Alkohol bør merkes med advarsel

Helsedirektoratet mener at Bryggeriforeningen har gjort fiffige forsøk på å omgå reklameforbudet mot alkohol. Nå beskylder Bryggeriforeningen direktoratet for å være urettferdige og utdaterte.
Stridens kjerne er Bryggeriforeningens nettsted «Drikkeglede». Her kan man blant øl-vitser, øl-skolen og artikler om hvorfor kvinner bør drikke mer øl også bli servert råd om øl og mat, illustrert av lekre retter og skummende glass. Det siste mener Helsedirektoratet er lovbrudd.
Direktoratet mener at illustrasjonsbilder av øl sammen med mat strider mot forbudet mot alkoholreklame, og at nettstedet Drikkeglede fremstår som et bevisst og ønsket lovbrudd. Ifølge direktoratet er nettstedet utformet for å fremprovosere en regelendring, eller en rettslig prøving av reklameforbudets grenser.
Representanter for Høyre og Venstre har kommet på banen og uttrykt sin støtte til Bryggeriforeningen. Det samme har NHO-direktør, John G. Bernander. Han sier til VG at samfunnet har forandret seg etter at alkoholloven kom, og at loven derfor bør tas opp til vurdering. En tilsvarende argumentasjon bruker Peter Nome, direktør i Bryggeriforeningen. Nome mener at direktoratets praktisering av loven er utdatert, men tror «fornuften vil seire til slutt».
Dét får vi håpe, men ikke den type fornuft som Nome og Bernander etterlyser. At samfunnet er forandret, betyr ikke automatisk at loven må oppmykes. At befolkningen har fått et annet drikkemønster, betyr ikke at loven må tilpasses dette mønsteret. Gjennom lovgivning skal politkerne styre samfunnet, ikke dilte etter.
Når dét er sagt, kan det godt hende at alkoholloven bør forandres og gjøres strengere, slik Senterpartiets Kjersti Toppe gjør seg til talskvinne for i den samme VG-artikkelen. Toppe, som er første nestleder i helse- og omsorgskomiteen, mener vi bør gjøre alt vi kan for å regulere alkoholforbruket, fordi alkohol har så store negative konsekvenser for samfunnet.
Et raskt blikk på avisoverskriftene de siste ukene viser at Toppe har rett. Det handler blant annet om folk som gambler med promillegrensen til sjøs og fulle foreldre som glemmer omsorgen for barna i ferien.
Rusfeltets samarbeidsorgan Actis presenterte i går en undersøkelse som viser at fire av fem nordmenn vil merke alkohol med advarsel. Når vi samtidig vet at merking av alkohol er ett av tiltakene i alkoholstrategien til Verdens helseorganisasjon, vil vi oppfordre regjeringen til å ta dette innspillet på alvor. Samtidig vil vi rose norske myndigheter for å forsvare reklameforbudet både nasjonalt og i EØS-sammenheng. NTB meldte i slutten av juni at forbudet mot alkoholreklame på norske TV-skjermer kan komme til å bestå. I så fall er det takket være regjeringens innsats. Et slikt forbud er også i Bryggeriforeningens interesse. Hvis reklameforbudet faller, er det de store internasjonale bryggeriene som tjener på dette, ikke de små norske.
På ett punkt vil vi likevel gi Bryggeriforeningen rett: Det er et paradoks at Helsedirektoratet ikke samtidig slår ned på Vinmonopolets bilder av mat og alkohol.