Bibelen og legninger

Elisabeth Meling skriver i Dagen 17/10 om kjønnsmangfoldet. Først og fremst er det viktig for meg å poengtere at hele Bibelen er Guds ord, altså kan man ikke holde ett bibelvers opp mot et annet, som Meling gjør i sitt innlegg.

Enkelt forklart står det tydelig i Bibelen hva en gjelding/evnukk er, og tydelig hva homofili er. Men i innlegget brukes derimot ordene om gjeldinger til forsvar for at Bibelen vitner om et større mangfold av kjønn enn kun mann og kvinne. Det stemmer ikke!

Bibelen er ganske konkret i sine beskrivelser av homofile og andre typer legninger, og det står svært tydelig at homofili er synd. Å bruke versene om gjeldinger for å skape grobunn for at det er et flere kjønn enn mann og kvinne, er villedende.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er ingen tvil om at det finnes mennesker hvor det ved fødsel eller pubertet oppdages at de indre organene skiller seg fra de ytre organene på ulike måter, og som derfor gjør det vanskelig å gi et bestemt kjønn. Mer her er det snakk om «defekte» kjønnsorganer hos personen, som gjør det rent medisinsk vanskelig å definere kjønnet.

Man kan ikke likestille det med personer som er født som mann eller kvinne, men som ønsker å leve mot noe som er imot naturen.

I bibeloversettelsen for 1978 står følgende om Matt 19,12: «For det finnes noen som lever ugift fordi de er født uskikket til ekteskap, andre fordi mennesker har gjort dem uskikket til det (kastrering), men det er også noen som selv har gjort seg uskikket til ekteskap for himmelrikets skyld. Den som kan, la ham ta det til seg.» «For himmelrikets skyld» betyr ikke «for å komme inn i det», men for «å stå til tjeneste for himmelriket» ifølge Hans Kvalbein (Bibelverket).

Under alle omstendigheter står versene, som Meling trekker fram, i en sammenheng med versene foran, hvor Jesus taler klart og tydelig om ekteskapet mellom mann og kvinne som et livsvarig, monogamt ekteskap. Jesus sier selv rett før: «Har dere ikke lest at han som skapte dem, fra begynnelsen skapte dem til mann og kvinne?»

Man kan også trekke fram beretningen om Noahs ark. I 1.Mos. 7:2 står det «Av alle rene dyr skal du ta deg ut sju par, hann og hunn, og av dyr som ikke er rene, ett par, hann og hunn». Også i dyreverdenen har Gud skapt hann og hunn, og kun det. Det er likevel mennesker som forsvarer sin egen legning ut ifra at dyreverdenen har et «større mangfold». Dyrene har ikke det fra skapelsen av, men synden har også grepet inn i hvordan dyrene er mot hverandre.

Det står også i 5. Mos. 22: «En kvinne skal ikke ha mannsklær på seg, og en mann skal ikke kle seg i kvinneklær. For hver den som gjør det, er motbydelig for Herren din Gud.» Her er det først og fremst transseksualisme som verset beskriver – kvinner og menn som åpenbart lever mot det kjønnet de har fått av Gud.

«Jeg er trans. Jeg er skapt i Guds bilde, og Gud er stolt over skaperverket sitt», kunne man lese på NRK for noen dager siden. Vi kan ikke sette oss over Guds ord og forsvare det med at vi er skapt slik. Jeg kan i så fall på samme måte si at jeg er skapt med et syndig hjerte og har mange syndige tanker og at Gud er stolt over at jeg lever etter mitt syndige hjerte. Men det er jo ikke sant at han er det! Gud har gitt meg livet, og han har formet meg i mors liv. Men det syndige hjerte er en arv fra Adam, og om det hjertet sier Gud «Jeg vil gi dere et nytt hjerte, og en ny ånd vil jeg gi i dere» (Esek. 36,26).

Gud vil at alle mennesker skal omvende seg fra sin synd og vende seg til Jesus, og der få leve i syndenes forlatelse. Så er mennesker som kjenner på vanskeligheter med sin egen legning, i en tøff situasjon. De trenger nestekjærlighet, omsorg og støtte, også fra kristne. Men ikke på den måten at kristne forsvarer synden og villeder mennesker til å leve i synd.