Varig forandring kommer innenfra

Vi skal ikke slutte å gi konstruktiv kritikk til mediene, men vi vil at vår kontakt med dem skal ha som siktemål å forandre innenfra, ikke vinne kortvarige kamper med ytre press, skriver Jarle Haugland.

Vi vil for­and­ring.I Fa­mi­lie & Medi­er ar­bei­der vi hver dag for at kris­ten tro og gode ver­di­er skal prege medie­hver­da­gen. Men hvor­dan bør ar­beids­me­to­de­ne være i et et­ter­kris­tent land (eller før­kris­tent, om vi skal tenke of­fen­sivt)?

«Det hjer­tet fly­ter over av, taler mun­nen» sier Jesus, og sier med det noe om for­hol­det mel­lom indre ver­di­er og ytre hand­lin­ger.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg tror at indre mo­ti­va­sjon og egen over­be­vis­ning om vei­valg, vil være en ster­ke­re driv­kraft i leng­den enn ytre press eller over­ta­lel­se. Skal vi se et medie­bil­de pre­get av kris­ten tro og gode ver­di­er, må disse hold­nin­ge­ne be­fin­ne seg på inn­si­den av per­sone­ne som ska­per medie­ne.

Der­for er føl­gen­de tre ek­semp­ler på ar­beids­me­to­der svært vik­ti­ge for oss frem­over:

1. Bønn. Vi har nå rundt2000 som har lovet å be ukent­lig for medie­ne. Det er uvur­der­lig! Og vi vil fort­set­te å mo­bi­li­se­re flere til bønn, for vi er over­be­vist om at bønn «har stor kraft og virk­ning»!

Her har ikke minst me­nig­he­ter og for­sam­lin­ger store mu­lig­he­ter til å bli med i denne mo­bi­li­se­rin­gen. Her­ved erut­ford­rin­gen gitt.

2. Lang­sik­tig re­la­sjons­byg­ging.Vi vil fort­set­te å ha dia­log med medie­ne. Det er ikke alle våre møter som umid­del­bart fører frem. For ek­sem­pel møtte viNRK i for­bin­del­se med «Fylla».

Pro­gram­met ble li­ke­vel sendt. Men vi hadde en god dia­log, som for­hå­pent­lig bygde til­lit. Og som kan­skje i neste om­gang kan prege vi­de­re valg for ut­for­ming av nye pro­gram­mer.

3. In­spi­re­re krist­ne i medie­ne. «Alt ar­beid skal dere gjøre hel­hjer­tet, for det er Her­ren og ikke men­nes­ker dere tje­ner», sier Pau­lus i Kol.3,23.

Denne hold­nin­gen vil vi in­spi­re­re krist­ne som ar­bei­der i medie­ne til å ta med seg i sin jobb­hver­dag. Med kjær­lig­het til Gud og men­nes­ker og fokus på det som er sant, rett og godt skal de få prege medie­ne in­nen­fra.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Blant annet er vi i en tid­lig plan­leg­gings­fase for å få til en medie­dag, der vi vil in­vi­te­re krist­ne som ar­bei­der i ulike medi­er til å komme sam­men, for å bli ut­ford­ret, in­spi­rert og be­visst­gjort på hva det vil si å følge Jesus i sin ar­beids­hver­dag. Et slikt vik­tig forum for nett­verks­byg­ging har mang­let til nå, og vi tror at en medie­dag vil bidra til.

Vi skal ikke slut­te å gi kon­struk­tiv kri­tikk til medie­ne, men vi vil at vår kon­takt med dem skal ha som sikte­mål å for­and­re in­nen­fra - ikke vinne kort­va­ri­ge kam­per med ytre press. For vi tror at lang­va­rig for­and­ring kom­mer in­nen­fra.