Det er fortsatt usikkert om programvaren som jukset med Volkswagens utslippstall, har vært installert på biler solgt i Norge. Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Volkswagen kan få regning fra norske myndigheter

Dersom det viser seg at norske Volkswagen-biler er omfattet av utslippsjukset, kan bilprodusenten vente seg en regning fra norske veimyndigheter.

– Tollvesenet har vært i foreløpig kontakt med Statens vegvesen vedrørende mulige feil ved det tekniske avgiftsgrunnlaget, sier fungerende avdelingsdirektør Arvid Stokke i Særavgiftsavdelingen til VG.

Når en biltype for første gang blir registrert i motorvognregisteret, blir det også beregnet hvor store avgiftene for biltypen skal være. Dersom grunnlaget for beregningen viser seg å være feil, kan det bli aktuelt å gjøre utregningen på nytt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Engangsavgiften beregnes ut fra ulike tekniske data, som egenvekt, NOx-utslipp, CO2-utslipp, slagvolum og motoreffekt, forklarer Stokke.

Volkswagen har innrømmet å ha installert en programvare i sine dieselbiler som reduserer bilenes utslipp når de testes. Saken omfatter ifølge selskapet 11 millioner biler.

Ifølge VG er det solgt 96.000 motorer av den aktuelle typen i Norge de siste fem årene. Det er foreløpig usikkert om programvaren er installert i motorene som er solgt i Norge.

Les også
Utslippsskandalen i Volkswagen omfatter 11 millioner biler