Snakket ikke med Kåre Kristiansen

Forholdet mellom de to tidligere KrF-toppene Kjell Magne Bondevik og Kåre Kristiansen var en tid såpass anstrengt at de hadde problemer med å snakke sammen. De brukte i stedet lapper og brev.

Det innrømmet Bondevik da han deltok på litteraturarrangementet ?Bok i sentrum? i Oslo lørdag ettermiddag. Her ble han intervjuet av Marte Spurkland om sin memoarbok som kommer tirsdag.

Da skal den tidligere statsministeren ha pressekonferanse, og det var derfor begrenset hvor mye han ville røpe fra boka.

Men han røpet i alle fall at forholdet mellom ham selv og partifelle Kåre Kristiansen var såpass anstrengt en periode at de i stor grad kommuniserte via lapper og brev. Bondevik følte den interne spenningen i KrF-ledelsen såpass mye på kroppen at han noen ganger måtte gå ut av stortingsbygningen og ta seg en rusletur i sentrumsgatene, dampende på en sigar, for å få lettet litt på trykket.

Det hører imidlertid med til historien at Bondevik og Kristiansen kom fram til forsoning. Det skjedde på en mottakelse partiet arrangerte da Kristiansen fylte 80 år i 2000.

? Selv om vi var uenige i enkelte saker, hadde jeg stor respekt for Kristiansen. Han var en politiker som stod for noe og som kjempet for det, sa Bondevik.

Et liv i spenning

Bondeviks bok har tittelen ?Et liv i spenning?. Boktittelen henspeiler både på den kulturelle spenningen mellom oppveksten i et indremisjonsmiljø på Vestlandet og et voksenliv i det urbane Oslo-området, på de psykiske spenninger Bondevik har opplevd i sitt liv og som han skriver åpent om i boka, det spenningsfylte forholdet innad i KrF ? særlig på 1970- og 1980-tallet, og de mange spennende opplevelser han har hatt gjennom et langt politisk liv.

Om oppveksten i Molde sa Bondevik at indremisjonsmiljøet hadde klare oppfatninger om hva som var rett og galt, og at det på mange måter kunne være restriktivt og pietistisk. Samtidig roste han sine foreldre for aldri å ha tvunget sine meninger på ham.

? Jeg fikk frihet til å velge selv. Jeg hadde en god og trygg barndom, sa Bondevik.

Om forholdet mellom kristendom og politikk sa han at han hadde tatt med seg tre viktige etiske prinsipper fra kristendommen over i sitt politiske virke: Respekten for menneskeverdet, forvalteransvaret og nestekjærlighetsbudet. Han innrømmet at han hadde blitt værende i politikken atskillig lengre enn han hadde tenkt da han begynte som rikspolitiker.

? At jeg ble så lenge var ingen ulykke for meg. Om det ble en ulykke for partiet, får andre avgjøre, sa han.

Ellers svarte Bondevik bekreftende på at abortsaken og friskolesaken kanskje er de to sakene som i størst grad har hindret et formalisert samarbeid mellom KrF og Arbeiderpartiet.

Bondevik avviser at det kan bli aktuelt for ham å bli statsminister en gang til.

? Skulle jeg få spørsmålet om enda en gang å lede en regjering, ville jeg tenke meg godt om og svare nei, sa han med et smil.

Ole Andreas Husøy, KPK