Skoler vil gjøre russen til gode forbilder

Russedress gir gruppepress. Derfor kreves det både mot og kunnskap om en skal gjøre gode valg. Filosof-foredrag og humanitære prosjekt er noen av tiltakene skolene bruker for å hjelpe elevene.

Stort al­ko­hol­kon­sum kom­bi­nert med kul­tur for å bryte nor­mer gjør at russe­ti­den ikke bare byr på po­si­ti­ve opp­le­vel­ser.

De siste årene har an­tall an­meld­te vold­tek­ter under russe­ti­den gått opp, og po­li­ti­et har trap­pet opp sin kam­pan­je «Vær en kjerne­kar» i pe­rio­den russe­ti­den varer. Ved krist­ne gym­nas ar­bei­des det mål­ret­tet for å hjepe ele­ve­ne til å ta gode valg i fei­rin­gen av at 13 år på skole­ben­ken er over.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ved Kris­te­lig Gym­na­si­um (KG) har fi­lo­sof Hen­rik Syse holdt fore­drag for rus­sen fast de siste 10-12 årene. Der opp­ford­rer han de unge til å være for­be­redt, ha fan­ta­si til å tenke an­ner­le­des og å ha gode for­bil­der.

- Vi ten­ker noen gan­ger at vi står alene i møte med pro­blem­stil­lin­ger, men det gjør vi ikke, sier han.

Syse gikk selv på KG, og hus­ker russe­ti­den som re­la­tivt udra­ma­tisk. Den gang ble ek­sa­men av­holdt like etter 17. mai.

En rekke til­tak

Syses fore­drag er en del av det hold­nings­ska­pen­de ar­bei­det som fore­går ved sko­len. Un­der­vis­nings­in­spek­tør Trude Frie­drich ram­ser opp en rekke til­tak for å hjel­pe rus­sen til å tenke kon­struk­tivt. Besøk av po­li­ti og helse­til­syn er ob­li­ga­to­risk. I til­legg har rek­tor og in­spek­tør jevn­li­ge møter med rus­sen.

- Rek­tor er opp­tatt av rus­sens hold­nin­ger, og leg­ger vekt på det å være seg selv og stå opp for det en mener. Rus­sen ar­ran­ge­rer en hu­ma­ni­tær­ak­sjon som går til kris­ten­rus­sens pro­sjekt, og 17. mai in­vi­te­res alle til russe­fro­kost. Da får vi sett dem, at de har det bra.

Siden sko­len lig­ger i sen­trum av Oslo er elev­mas­sen sam­men­satt.

- Fel­les for dem er at de ak­sep­te­rer at de går på en kris­ten skole. Vårt håp er at de i løpet av tre år ved sko­len har fått med seg en del ver­di­er. Vi har selv­føl­ge­lig også en stør­re grup­pe ele­ver som vel­ger sko­len nett­opp fordi det er en kris­ten skole.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Et mindre­tall ved KG har en­ga­sjert seg i La­gets russe­al­ter­na­tiv, Kris­ten­rus­sen.

God dia­log

En te­le­fon til flere krist­ne vi­dere­gå­en­de sko­ler viser at det job­bes mye med hold­nings­ska­pen­de ar­beid for å bistå rus­sen med å ta gode valg. Ved Drott­ning­borg i Grim­stad snak­kes det mye om hold­nin­ger og grense­set­ting.

- Vi job­ber mye med å ha en god dia­log med rus­sen, sam­ti­dig som vi vekt­leg­ger mu­lig­he­te­ne gjen­nom blant annet mi­sjons­pro­sjek­tet, for­tel­ler rek­tor Audun Raen.

Drott­ning­borg er in­ter­nat­sko­le, så her kom­mer hele sko­len tet­te­re på rus­sen. Det gjør at le­del­sen al­le­re­de i førs­te klas­se snak­ker med ele­ve­ne om hva som er greit og hva som ikke er greit.

- Det er vik­tig å dra opp en del ret­nings­lin­jer, så det blir moro og ikke kjipt, sier han.

Raen sier at han er im­po­nert over hva rus­sen får til av ar­ran­ge­men­ter og ak­ti­vi­te­ter.

- De sam­ler inn mye pen­ger, og er opp­tatt av å være en res­surs. Det synes jeg at de i stor grad lyk­kes med, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En stor grup­pe ved Drott­ning­borg de­fi­ne­rer seg som kris­ten russ, men Raen har ingen over­sikt over hvor mange som har meldt seg inn i Kris­ten­rus­sen.

- Det jeg vet er at en god del del­tar på kris­ten­russtref­fet, sier han og viser til russe­tref­fet i Kra­gerø som ar­ran­ge­res av Kris­ten­rus­sen og Skjær­gårds Music & Mis­sion Fes­ti­val.

Gjen­nom­snitts­ung­dom

Anet­te Sø­ren­sen Rege, rek­tor ved Nord­borg på Finns­nes, opp­ly­ser at de for­sø­ker å jobbe med hold­nin­ger alle de tre årene på vi­dere­gå­en­de.

- De som går hos oss re­pre­sen­te­rer stort sett et gjen­nom­snitt av ung­dom­me­ne i nord. Mange er opp­tatt av tro og tvil, men det er ikke så mange som be­kjen­ner seg som krist­ne. Li­ke­vel ser vi at de er opp­tatt av å bidra til for ek­sem­pel å samle inn pen­ger til sko­lens bi­stands­pro­sjekt i Etio­pa, og være med på ak­ti­vi­te­ter i sko­lens regi.

- På den andre siden ser vi at de har en russe­fei­ring på linje med de øv­ri­ge ung­dom­me­ne i om­rå­det, noe som in­ne­bæ­rer både fes­ting og al­ko­hol. Vi vet at mange opp­le­ver at gruppe­pres­set er stort, der­for for­sø­ker vi å gi dem noen tan­ker til re­flek­sjon i for­kant, slik at de har tenkt gjen­nom russe­ti­den noe.

Sø­ren­sen Rege un­der­stre­ker at de har flot­te ung­dom­mer ved sko­len.

- Det at vi er en skole for alle, hvor alle kan føle seg hjem­me, verd­satt og ver­di­ful­le, er vik­tig for oss. Det gir oss et eks­tra per­spek­tiv over ar­bei­det det er å drive skole, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Et bra fokus

Joakim Hec­tor, rek­tor ved Sygna, tror mi­sjons­pro­sjek­tet er med på å gi russe­ti­den et po­si­tivt preg. De vekt­leg­ger el­lers tett dia­log med russe­sty­ret og job­ber mye med hold­nin­ger, blant annet i ar­bei­det med russe­revy og skole­avis.

- Det er mye som ut­ford­rer når man er russ. Mange har for­vent­nin­ger til seg selv og andre. I den pe­rio­den øker pres­set til å gjøre ting man el­lers ikke ville gjort. Vi for­sø­ker å legge inn over rus­sen at de opp­trer som for­bil­der for andre.

Hvor mange kris­ten­russ det er på sko­len, har han ikke kjenn­skap til, men han vet at en stor gjeng reis­te til Kra­gerø sist helg der kris­ten­rus­sen var sam­let.

- Vi har ingen over­sikt over hvil­ke av ele­ve­ne som er krist­ne, og det er hel­ler ikke noe vi spør etter. Vi ser at vi har mange som går på møter, men det er også en del som ikke gjør det, sier Hec­tor.

Ikke noe skil­le

Ved Trygg­heim mer­ker en ikke så mye til skil­let mel­lom kris­ten­russ og annen russ. Alle er en­ga­sjert og del­tar på det de vil av kris­te­li­ge ar­ran­ge­ment og inn­sam­ling til mi­sjons­pro­sjekt. Også der vekt­leg­ger de etis­ke ret­nings­lin­jer i ar­bei­det med skole­avi­sen.

Ruth Silje Bok­lund, som er leder for Kris­ten­rus­sen, har et ge­ne­relt inn­trykk av at de som går på in­ter­nat­sko­le hol­der seg mye for seg selv i russe­ti­den.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Vårt di­lem­ma er at vi øns­ker å mo­bi­li­se­re også disse sko­le­ne til å være til­ste­de i russe­ti­den. De er en stor gjeng og har en stor mu­lig­het til å prege russe­ti­den i sitt nær­mil­jø, sier hun.

Dagen