KAMPANJE:«Gud finns n og inte, er budskapet fra svenske ateister.Foto: faksimile fra nettside

Setter i gang svensk ateistkampanje

Betalte reklamekampanjer for ateisme har spredt seg over hele verden. Denne uken er svenskene på banen med sin kampanje.

- Det er klart vi er inspirert av den britiske ateistbusskampanjen, men vi skal ikke ha reklame på busser, opplyser Christer Sturmark til fritanke.no. Han er leder i Humanisterna, som er Human-Etisk Forbund (HEF) i Norge sin søsterorganisasjon.

På plakater på t-banestasjoner i Stockholm, Gøteborg og Malmø blir svenskene møtt med slagord som «Gud finns nog inte», men reklameboards vil sette sitt preg andre steder i bybildet.

Generalsekretær Kristin Mile i HEF har tidligere sagt at organisasjonen ikke har planer om en slik kampanje i Norge, men at det er et stunt forbundet kan ha på lager. Nå antyder hun likevel at HEF bør vurdere å sette i gang noe lignende i Norge, hvis det viser seg at kampanjen i Sverige blir vellykket.

- Sverige er mer sammenlignbart med Norge, så det skal bli spennende å se hvilken reaksjoner som kommer der, og om de får noen flere medlemmer på denne måten, sier Mile.

 I forbindelse med den svenske atistkampanjen, oppfordres folk også til å gå inn på en bestemt nettside å ta en «livssynstest».

- Hvis folk tar denne testen og de viser seg å være enige med oss i Humanisterna, vil de få et tilbud om å melde seg inn. Jeg håper selvsagt kampanjen vil gi oss mange nye medlemmer. I tillegg til at det kanskje kan få flere til å tenke over hvor stor rolle religion egentlig bør spille, sier Sturmark.DM