr­ke det glo­ba­le fel­les­ska­pet mel­lom evan­ge­li­ka­le krist­ne le­de­re på tvers av kirke­sam­funn.

- Mye av det som man måtte kjem­pe gjen­nom den gan­gen, er i etab­lert mi­sjons­tenk­ning. Lau­san­ne-pak­ten er blitt en na­tur­lig sam­ar­beids­platt­form i in­ter­na­sjo­nal mi­sjon, sier Dahle.

Bred og ty­de­lig

Mi­sjons­pro­fes­sor Tor­mod En­gelsvi­ken har vært mye en­ga­sjert i Lau­san­ne-be­ve­gel­sen siden han fikk sitt førs­te møte med den i 1978.

- Jeg ser vel­dig po­si­tivt på det den står for, og tror den vil ha stor be­tyd­ning også i fram­ti­den, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ikke minst be­røm­mer han vil­jen til å tenke bredt om mi­sjons­tenk­ning og kris­tens en­ga­sje­ment i ver­den sam­ti­dig som man ty­de­lig har for­kyn­nel­se og om­ven­del­se som ho­ved­sak. En nøk­kel­fi­gur ved siden av nå 95 år gamle Gra­ham, var den nå av­døde en­gels­ke teo­lo­gen John Stott, som også førte Lau­san­ne-pak­ten i pen­nen.

Klas­sisk over­be­vis­ning

To mi­sjons­ut­ford­rin­ger peker seg ut som sær­lig vik­ti­ge for Lau­san­ne i dag. Den førs­te er det så­kal­te 10-40-vin­du­et, som om­fat­ter Nord-Afri­ka, Midt­østen og Sen­tral-Asia, der mange ikke har hørt evan­ge­li­et. Den andre er kalt 4-14-vin­du­et, og det hand­ler om alder.

- Be­folk­nings­veks­ten i ver­den gjør at en vok­sen­de andel er barn og unge, ikke minst i det glo­ba­le Sør, på­pe­ker Dahle.

Sam­ti­dig un­der­stre­ker han at den kul­tu­rel­le ut­vik­lin­gen også i de de­le­ne av ver­den som tra­di­sjo­nelt har sterkt pre­get av kris­ten tro, fører til at en glo­bal mi­sjons­be­ve­gel­se som Lau­san­ne må jobbe be­visst med livs­syns­spørs­mål og apo­lo­ge­tikk.

- Si­tua­sjon og per­spek­ti­ver kan end­res, men vi må fast­hol­de de klas­sis­ke krist­ne over­be­vis­nin­ge­ne slik de kom­mer til ut­trykk i Lau­san­ne­pak­ten og Cape Tow­n­er­klæ­rin­gen, sier han.

Ny bok

Sam­men med sin kone Mar­gunn Se­rigs­tad Dahle og Knud Jør­gen­sen har han re­di­gert boken «The Lau­san­ne Mo­ve­ment: A Range of Per­s­pec­ti­ves» som kom­mer ut i disse dager. En meng­de for­fat­te­re fra en rekke land be­ly­ser Lau­san­ne-be­ve­gel­sens be­tyd­ning fra for­skjel­li­ge syns­vin­ker. I sitt per­son­li­ge inn­led­nings­ord skri­ver Jør­gen­sen at Lau­san­ne for­and­ret livet hans.

«Det åpnet vin­du­ene mine slik at jeg så hele ver­den, det ut­ford­ret meg til di­sip­pel­skap som kos­tet og en enkel livs­stil, og det ga meg en solid og livs­lang for­ank­ring i Skrif­ten, i Kris­ti unike stil­ling og dia­ko­ni - kris­tent so­si­alt an­svar», skri­ver han.

Søker unge le­de­re

Ole Mag­nus-Olafs­rud mener Lau­san­ne nær­mest har vært pro­fe­tisk både gjen­nom sin vekt­leg­ging av tro­ska­pen mot Bi­be­len og av at evan­ge­li­se­ring og dia­ko­ni er «to vin­ger på samme fugl». Nå mener han det er av­gjø­ren­de at de job­ber mål­be­visst med hvor­dan fug­len kan fly vi­de­re og høy­ere.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- En del av min ge­ne­ra­sjon og de som er ti-tjue år yngre, vet hvem Billy Gra­ham er. Men de som er yngre, vet ikke dette. Der­for plan­leg­ger vi å samle 800 le­de­re under 35 år gamle til sam­ling i 2016, sier Olafs­rud.

- Den unge ge­ne­ra­sjo­nen må ta dette vi­de­re for at det skal få gjen­nom­slag, sier han.

Ikke minst i Euro­pa mener han det blir av­gjø­ren­de å få til godt sam­ar­beid mel­lom evan­ge­li­ka­le krist­ne.

- Mange kjen­ner seg på de­fen­si­ven og opp­le­ver at vi som evan­ge­li­ka­le krist­ne er en smuld­ren­de mi­no­ri­tet på det store mar­ke­det. Skal vi komme vi­de­re, hand­ler det om at vi lever som tro­ver­di­ge di­sip­ler med per­son­lig in­tegri­tet og tros­liv, som en­ga­sje­rer oss og deler evan­ge­li­et i ord og hand­ling, sier han.

Dagen

Lausanne-bevegelsen

I mai 1974 deltok kristne ledere fra en lang rekke land under en internasjonal kongress for misjon og evangelisering i Lausanne i Sveits.

Det resulterte i Lausanne-pakten, som ble retningsgivende for mye evangelikal misjonsvirksomhet de neste tiårene

Det har senere vært kongresser i bevegelsens regi i Manila i 1989 og Cape Town i 2010. Disse munnet ut i Manila-manifestet og Cape Town-erklæringen

Det har også vært arrangert mange andre større og mindre samlinger gjennom årene som er gått

Lausanne-bevegelsen er nettverksbasert

I dag er koreansk-amerikanske Michael Oh leder for bevegelsen

Les også
Innvandrere sørger for kirkevekst i London