- Både israelske og palestinske lærebøker gir skjevt bilde
Verken israelske eller palestinske lærebøker demoniserer vanligvis motparten, men de gir begge likevel et ensidig bilde av den andre siden, ifølge en ny studie.
Studien er utarbeidet av amerikanske, israelske og palestinske forskere med finansiering fra det amerikanske utenriksdepartementet for å undersøke hyppige påstander om at de to sidene lærer sine barn å hate den andre parten.
Forskerne har gått gjennom over 3.000 lærebøker som er godkjent av henholdsvis israelske og palestinske skolemyndigheter, i tillegg til bøker som ultraortodokse jøder bruker i sitt eget skolesystem.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Selektivt
I studien heter det at demonisering og umenneskeliggjøring av motparten er sjelden både i israelske og palestinske lærebøker.
Men historiske begivenheter blir selektivt presentert for å styrke hver sides versjon av den nasjonale historien, og mangelen på informasjon om motparten tjener til å delegitimere de andres tilstedeværelse.
Negative framstillinger av de andre er mer påtakelig i palestinske og ultraortodokse jødiske skolebøker enn i israelske som de statlige skolemyndighetene står bak.
Bare i enkelte statlig godkjente israelske lærebøker er det korte og objektive framstillinger av palestinernes syn på sin historie.
I det sensitive spørsmålet om kart viser bare 4 prosent av de palestinske lærebøkene og 13 prosent av de israelske grenser og tekster som anerkjenner den andre sidens eksistens.
I mange tilfeller på begge sider vises ikke grensene i det hele tatt, og når de vises, står ikke den andre sidens landnavn på kartet.
I mange bøker, særlig de som de ultraortodokse bruker, omtales Vestbredden med sitt bibelske navn Judea og Samaria.
Israel avviser
Israels skolemyndigheter avviser studien som partisk, uprofesjonell og dypt subjektiv og sier at de ikke ville samarbeide med elementer som baktaler det israelske utdanningssystemet og staten Israel.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
«Forsøket på å skape en parallell mellom det israelske og det palestinske undervisningssystemet mangler ethvert grunnlag i virkeligheten,» heter det i en uttalelse fra Israels undervisningsdepartement.
Den palestinske statsministeren Salam Fayyad derimot, mottar studien med interesse og sier at den bekrefter at palestinske skolebøker ikke oppfordrer til forakt for de andre.
Han sa det palestinske undervisningsdepartementet hadde samarbeidet med forskerne og at han hadde instruert departementet til «å studere resultatene og utvikle pensum som er basert på prinsippene om sameksistens, toleranse, rettferdighet og menneskeverd».
(NTB)