Tine trekker iste-reklame etter reaksjoner

Sær­lig et bilde med en kvin­ne i bi­ki­ni som får helt iste over seg, vek­ker avsky.

Tine har fått re­ak­sjo­ner på sel­ska­pets re­klame­kam­pan­je for iste. Sær­lig et bilde med en kvin­ne i bi­ki­ni som får helt iste over seg, vek­ker avsky. På et annet bilde nyter en blid mann iste iført shorts, sing­let og hatt.

Ca­mil­la Wiik fra Oslo mener at kvin­nen her blir fram­stilt som et sex­ob­jekt på en annen måte enn man­nen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Jeg ten­ker at re­klame­pla­ka­te­ne viser et kjønns­rolle­møns­ter jeg skul­le ønske vi hadde kom­met oss len­ger bort fra. Man­nen er kul og for­mid­ler en stem­ning, mens kvin­nen er mer kropp og hylet kan as­so­si­e­res med ny­tel­se, sier Wiik til NRK.

Tine har be­stemt seg for å trek­ke re­klame­kam­pan­jen etter at NRK hen­vend­te seg om saken.

- I etter­kant har vi mot­tatt en del for­bru­ker­hen­ven­del­ser på at den ene re­kla­men opp­lev­des kjønns­dis­kri­mi­ne­ren­de og vi for­står nå at det kan opp­le­ves sånn, selv om det ikke var vår in­ten­sjon, sier Lise Falk­fjell, dag­lig leder i Sunni­va Drik­ker, til NRK.

DAGEN