KORSET: La oss ikke feilinformere menneskene med bare forkynnelse om Jesu kjærlighet. Korset er det sentrale i evangeliet. Vi trenger alle soning for våre synder, skriver Sten Sørensen.

Bare kjærlighet er avsporing

Slik har da også klassisk forkynnelse vært i århundrer. Jesu kjærlighet er blitt knyttet til forkynnelsen av Jesu kors. Tar man bort korset og bare understreker Jesu kjærlighet, er det en u-evangelisk forkynnelse.

I kristen forkynnelse er det en fare for at Jesu kjærlighet er blitt den altomfattende sannheten. Jesu kjærlighet blir så understreket at alt annet kommer i skyggen. Når viktige sannheter blir tatt ut av sin sammenheng og overbetont, kan en bevege seg bort fra det sentrale og viktigste i evangeliet.

Jesu kjærlighet er viktig. Gud elsker alle mennesker og det er nødvendig å forkynne det til menneskene. Gud er kjærlighet. Men tas denne sannhet ut av sin sammenheng, kan den gi alvorlig slagside og bli vranglære. For Guds kjærlighet ble først og fremst demonstrert da Jesus døde for all verdens synd. Derfor kan man ikke forkynne Jesu kjærlighet uten samtidig og understreke Jesu forsoning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Slik har da også klassisk forkynnelse vært i århundrer. Jesu kjærlighet er blitt knyttet til forkynnelsen av Jesu kors. Tar man bort korset og bare understreker Jesu kjærlighet, er det en u-evangelisk forkynnelse.

Paulus sier at korset er et anstøt. Det kan jeg godt forstå fordi korset setter menneskene på valg. «For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft.» 1Kor 1,18. Paulus sier også «Jeg vil ikke vite av noe annet iblant dere enn Jesus Kristus og Ham korsfestet».

Korset understreker at jeg trenger frelse. Jeg trenger tilgivelse for mine synder. På mange steder og i mange kirker passer ikke en slik forkynnelse inn lenger. For alle er jo Guds barn, og man skal ikke støte noen. Derfor er forkynnelsen om Jesu kjærlighet så tidsriktig. Den er jo sann, men er den sann uten å forkynne at menneskene trenger å omvende seg?

Gud er kjærlig, men Gud er også hellig! Gud aksepterer ikke synd. Han elsker synderen, men godtar ikke synden.

Det var derfor Guds kjærlighet ble åpenbart. Han sendte Sin Sønn mens vi ennå var syndere. Gud elsket menneskene så høyt at Han gav sin Sønn i døden for oss. Korset ble reist og Jesus sonte vår synd.

Jeg opplevde Guds kjærlighet da jeg tok imot det Jesus gjorde for meg på korset. Der tilgav Han mine synder. Det ble starten på et helt nytt liv.

La oss ikke feilinformere menneskene med bare forkynnelse om Jesu kjærlighet. Korset er det sentrale i evangeliet. Vi trenger alle soning for våre synder! På bakgrunn av vår synd blir Jesu soning så uendelig viktig og stor. Da kan vi si: Gud er sannelig kjærlighet. Det gjør at vi også ønsker å formidle korsets evangelium til en døende verden. Evangeliet om Jesu forsoning er vårt alles håp!

Et korsløst evangelium frelser ingen. Guds kjærlighet har én adresse: Golgata og en tom grav.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Men det skal være langt fra meg å rose meg, uten av vår Herre Jesu Kristi kors! For ved det er verden blitt korsfestet for meg og jeg for verden. For det som betyr noe, er verken å være omskåret eller uomskåret, men å være en ny skapning.» Gal 6,14–15.

Les også
Tømmermanns-sønnen og fiskeren
Les også
– Vi har tapt evnen til å forklare og forsvare troen
Les også
– Velkommen, skeptikere
Les også
Apologetikkens grunnleggende utfordring