Flere og flere kjøper alternative julegaver som går til veldedige formål. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

Stor etterspørsel etter julegaver med mening

Alternative gaver fortsetter å være populære i jula. Hos Plan International Norge har salget av «gaver med mening» økt med 50 prosent siden 2014.

En av tre nordmenn kjøper alternative julegaver, viser en fersk undersøkelse gjennomført av Plan International Norge.

1.000 respondenter i alderen 18 til 74 år fikk spørsmål om de noen gang hadde kjøpt gaver hvor inntektene går til veldedige formål, og til sammen 33 prosent av de spurte hadde kjøpt eller vurdert å kjøpe alternative julegaver.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi har definitivt merket interessen. Så langt i år har vi allerede solgt alternative julegaver for 1,3 millioner kroner, sier Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan International Norge.

Undersøkelsen viste at alternative julegaver er mest populært blant de yngste. Mens 44 prosent av 18 til 34 åringene svarte at de hadde kjøpt eller vurderer å kjøpe alternative julegaver, lå tallet på kun 29 prosent blant dem mellom 35 og 54 år.

Vinterklær til syrere

UNICEF Norge har også merket seg en markant økning i etterspørselen etter alternative julegaver, som organisasjonen betegner som «verdensgaver». Etter 2009 har UNICEFs omsetning av verdensgaver økt med 26 prosent.

– En av de tingene som gjør at folk har valgt å kjøpe gavene hos oss er at vi tilbyr reelle gaver. Hvis du kjøper en vaksine blir den tatt rett ut av hylla på et nødhjelpslager i København og sendt ut derfra, uttaler kommunikasjonsrådgiver i UNICEF Norge, Helene Sandbu Ryeng, til NTB.

Organisasjonen har ikke merket seg noen skarp økning i salget av de alternative gavene etter at verdens medier rettet søkelyset mot flyktningkrisen dette året, men ser en jevn stigning.

– De gavene som er knyttet til dagsaktuelle problemer er veldig populære. I år har vi for eksempel tilbudt vinterklær til syriske flyktninger, noe som har slått veldig godt an ettersom vinteren nærmer seg, også i Midtøsten, sier Ryeng.

Juleempati

Flyktninghjelpen merker seg også den store etterspørselen etter alternative julegaver eller «gaver med mening» som organisasjonen betegner dem. I deres gave-utvalg er også vinterklær, tepper og skolebøker blant de mest populære.

– Det er litt tidlig å si hvor bra det har gått i år sammenlignet med i fjor, men vi er veldig takknemlige over folks sjenerøsitet, sier Harriet Rudd, leder for samfunnsavdelingen i Flyktninghjelpen, til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Plan Norges undersøkelse viser at 53 prosent svarer at de kjøper alternative julegaver for å bedre samvittigheten, mens 28 prosent mener årsaken er at det hører julen til å tenke på andre.

Rudd tror jula bringer med seg et viktig budskap.

– Julen er en tid mange tenker at de skal dele av sitt og av den overfloden vi har i Norge, sier hun og får støtte av Ryeng i UNICEF.

– Verdiene rundt samhold og medmenneskelighet hører julen til, og mange av oss har det vi ønsker oss. Istedenfor å kjøpe noe til den som har alt, kan man være sammen om å hjelpe noen andre og dele den gleden, påpeker Ryeng.