Trues Kaluza av abortmotstandere?

Kjære Kaluza. Det må gå an å ha ulike me­nin­ger - og ha re­spekt for hver­and­re - uten ste­reo­ty­pi­er og sort/hvitt-tenk­ning. For­dom­mer fører aldri noe godt med seg, skriver Linda Askeland til Susanne Kaluza.

«De kal­ler henne baby­mor­der og ber henne bren­ne i hel­ve­te. Hat­brev og trus­ler er pri­sen Su­san­ne Kaluza (32) be­ta­ler for å kjem­pe mot fast­le­ge­nes re­ser­va­sjons­rett», stod deti VG sist uke.

Jeg kjen­ner meg truf­fet. Av helt feil am­mu­ni­sjon, på helt feil slag­mark.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det kan se ut som å mene at fast­le­ger bør ha rett til å re­ser­ve­re seg i saker som hand­ler om liv og død, hen­ger sam­men med hat­brev og trus­ler om hel­ve­tes piner. Det gir meg lyst til å skri­ve noen lin­jer til tre ulike grup­per men­nes­ker.

Kaluza sier selv: «den aller gro­ves­te re­to­rik­ken er nettroll-menn i ka­te­go­ri­en «menn som hater kvin­ner».

Dette er kvinne­hat med abort­mot­stand som på­skudd.» Det er bra at hun evner å se dette, og ikke put­ter dem i samme bås som sine vir­ke­li­ge me­nings­mot­stan­de­re i re­ser­va­sjons­rett-sa­ken.

VG der­imot put­ter nettrol­le­ne i samme bås som abort­mot­stan­der­ne, med tit­te­len: «Trues av abort­mot­stan­de­re».

Det kan dis­ku­te­res om denne tit­te­len er dek­ken­de og for­svar­lig stilt opp mot det Kaluza sier om at den gro­ves­te re­to­rik­ken er kvinne­hat med abort­mot­stand som på­skudd.

Kjære «nettroll». Jeg und­rer meg sta­dig over hva som fore­går inne i ho­de­ne deres. Bud­ska­pe­ne deres er selv­mot­si­gen­de. I denne kon­kre­te saken vir­ker det som dere øns­ker å re­spek­te­re de som vil re­ser­ve­re seg mot å hen­vi­se til noe de mener er å ta liv, sam­ti­dig som dere kal­ler me­nings­mot­stan­de­re, for­trinns­vis kvin­ner, med de styg­ges­te or­de­ne.

Og der­som ord kunne drepe, hadde dere drept. Har dere en tanke om å bidra kon­struk­tivt til sam­funns­de­bat­ten, eller er dere bare ute etter å «ta noen» og få utløp for in­ne­stengt ag­gre­sjon?

«Mitt inn­trykk er at Bi­bel-si­ta­te­ne kom­mer fra folk over 70 år (...) Bror­par­ten av bre­ve­ne hadde ukjent av­sen­der og var tett­skrev­ne med snirk­le­te hånd­skrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Flere hadde post­stemp­ler fra Sør- og Vest­lan­det», skri­ver VG vi­de­re. Den siste kom­men­ta­ren der kunne VG-jour­na­lis­ten spart seg, at flere brev er post­stemp­let fra Sør- og Vest­lan­det er lo­gisk, all den tid lan­det vårt be­står av fire lands­de­ler.

Dette sier kan­skje mest om for­dom­me­ne til jour­na­lis­ten, at mørke­men­ne­ne bor i «bi­bel­bel­tet»?

Kjære dere som VG ti­tu­le­rer «over 70». Jeg er takk­nem­lig for at dere ser al­vo­ret i denne saken og øns­ker å gjøre noe med den.

Det er rik­tig og vik­tig. Og helt sik­kert gjort med de beste in­ten­sjo­ner, men det er stor fare for at bud­ska­pet deres blir opp­fat­tet an­ner­le­des av mot­ta­ke­ren på grunn av måten det blir kom­mu­ni­sert på.

Der­som du vil bli hørt og for­stått i da­gens sam­funns­de­batt, er det vik­tig å sette seg inn i re­to­rik­ken som bru­kes. Det er ikke all­tid sik­kert at det er lu­rest å ar­gu­men­te­re med bi­bel­vers i sam­funns­de­bat­ter.

Det er vik­tig å legge til rette for å bli for­stått. Fa­mi­lie & Medi­er har noen tom­mel­fin­ger­reg­ler for til­bake­mel­din­ger og re­ak­sjo­ner:

- Vær kon­kret

- Vær kon­struk­tiv

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Vær høf­lig og venn­lig

- Vær var­som med å bruke bi­bel­vers i ar­gu­men­ta­sjon

Kjære Kaluza. Det må gå an å ha ulike me­nin­ger - og ha re­spekt for hver­and­re - uten ste­reo­ty­pi­er og sort/hvitt-tenk­ning. For­dom­mer fører aldri noe godt med seg.

VG skri­ver: «I lik­het med flere av re­ser­va­sjons­le­ge­ne, mener Kaluza at det bør være en am­bi­sjon å få ned abort­tal­le­ne med for­byg­gen­de til­tak. De som ser seg nødt til å ta abort, bør li­ke­vel møtes med re­spekt, mener Kaluza».

Selv­sagt skal de som «ser seg nødt til å ta abort» møtes med re­spekt. Alle men­nes­ker skal det. Jeg reg­ner med at du ikke mener at en lege som øns­ker å re­ser­ve­re seg mot å delta i denne pro­ses­sen nød­ven­dig­vis er re­spekt­løs?

Det hand­ler om sam­vit­tig­he­ten til leger, og ikke at de gjør det for å «dømme» andre. Jour­na­lis­ter har, iføl­ge Vær Var­som-pla­ka­ten, lov til å «re­ser­ve­re» seg mot å gjøre noe som stri­der mot sam­vit­tig­he­ten, og dette kan jo va­riere fra jour­na­list til jour­na­list: «2.5. En re­dak­sjo­nell med­ar­bei­der kan ikke på­leg­ges å gjøre noe som stri­der mot egen over­be­vis­ning».

Hvor­for skal dette være så an­ner­le­des for leger?

VG av­slut­ter med føl­gen­de: «32-årin­gen akter imid­ler­tid ikke å la seg kneb­le. - Dette har gjort meg mer be­stemt på ikke å gi meg og ikke la disse mørke kref­te­ne vinne. Det er all­tid verdt det å heve stem­men for det du tror på».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Her må jeg spør­re: Hvil­ke mørke kref­ter er det du viser til? Er det min stem­me, fordi jeg ikke er enig med deg? Jeg vel­ger li­ke­vel å ta det i beste me­ning, og tro at det er nettrol­le­ne som er mørke kref­ter. De kan vi være enige i å kjem­pe mot.

Og så kan vi stå sam­men om den siste set­nin­gen: Det er all­tid verdt å heve stem­men for det du tror på!