- Både israelske og palestinske lærebøker gir skjevt bilde

Ver­ken is­ra­els­ke eller pa­le­stins­ke lære­bø­ker de­mo­ni­se­rer van­lig­vis mot­par­ten, men de gir begge li­ke­vel et en­si­dig bilde av den andre siden, iføl­ge en ny stu­die.

Stu­di­en er ut­ar­bei­det av ame­ri­kans­ke, is­ra­els­ke og pa­le­stins­ke fors­ke­re med fi­nan­sie­ring fra det ame­ri­kans­ke uten­riks­de­par­te­men­tet for å un­der­sø­ke hyp­pi­ge på­stan­der om at de to si­de­ne lærer sine barn å hate den andre par­ten.

Fors­ker­ne har gått gjen­nom over 3.000 lære­bø­ker som er god­kjent av hen­holds­vis is­ra­els­ke og pa­le­stins­ke skole­myn­dig­he­ter, i til­legg til bøker som ul­tra­or­to­dok­se jøder bru­ker i sitt eget skole­sys­tem.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Se­lek­tivt

I stu­di­en heter det at de­mo­ni­se­ring og umen­nes­ke­lig­gjø­ring av mot­par­ten er sjel­den både i is­ra­els­ke og pa­le­stins­ke lære­bø­ker.

Men his­to­ris­ke be­gi­ven­he­ter blir se­lek­tivt pre­sen­tert for å styr­ke hver sides ver­sjon av den na­sjo­na­le his­to­ri­en, og man­ge­len på in­for­ma­sjon om mot­par­ten tje­ner til å de­le­gi­ti­me­re de and­res til­stede­væ­rel­se.

Ne­ga­ti­ve fram­stil­lin­ger av de andre er mer på­ta­ke­lig i pa­le­stins­ke og ul­tra­or­to­dok­se jø­dis­ke skole­bø­ker enn i is­ra­els­ke som de stat­li­ge skole­myn­dig­he­te­ne står bak.

Bare i en­kel­te stat­lig god­kjen­te is­ra­els­ke lære­bø­ker er det korte og ob­jek­ti­ve fram­stil­lin­ger av pa­le­sti­ner­nes syn på sin his­to­rie.

I det sen­si­ti­ve spørs­må­let om kart viser bare 4 pro­sent av de pa­le­stins­ke lære­bø­ke­ne og 13 pro­sent av de is­ra­els­ke gren­ser og teks­ter som an­er­kjen­ner den andre si­dens ek­sis­tens.

I mange til­fel­ler på begge sider vises ikke gren­se­ne i det hele tatt, og når de vises, står ikke den andre si­dens land­navn på kar­tet.

I mange bøker, sær­lig de som de ul­tra­or­to­dok­se bru­ker, om­ta­les Vest­bred­den med sitt bi­bels­ke navn Judea og Sa­ma­ria.

Is­rael av­vi­ser

Is­ra­els skole­myn­dig­he­ter av­vi­ser stu­di­en som par­tisk, upro­fe­sjo­nell og dypt sub­jek­tiv og sier at de ikke ville sam­ar­bei­de med ele­men­ter som bak­ta­ler det is­ra­els­ke ut­dan­nings­sys­te­met og sta­ten Is­rael.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«For­sø­ket på å skape en pa­ral­lell mel­lom det is­ra­els­ke og det pa­le­stins­ke un­der­vis­nings­sys­te­met mang­ler et­hvert grunn­lag i vir­ke­lig­he­ten,» heter det i en ut­ta­lel­se fra Is­ra­els un­der­vis­nings­de­par­te­ment.

Den pa­le­stins­ke stats­mi­nis­te­ren Salam Fayyad der­imot, mot­tar stu­di­en med in­ter­es­se og sier at den be­kref­ter at pa­le­stins­ke skole­bø­ker ikke opp­ford­rer til for­akt for de andre.

Han sa det pa­le­stins­ke un­der­vis­nings­de­par­te­men­tet hadde sam­ar­bei­det med fors­ker­ne og at han hadde in­stru­ert de­par­te­men­tet til «å stu­de­re re­sul­ta­te­ne og ut­vik­le pen­sum som er ba­sert på prin­sip­pe­ne om sam­ek­sis­tens, to­le­ran­se, rett­fer­dig­het og men­neske­verd».

(NTB)