Sandberg innrømmer nederlag om bompenger

- Vi må være ær­li­ge å si at når det gjel­der bom­pen­ger, så har vi tapt, sier Frem­skritts­par­ti­ets nest­le­der Per Sand­berg.

- Det er mange som vil bli skuf­fet over det, sier han til NTB etter at re­gje­rings­platt­for­men ble lagt fram man­dag kveld. Der er det fort­satt lagt opp til bom­fi­nan­sie­ring av nors­ke veier.

Erna Sol­berg (H) og Siv Jen­sen (Frp) lover kun å re­du­se­re bom­penge­an­de­len i nye vei­pro­sjek­ter, unn­tatt rundt de størs­te byene og på strek­nin­ger som av­lø­ser ferge­tra­fikk. Men løf­tet er fort­satt en kraf­tig ut­byg­ging av det nors­ke vei­net­tet

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Vi har fått gjen­nom­slag for en be­ty­de­lig re­duk­sjon av bom­pen­ger i andel og når det gjel­der an­tall bom­penge­pro­sjek­ter. Vi har fått gjen­nom­slag for å bygge mer vei ras­ke­re, og vi vil på sikt få mer ka­pi­tal til å bygge veier også. Men det tar litt tid å få det til å vises, sier Sand­berg til NTB.

- Vil fortsette kampen

Bård Hoksrud, en av Frps fremste bompengemotstandere, lover å fortsette kampen.

- Jeg er en av de som har vært kjempehøyt på banen, og det er sikkert mange som er skuffa over at vi ikke klarte å få til mer, sier han til NTB.

Han påpeker at de andre partiene på Stortinget er for bompengefinansiering, og at det derfor er gledelig at Frp likevel klarte å få gjennomslag for mindre bompenger. Han ønsker å bruke av Norges «overskudd» og pengene som den nye regjeringen vil spare på å forenkle offentlig administrasjon, til å finansiere nye veiprosjekter.

Det er mange planer om bompengefinansierte prosjekter som etter hvert skal behandles av Stortinget. Da vil Hoksrud arbeide for at bompengeandelen blir lavest mulig.

- Jeg skal love at jeg kommer til å fortsette kampen, sier Hoksrud.

Stortingsrepresentanten legger til at han vil forholde seg til regjeringsplattformen i Stortinget.

- Vi har inngått en avtale der. Men partiprogrammet og ønskene våre er de samme, og jeg jobber fortsatt med det. For bompengene skal ned. 

Artikkelen fortsetter under annonsen.

In­fra­struk­tur­fond

Sand­berg viser også til at Frp har fått gjen­nom­slag for et sel­skap for vei­byg­ging og et in­fra­struk­tur­fond. Sist­nevn­te skal være på 100 mil­li­ar­der kro­ner, og av­kast­nin­gen skal fi­nan­siere sat­sin­gen på in­fra­struk­tur.

På de nye mo­tor­vei­ene skal man kunne kjøre i opp­til 130 km/t, mens på de tryg­ges­te ek­sis­te­ren­de mo­tor­vei­ene skal farts­gren­se­ne kunne økes til 110 km/t.

Sam­ti­dig lover den nye re­gje­rin­gen å be­gren­se bru­ken av foto­bok­ser langs nors­ke veier. Ingen foto­bok­ser skal opp på nye strek­nin­ger før ord­nin­gen er eva­lu­ert.

Jern­bane­re­form

Sol­berg og Jen­sen lover også en stør­re jern­bane­re­form med om­or­ga­ni­se­ring av NSB og Jern­bane­ver­ket. I til­legg lover de full ut­byg­ging av In­ter­City på Øst­lan­det. Den nye re­gje­rin­gen vil også for­plik­te seg til at sta­ten skal fi­nan­siere halv­par­ten av kol­lek­ti­v­in­ves­te­rin­ge­ne i de størs­te byene.

- Vi tren­ger å både bruke mer pen­ger, bygge ras­ke­re og rea­li­se­re mer pen­ger enn vi gjør i dag, sa Sol­berg da hun sam­men med Siv Jen­sen (Frp) la fram en re­gje­rings­platt­form man­dag kveld.

Fra før har Høyre og Frp blitt enige med støtte­par­ti­ene Venst­re og KrF om opp­ret­te et eget sel­skap som skal stå for ut­byg­gin­gen.