Omvendelse og syndenes forlatelse

Det finnes mye i kristenlivet som ikke er enten eller, men både og. Både omvendelse og syndenes forlatelse skal forkynnes. Han har befalt oss å gå ut i hele verden og forkynne omvendelse! Han har befalt oss å gå ut i hele verden og forkynne syndenes forlatelse i Hans navn! Men derfor må vi forstå hva syndenes forlatelse er, ellers kommer vi aldri til å få det. Etter oppstandelsen ligger det Jesus på hjerte å betone dette, han har jo bare en kort tid til å være sammen med disiplene, så nå sier Han det viktigste, det som de ikke må glemme. Omvendelse og syndenes forlatelse må forkynnes i hele verden. Når Peter holder sin første preken etter pinse, forkynner han omvendelse. Ap.gj. 2:38:? Peter sa til dem: Omvend dere, og la dere alle døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånds gave.? Guds Rike kommer og blir virkelig gjennom Den Hellige Ånd, og Guds Rike består i rettferdighet, fred og glede i Den Hellige Ånd. Med Ånden kommer glede og fred, fred er altså en frukt av Den Hellige Ånd. Rettferdighet er noe Den Hellige Ånd stadfester og forklarer i mitt liv, og hvis jeg vil ha det Ånden gir, må jeg forstå hva omvendelse og syndenes forlatelse er. Hvis jeg omvender meg og tar imot syndenes forlatelse, får jeg Den Hellige Ånd som en gave. Denne gaven får jeg ikke om jeg ikke har forstått og tar imot og lever i syndenes forlatelse.

Syndenes forlatelse
Om vi ikke forstår syndenes forlatelse fordi vi ikke forstår hva synd er, befinner vi oss likesom i en mellomtilstand mellom liv og død. Vi vil ikke ut i verden, men kjenner egentlig ikke at vi er i Guds rike. Vi dras mot verden, men vil ikke dit, vi dras mot Guds rike men vet ikke riktig hvordan vi skal komme dit, og dette er den verste stillingen man kan være i. Hvordan skal jeg komme dit at det jeg hører blir en virkelighet i mitt liv? Jeg må erfare, forstå og oppleve syndenes forlatelse. Når vi forkynner om seier, rettferdighet og livet i Ånden, betyr ikke det at vi har glemt eller bagatellisert syndenes forlatelse. Syndenes forlatelse er grunnvollen og forutsetningen for alt annet, ikke bare at jeg har tatt imot det en gang, men at jeg lever i det hele livet og hver eneste dag. Mange har misforstått dette og tror at når man holder på med å bekjenne sine synder er man ikke frelst. Du vender om og bekjenner dine synder til frelse, og så har du fått en ny natur og blitt et Guds barn og vandrer med Jesus. Men fordi du befinner deg i denne verden, blir føttene dine skitne, og Jesus vasker dem.

Forstå hva synd er
Vi har ikke forstått det vidunderlige og herlige som heter syndenes forlatelse. Men hvis jeg ikke forstår hva synd er kan jeg heller ikke forstå syndenes forlatelse, og et av de store problemene i Kristi kropp i dag er at vi bagatelliserer synd. Vi har ikke innsett syndens grufulle virkelighet, for øynene våre er blitt forblindet. Vi har satt vognen foran hesten og ønsket å høste før vi har sådd. Vi ønsker resultater før vi har forberedt oss. Først kommer omvendelse, deretter syndenes forlatelse, først kommer det som skjer i mitt hjerte, etterpå kommer det Han gir meg. Syndenes forlatelse er en enorm gave fra himmelens Gud. I Jes 48:22 sier Herren: ?Det er ingen fred for de ugudelige.? Grunnleggende har verden ingen fred. Rom 5:1 sier: ?Da vi nå er rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus.? Fred er ikke bare en følelse, det betyr at et brutt fellesskap er blitt gjenopprettet og krigen er avsluttet. Freden kommer gjennom syndenes forlatelse. Syndenes forlatelse kommer ved at jeg erkjenner min synd. Jeg tror ingen av oss har forstått på dypet hvorfor Jesus døde, og hva det kostet Gud å sende sin egen sønn fordi vi har syndet mot Gud. Ingen av oss har forstått hvor vederstyggelig, motbydelig og alvorlig synden egentlig er. Vi tilhører en generasjon som ikke vil snakke om det. Vi snakker om problemer og hormoner og om personkjemi som ikke fungerer. Det er ikke hormonene som har skylden, det er synden!

Omvendelse
Omvendelse er et godt, gammeldags ord, trenger du et annet, betyr det å forandre seg. Forut for denne forandringen går anger og bot, strenge ord som Den Hellige Ånd må minne oss om igjen og igjen, og som fører til vekkelse. Hva er anger? Det er ikke frykt for konsekvenser, men det er det som skjedde på pinsedag da disiplene forkynte evangeliet. Budskapet ?stakk dem i hjertet,? og de spurte. ?Hva skal vi gjøre?? Anger er en forståelse av hva min synd kostet Gud og hvilken smerte det bringer Ham. Gud har vrede over synden. Joh 3:36 sier: ?Den som tror på Sønnen, har evig liv. Men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham.? Å tro på Sønnen betyr å lyde Ham, hvis jeg sier at jeg tror på Ham kan jeg ikke leve i ulydighet. Guds vrede er en aktiv tilstand i Guds hjerte overfor den som ikke er i Kristus Jesus. Hvis dette ikke stemmer med vår teologi, må vi bytte teologi og vende om. Gud mener hvert ord Han har sagt, men det handler hele tiden om kjærlighet. For sin inderlige kjærlighets skyld, vil Han at vi skal vende om så Hans vrede ikke skal bli over oss. Rom 1:18: ?For Guds vrede åpenbares fra himmelen over all ugudelighet og urettferdighet hos mennesker som holder sannheten nede i urettferdighet.?

Bibelens begreper
Det betyr at det ligger en vrede over synden og over verden, ?For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.? (Rom 6:23). Bibelen er full av begreper som omvendelse, anger, synd, Guds vrede, dom og død, emner som det moderne menneske i stor grad har neglisjert. Man vil gå forbi alt dette og direkte til Guds kjærlighet og godhet i håp om at ?Gud aksepterer meg vel som jeg er.? Men Gud har aldri akseptert oss som vi var. Efeserbrevet sier at vi var vredens barn, ulydige og opprørske og slaver under synden helt til evangeliet kom med sitt lys og begynte å forandre hjertene våre. Vi var blinde og formørket i våre sinn, og vi hadde vært så lenge i mørket at noe i oss reagerte mot lyset da det begynte å skinne. Bibelen sier at menneskene elsker mørket fordi de ikke vil ha noe med sannheten å gjøre. Det finnes noe i oss som trekker seg unna lyset, for vi er, i utgangspunktet, fiender av sannheten. Og det hjelper ikke med noen form for utvendig oppussing, vi må bli frelst.

Sterkere i Gud, svakere i oss selv
Vil jeg ha gaven, må jeg vende om og lyde Ham. Den Hellige Ånd begynner å opplyse meg om synd i mitt liv, og jeg begynner å oppdage min urenhet. Det er derfor vi ofte holder oss på avstand, vi vil ikke at det skal avsløres for mye. Men denne avsløringen er ikke noe som bare skjer én gang, det fortsetter og fortsetter så lenge vi lever. Det medfører at vi blir sterkere og sterkere i Gud, men svakere og svakere i oss selv, og mer og mer følsomme for Den Hellige Ånd. Fusk og småløgn som før ikke var så viktig, blir mer og mer betydningsfullt, og jeg kan ikke holde på med det lenger. Den Hellige Ånd arbeider hele tiden med å dra oss nærmere Gud og likedanne oss mer og mer med Jesus, og hvis vi motsetter oss dette arbeidet, blir vi stive, religiøse, formalistiske, egenrettferdige og prektige kristne som ?får det til? og har meninger om alt. Renselsesprosessen i mitt liv handler om en vedvarende omvendelse, og jeg trenger å forstå hva Gud føler når jeg synder. Jeg trenger å lære å angre fordi det bedrøver Gud, og jeg må vende meg bort fra det som bedrøver Ham. Syndens makt kan bare bli brutt i korset, Ikke fordi du er med i en menighet, eller kjenner en predikant, eller kaller deg en kristen, men fordi du befinner deg i Jesus Kristus. Når du befinner deg under korset og bekjenner det du vet hindrer deg og skiller deg fra Jesus, da lar han sin Ånd strømme over deg. Da kommer freden og gleden. Lever du ikke i dette, vil du etter hvert bli hard, og Jesus blir uinteressant for deg. Du blir forherdet, likegyldig og arrogant, opprørsk, anklagende, kritisk og aggressiv og vil være i fred med din synd. På den veien vil du til sist gå under og dø. Derfor trenger vi Den Hellige Ånd, Han er den eneste som kan åpenbare det ingen andre vet om, og sette oss fri til å leve det herlige livet vi er kalt til.

Se opp for grøftene
Jeg tror det finnes to grøfter, i den ene havner man i allmen fordømmelse og går og roter i seg selv hele tiden, i den andre forherder man seg ved hjelp av skriftsteder og synes alt er bra. Du skal ikke havne i noen av disse grøftene. David sier: ?Salig er den som har fått sin overtredelse forlatt og sin synd skjult. Jeg bekjente min synd for deg og skjulte ikke min skyld. Jeg sa: Jeg vil bekjenne mine misgjerninger for Herren! Og du tok bort min syndeskyld. (Sal 32:1og 5). Det betyr ikke at du nevrotisk og religiøst går omkring og ber alle om tilgivelse hele tiden og er redd for at Gud er sint på deg. Mange har havnet i den grøften, og det er derfor du behøver en stor dose av trosundervisning og kunnskap om Guds rettferdighet i Jesus Kristus. Men når du har fått den kunnskapen må den ikke gå på bekostning av din åndelige følsomhet, for det du sår i kjødet, blir du nødt til å høste. Hvis du har syndet i tanker, ord og gjerninger og vet om at du har gjort det og bekjenner det oppriktig for Herren, tilgir han deg og gir deg igjen din frimodighet. Når du bekjenner, forsvinner svakheten, og du får ny kraft, glede og livslyst. Han gjenoppretter deg, og du skal få nyte det og forkynne det for alle omkring deg. Gud tilgir fullstendig, gjennomgripende og øyeblikkelig, for Han har allerede båret alt sammen. Han vet alt sammen, og vil bare at du skal erkjenne det og komme inn i virkeligheten og sannheten ? den sannheten som gjør deg fri.