HISTORISK: Jensen karakteriserer utviklingen i mobilmarkedet som historisk. Bildet viser den kanskje mest populære mobiltelefonen, iPhone, med norsk omslag. Foto: Sebastiaan van der Velden, scanstockphoto

Surfer mer enn noengang

Bruken av mobil bare øker og øker, og stadig flere får tilgang til bredbåndsmarkedet, konstaterer Post- og teletilsynets (PT) sjef Willy Jensen.

- Vi er tydeligvis ennå ikke ved noen grense for vår elektroniske kommunikasjon. Men hvert år lurer jeg på hvor mye slik kommunikasjon vi kan konsumere, sier Jensen, som fredag offentliggjorde tallene for omsetningen i det såkalte ekommarkedet i 2010.
Og omsetningen var på 33,2 milliarder kroner - 664 millioner kroner eller 2 prosent mer enn i 2009.

Snakker mer i mobil

Jensen karakteriserer utviklingen i mobilmarkedet som historisk. Vi førte i 2010 hele 5,3 milliarder samtaler på mobiltelefon. Dette er en økning på over 260 millioner samtaler fra 2009, går det fram av PT-tilsynets rapport.
Ved utgangen av 2010 var det bortimot 5,65 millioner mobilabonnementer i Norge, og dette er en økning på 290.000 eller 5,4 prosent fra utgangen av 2009. Ikke siden toppåret 2004 har veksten vært så stor.
Hver mobilkunde snakket i mobiltelefonen gjennomsnittlig tre timer per måned. Inntektene fra mobiltelefonien var i fjor på 16,27 milliarder kroner, mot 15,59 milliarder i 2009.
For sms er bildet noe annerledes. Tallet for 2010 på ca. 6,4 millioner er 1,6 prosent færre meldinger enn i 2009. Ifølge Jensen er tallet en bekreftelse på nedgangen som ble rapportert i første halvår i fjor. Også i annet halvår fortsatte kundene i norske mobilselskaper å sende færre meldinger.

Mindre i fasttelefon

Samtidig fortsetter nedgangen i bruk av fasttelefon, og ved utgangen av 2010 var 41 prosent av husstandene uten fasttelefon.
I fjor registrerte PT at antall fastabonnementer gikk ned med 6,9 prosent til 1,64 millioner abonnementer fra 2009, da utviklingen var omtrent den samme i forhold til 2008. Det var flere i bedriftsmarkedet som kvittet seg med fasttelefonen enn i privatmarkedet.
Abonnentene hadde 10,5 prosent færre samtaler i fasttelefonen enn i 2009, og i alt ga dette seg utslag i 10,5 prosent lavere inntekt - fra 6,43 milliarder kroner i 2009 til 5,76 milliarder kroner i 2010.

Bredbåndøkning

2010s store slager var åpenbart mobilt bredbånd, som økte abonnementsmassen med 33,6 prosent til 575.351. Økningen i abonnementsmassen var stort sett lik både i bedrifts- og privatsektoren. Inntektene for mobilt bredbånd økte med 28,6 prosent til i overkant av 1 milliard kroner.
Fast bredbånd økte mer beskjedent med 3,6 prosent til 1,72 millioner abonnementer. Inntekten for fast bredbånd gikk opp til i overkant av 7 milliarder kroner fra 6,6 milliarder i 2009 - en økning på 6,5 prosent.

NTB