SISTE NUMMER: Informasjonsleder Roger Dahl må konstatere at kirkesamfunnets blad på papir er blitt historie. Aller siste nummer av Baptist.no kom ut like før jul.

139 år lang bladhistorie er over

Baptistsamfunnet er kommet ut med sin aller siste årgang av sitt tradisjonsrike magasin.

– Det er klart dette er vemodig, men den digitale utviklingen har innhentet oss, sier informasjonsleder Roger Dahl i Baptistsamfunnet.

Siste nummer av Baptist.no, eller Banneret som det tidligere het, gikk i trykken for siste gang før jul. Dermed er det satt strek for nesten 140-års bladhistorie i kirkesamfunnet. Nå er det internettsidene som skal fungere som informasjonskanal for landets baptister, men det planlegges også et nyhetsbrev på papir fire ganger i året.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LANG HISTORIE: «Banneret» som i de senere årene skiftet navn til Baptist.no, er nå blitt historie. Før jul ble det satt punktum for den aller siste årgangen av det tradisjonsrike bladet.

Liten nytteverdi

Beslutningen om å legge ned magasiner tok et enstemmig hovedstyre i Baptistsamfunnet i fjor sommer. Konklusjonen var at kostnadene ved produksjonen var for stor i forhold til nytteverdien. Dahl opplyser til Dagen at Baptist.no på tampen hadde vel 2.100 abonnenter, og av disse betalte rundt 450 frivillig kontigent. Siden 2010 kom magasinet ut seks ganger i året, men bladet har gradvis blitt gjenstand for reduksjon. Informasjonslederen vedgår at det mot slutten gikk ut over produktet leserne fikk i postkassen.

– Å lage et magasin krever mye ressurser, men det vi mot slutten fikk laget ble egentlig så smått. Det var rett og slett ikke noe særlig gøy lenger, sier Dahl.

– Vi har fått enkelte tilbakemeldinger fra baptister som sier det kommer til å savne bladet, men vi må nok bruke ressursene våre på en mer effektiv måte i fremtiden. Erfaring fra eget hjem viser at flotte, innholdsrike tidsskrifter blir liggende uten å bli lest. Leservanene har endret seg veldig mye i mange hjem i løpet av de senere årene, understreker Dahl.

«Brobyggeren» ­fortsetter

Metodistkirken i Norge er et annet kirkesamfunn som har lang tradisjon for å gi ut eget blad. «Brobyggeren» har vært utgitt i 148 år, og i følge redaktør Karl Anders Ellingsen foreligger det ingen konkrete planer om å endre på dette med det første. Samtidig er han klar på at man på et eller annen tidspunkt også i Metodistkirken må ta endringene i leservanene innover seg. Bladet kommer ut sju ganger i året og har vel 1.000 abonnenter.

– Vi har ingen planer om å endre på dette nå, men vi også ser jo at mye er i endring. I tillegg til at »Brobyggeren» blir gitt ut på papir, er det også en del som ønsker å få bladet digitalt. Slik jeg ser det, må vi nok på et tidspunkt ta en samtale om hvordan vi skal gjøre dette i framtiden, sier Ellingsen.

Han synes det er trist at Baptistsamfunnet har lagt ned bladet sitt, men understreker at han har stor respekt for baptistenes avgjørelse.

– Jeg vil gjerne ønske dem lykke til med den veien Baptistsamfunnet har lagt opp løpet sitt når det gjelder denne siden av virksomheten, fortsetter redaktøren.

Nedlagt i fjor

Av andre blader utgitt av kirkesamfunn i Norge, er det også verdt å merke seg at det også er slutt for «Det Gode Budskap». Bladet til De Frie Evangeliske Forsamlinger [DFEF] ble nemlig lagt ned etter sommeren i fjor. Utgivelsen ble startet ved begynnelsen av forrige århundre, og dermed er det satt punktum for en lang bladhistorie også i dette trossamfunnet. I følge nettsiden til Korsets Seier skal skribent­er fra DFEF nå bidra med kommentarer og kronikker i Pinse­bevegelsens ukeavis.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Slik tar du menighetsbladet ut av bobla
Les også
– Det er ugreit å publisere navn på forhånd
Les også
Mener kristne blader forskjellsbehandles