JERUSALEMMARSJEN: Hvert år samler IKAJ israelvenner fra hele verden til løvhyttefest i Jerusalem. Bildet viser en norsk gruppe som deltar i Jerusalemmarsjen 2018.

Bispenes angrep på IKAJ

Jeg utfordrer biskopene til selv å klargjøre hvor de står teologisk når det kommer til Guds pakt med det jødiske folket og utvelgelsen av landet.

Skrevet av Dag Øyvind Juliussen, daglig leder Norsk ­Avdeling Internasjonale Kristne ­Ambassade Jerusalem

Bispemøtets uttalelse om kristensionisme publisert fredag 16.oktober har brakt mange reaksjoner. Til Norge Idag tilkjennegir biskop Atle Sommerfeldt at Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem står for den kristensionismen han kritiserer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sommerfeldt har i kjølvannet av bispemøtets pressekonferanse kommet med nye utspill og anklager. Det er vanskelig for ikke å si umulig å seriøst svare i en avis artikkel på alle de påstandene han kommer med i sine anklager mot oss.

Biskopene hevder at kristensionister: tilkjenner «ulik grad av menneskeverd til ulike grupper mennesker», «bruker Bibelen til å legitimere undertrykkelse eller menneskerettighetsbrudd», har «spesielt historiesyn med apokalyptiske endetidsforventninger der de risikerer å redusere jødene til instrument i et frelsesteologisk skjema», «direkte eller indirekte motarbeider forsøk på å skape fred», kristensionismen er «teologisk og menneskerettslig uholdbart» og er «mye verre enn apartheid».

I alle påstandene er det ingen referanse til hva vi som organisasjon virkelig sier eller gjør. Derimot blir det gjentatt «noen» eller «mange kristensionister mener».

Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem tror at alle mennesker er skapt i Guds bilde og er gjenstand for Hans kjærlighet. Vi tror ikke at Gud har en større kjærlighet til jødene enn andre folk.

Imidlertid tror vi at Gud har utvalgt dette folket til et oppdrag i Hans store frelsesplan som er for alle mennesker. ­Jesus oppsummerer dette i ­Johannes 4.22: «Frelsen kommer fra ­Jødene».

I den historiske erstatningsteologien lærer man at Gud forkastet jødene når de avviste Jesus som Messias. Vi tror ikke dette er riktig, derimot forstår vi det slik at Guds utvelgelse fortsatt har gyldighet både i lys av GT og NT. Israel som nasjon har for øvrig brakt levekår til sine arabiske statsborgere som deres frender i nabolandene dessverre bare kan drømme om.

I Midtøsten-regionen er det bare som statsborger i Israel at en muslim kan oppleve demokrati, ytringsfrihet og trosfrihet. 3.mai 2017 publiserte Aftenposten artikkelen «Israels arabere mer fornøyde enn sine jødiske naboer».

Her presenteres resultatene fra spørreundersøkelsen The Peace Index. Den viser at to av tre arabiske statsborgere i Israel er fornøyd eller svært fornøyd med situasjonen i landet. Det er markant flere enn i den jødiske majoriteten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Samtidig lever det mange mennesker i Gaza og under PAs kontroll som blir frarøvet deres verdighet og framtid. Gaza blir iblant omtalt som verdens største fengsel, det kan være en god beskrivelse idet Hamas er fangevokterne.

I vårt arbeide har vi avdelingen ICEJ Aid som bringer støtte til trengende i landet. Hvert år får omkring 11 000 mennesker i Israel hjelp på ulike måter gjennom denne avdelingen, i dette budsjettet går 80% til jøder og 20% til minoriteter som arabere, beduiner, drusere, kristne og muslimer. Dette gjenspeiler befolkningssammensetningen i landet og er et utrykk for at vi mener at vi skal vise alle mennesker en kristen nestekjærlighet.

Vi anerkjenner også de unike og bibelske kallene til de arabiske nasjonene rundt Israel.

Kirkehistoriens mørkeste kapittel er behandlingen av jødene. Vi opplever i dag en forsoning mellom jøder og kristne som vi ikke tidligere har sett, IKAJ er dedikert til å fortsette videre i denne prosessen.

Jeg utfordrer biskopene til selv å klargjøre hvor de står teologisk når det kommer til Guds pakt med det jødiske folket og utvelgelsen av landet.

I bispemøtets uttalelse henviser man til kontakt med kirkeledere og kirker i Jerusalem og Det Hellige land. Når avisen Norge IDAG stiller spørsmål om man også har lyttet til de messianske jødene, svarer Sommerfeldt:

«De messianske jødene er en mangfoldig bevegelse, og vi er oppmerksomme på at det i deler av den også er en apokalyptisk tendens. Men de har jo ikke mer rett enn andre apokalyptikere når det gjelder situasjonen.»

Vitner ikke dette avvisende svaret om en slagside hos Den Norske Kirkes biskoper?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Uttalelse om kristensionisme
Les også
– Kristensionisme mye verre enn apartheidKristensionisme
Les også
Bispemøtet og kristensionisme
Les også
Kristensionisme og vårt ansvar for å seie ifrå