Vil bytte ut ordet «funksjonshemning»

UNICEF: Barn med funksjonshemninger er barn med evner.

- Man må ta en bit av ele­fan­ten om gan­gen, sier Chaell My­croft. Hun er sør­afri­kansk, li­den­ska­pe­lig rulle­stol­dan­ser - og like li­den­ska­pe­lig ak­ti­vist for funk­sjons­hem­me­des sak.

- Funk­sjons­hem­nin­gen min har gitt meg helt ene­stå­en­de mu­lig­he­ter og er­fa­rin­ger jeg aldri ville fått hvis jeg ikke var den jeg er, skri­ver My­croft ien ny FN-rap­port. Hun ser det som rik­tig å gå grad­vis fram, og ikke bite over for mye om gan­gen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

My­croft un­der­stre­ker at hun ikke vil un­der­slå vans­ke­lig­he­te­ne, men gjer­ne vil peke på mu­lig­he­te­ne.

Evner

Hvert 20. barn under 14 år ver­den over lever med en form for det som kal­les funk­sjons­hem­ning, et be­grep FNs barne­fond UNICEF nå vil bytte ut med «barn med evner».

På den måten kan man fram­heve hva slags evner og mu­lig­he­ter barna fak­tisk har. I dag er barn med ned­satt funk­sjons­evne usyn­li­ge i mange sam­funn, fram­hol­der UNICEF foran lan­se­rin­gen av årets rap­port om til­stan­den for ver­dens barn -State of the World's Child­ren.

- Po­li­ti­ker­ne har en tendens til ikke å se barna, sier ge­ne­ral­sek­re­tær Bernt Ape­land i UNICEF Norge til NTB. Han var til stede på Lit­te­ra­tur­hu­set i Oslo tors­dag, der rap­por­ten ble lagt fram av prin­ses­se Märtha Loui­se.

Iføl­ge Ape­land fikk denne pro­blem­stil­lin­gen først opp­merk­som­het i en rap­port fra Ver­dens helse­or­ga­ni­sa­sjon WHO i 2010.

- Den nye rap­por­ten må også ses i sam­men­heng med FN-kon­ven­sjo­nen om ret­tig­he­te­ne til per­soner med ned­satt funk­sjons­evne. Denne kon­ven­sjo­nen skal etter pla­nen ra­ti­fi­se­res av Stor­tin­get først­kom­men­de man­dag, sier Ape­land.

Norge

At funk­sjons­hem­me­de ikke slip­per til, er et uni­ver­selt pro­blem som også be­rø­rer Norge. Iføl­ge Ape­land har tal­let på men­nes­ker som kunne tenkt seg å delta i ar­beids­li­vet men som ikke får sjan­sen, de siste årene lig­get sta­bilt på rundt 80.000.

Hvis sam­fun­net fort­set­ter å se funk­sjons­ev­nen før det ser bar­net, vil eks­klu­de­rin­gen av disse barna fort­set­te, skri­ver UNICEF-rap­por­tens for­fat­te­re. De peker på at i mange land er det knyt­tet skam til å få barn som ikke fun­ge­rer helt «nor­malt».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Disse barna får ikke gå på skole, delta i lek eller dra nytte av vik­ti­ge helse­pro­gram­mer. Mange blir gjemt bort av fa­mi­lie­ne sine, noen blir til og med drept. Og mange blir aldri re­gist­rert ved fød­se­len, heter det vi­de­re i UNICEFs rap­port.

Al­vor­lig

Man­ge­len på sik­ker kunn­skap om disse for­hol­de­ne er svært al­vor­lig. For uten sta­ti­stikk og re­le­vant kunn­skap er man ikke i stand til å fatte gode og mål­ret­te­de ved­tak som løf­ter disse barna fram, blir det fast­slått.

Rap­por­ten un­der­stre­ker at alle barn har like ret­tig­he­ter, uan­sett hvil­ken funk­sjons­evne de har eller ikke har.

- Alt­for mange barn med ned­satt funk­sjons­evne er fra­tatt mu­lig­he­ten til å delta på lik linje med andre i sam­fun­net, skri­ver rap­por­tens for­fat­te­re.

Når disse barna fra­tas mu­lig­he­ten for å delta i sam­funns­li­vet på lik linje med andre, taper både barna selv og sam­fun­net. Dette hand­ler ikke om vel­de­dig­het, det hand­ler om men­neske­ret­tig­he­ter, fram­hol­der UNICEF. (©NTB)