KREVER SHARIA: Aktivister fra islamistgruppen Hefajat-e-Islam brenner bildekk og trebiter under uroligheter i Bangladesh. Islamistene, som blant annet krever innføring av den strenge islamske straffeloven sharia, har den siste tiden utkjempet rene gateslag med politiet. (Foto: Reuters / NTB scanpix)

Radikale islamister på frammarsj i Bangladesh

Yt­ter­lig­gå­en­de isla­mis­ter er på fram­marsj i Bang­la­desh. De er godt or­ga­ni­sert, men har fore­lø­pig ingen egent­lig po­li­tisk makt, un­der­stre­ker ana­ly­ti­ke­ren Joy­eeta Bhat­ta­char­jee.

Minst 37 men­nes­ker er drept i sam­men­støt mel­lom po­li­ti­et isla­mist­grup­penHe­fa­jat-e-Islam i Bang­la­deshs ho­ved­stadDhaka. Isla­mis­te­ne kre­ver at lan­det skal om­dan­nes til en mus­limsk stat, der blant annetblas­fe­mi skal straf­fes med døden.

Ni av ti inn­byg­ge­re i Bang­la­desh sier de er mus­li­mer, men det betyr ikke at de øns­ker inn­fø­ring av døds­straff for blas­fe­mi og andre deler av den stren­ge islams­ke straffe­lo­ven sha­ria, på­pe­ker Joy­eeta Bhat­ta­char­jee.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Vel­or­ga­ni­ser­te»

Hun vil li­ke­vel ikke av­feie opp­blus­sin­gen av ra­di­kal isla­mis­me.

- Disse fol­ke­ne er svært, svært vel­or­ga­ni­ser­te, sier hun.

- Og når et land har 160 mil­lio­ner inn­byg­ge­re slik som Bang­la­desh, kom­mer man langt med å mo­bi­li­se­re 1 pro­sent av be­folk­nin­gen, på­pe­ker Bhat­ta­char­jee, som job­ber for tanke­smiaORF i New Delhi i India.

Hun mener de yt­ter­lig­gå­en­de isla­mis­te­ne, som må nøye seg med en opp­slut­ning på rundt 4 pro­sent på me­nings­må­lin­ge­ne, er frust­rert over at de ikke blir hørt i den al­min­ne­li­ge po­li­tis­ke de­bat­ten. Der­for for­sø­ker de nå å bruke vold for å på­vir­ke re­gje­rin­gen i Dhaka.

Po­li­ti­et har måt­tet bruke vann­ka­no­ner, tåre­gass og gummi­ku­ler for å spre tu­sen­vis avisla­mis­ter som hadde slått leir i for­ret­nings­strø­ket Moti­j­he­el i Dhaka. Det brøt ut al­vor­lig uro, og blant dem som ble drept, var en po­liti­mann.

An­grep

- Vi måtte gripe inn da isla­mis­te­ne nek­tet å fjer­ne seg fra Moti­j­he­el, selv om de ikke hadde lov til å opp­hol­de seg der. De an­grep oss med mur­stein, kjep­per og bam­bus­grei­ner, sier Dha­ka-po­li­ti­ets tals­mann Ma­su­dur Rahman.

Pro­fes­sor i islamsk his­to­rie og kul­tur Mu­ham­med Akhtaruzza­man ved uni­ver­si­te­tet i Dhaka tror at He­fa­jat-e-Islam først og fremst re­krut­te­rer til­hen­ge­re fra re­li­giø­se sko­ler. Disse dri­ves ikke av myn­dig­he­te­ne i Bang­la­desh, men av pri­va­te islams­ke or­ga­ni­sa­sjo­ner, sier han.

Akhtaruzza­man mener sam­ti­dig at de ra­di­ka­le isla­mis­te­ne må ha fått pen­ger fra andre gi­ve­re enn or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne bak sko­le­ne. Han peker på det isla­mis­tis­ke op­po­si­sjons­par­ti­etJamaat-e-Isla­mi, som er kjent for å være vel­stå­en­de. (©NTB)