Vind i seilene for ACE i Danmark

KØBENHAVN. Mens de såkalte ACE-skolene i Norge har slitt i motvind det siste året, er situasjonen i Danmark motsatt. I alt er seks skoler i drift og flere nye er i anmarsj.

Den kristne ACE-pedagogikken ble første gang introdusert i Danmark på begynnelsen av 1990-tallet, da nå avdøde Trevor Yoko i den sørafrikanske School of Tomorrow-bevegelsen besøkte landet. Den første skolen ble etablert av danske Ib Mogens Johansen i 1992 og siden har nye skoler kommet til gradvis.

Bevegelsen i vekst
- Vi har erfart at denne undervisningsformen gir hver enkelt elev de nødvendige basiskunnskaper i dansk, matematikk, engelsk og skriving både hurtigere og bedre enn ellers. Også på det åndelige og moralske området fungerer pedagogikken meget bra, forteller Johansen til Magazinet.

Det er dag seks ACE-skoler i Danmark med nærmere 350 elever. Selv er Johansen rektor og grunnlegger av den største av disse skolene, Gideonskolen ved København, som har 130 elever, fra førskolenivå til 10. klasse. Skolen er populær og ventelisten for å komme inn er lang. Stiftelsen bak skolen har tatt mål av seg til å bygge opp en mønsterskole, der den kristne pedagogikken er rendyrket. I fjor innvidde de et nybygg til 17 millioner kroner, konstruert som en ACE-skole som samler elevene i to store læresenter fremfor klasserom. Det ene huser 2. ? 4. klasse. Det andre 5. ? 10. klassetrinn.

Kunnskapsnivået er det ingenting å si på hos elevene som har gått ved skolen.
- Flere av dem har erfart at de allerede kan det meste fra før når de kommer over på første trinn i videregående skole, forteller Ib Mogens Johansen.

Nye skoler
Det har vært et jevnt tilsig av nye skoler helt siden starten i 1992.
- Rent kontret kjenner vi til to nye skoler som trolig vil være i gang allerede fra høsten. Også tre andre interesserte har vært i kontakt, forteller Johansen, som forventer en oppblomstring av nye skoler i Skandinavia.

En Skandinavisk konferanse ved Gideonskolen, som nylig samlet 120 friskolefolk fra Danmark, Norge, Sverige og Færøyene er en indikator på at noe er i ferd med å skje, mener Johansen.

Mye er oversatt
De danske ACE-skolene har ikke møtt samme motbør fra danske myndigheter som de norske ?søsterskolene? har opplevd fra politisk hold og fra Likestillingsombudet. Som kjent har Ombudet forbudt to tredjedeler av materialet i Norge.

- Det har vel først og fremst med det å gjøre at lovgivningen på dette området er annerledes i Danmark. Vi har ikke et eget likestillingsombud som på egen hånd kan knesette et forbud mot for eksempel læremateriell, forklarer rektoren. Dessuten har danskene lagt ned et betydelig arbeid for å tilpasse det amerikanske undervisningsmaterialet til danske forhold.

I tillegg til at det meste av pensum fra 1. ? 9. klasse er oversatt til dansk, er også læreheftene i fag som historie og dansk helt nyskrevet ut fra landets egen kulturelle setting. Gideonskolen produserer dessuten alt materiell for de danske skolene.

Per Ole Aalberg