Ny storfilm om Jesus - på kino
Likte du Quo Vadis og Ben Hur? Snart kommer Risen til 40 utvalgte kinoer i Norge.
En ateist som står midt i en eksistensiell krise møter Jesus og blir omvendt. Publikum har sett dette før i Quo Vadis (1951), The Robe (1953) og Ben Hur (1959).
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Som Pilatus’ høyre hånd sitter Clavius på første rad under korsfestelsen. Med egne øyne ser han at Jesus dør og blir lagt i en forseglet grav. Når kroppen blir borte, og rapporter om at Jesus er blitt sett dukker opp, blir Clavius til en skeptisk detektiv som leter etter liket.
I stedet møter han en høyst levende og veldig glad Jesus (Yeshua, i Cliff Curtis sin skikkelse). Det får Clavius til å ta tak i livet sitt og gjøre noen endringer.
Lokalt engasjement
Sist fredag bleRisen vist for et amerikansk publikum der den kom inn på en tredjeplass bak premierefilmeneDeadpool ogKung Fu Panda med inntekter på 11,8 millioner dollar fordelt på 2.915 kinoer.
Filmen har première i Norge 18. mars, men lanseringen er begrenset, og visningen vil være avhengig av at det er «et lokalt engasjement rundt promoteringen av filmen».
– Vi har holdt på med å utvikle dette markedet over tid, og ser at det har god progresjon, sierSimen Rognerud. Han er daglig leder iUnited International Pictures, (UIP) som er distributør i Norge.
Rognerud forklarer at UIP står som garantist for at produsenten sitter igjen med pluss, eller i det minste går i null på hver film som de viser på det norske markedet.
– Vi jobber direkte inn mot de aktuelle miljøene for trosbaserte filmer for å se hvordan vi skal komme best ut, sier Rognerud.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
For å gjøre det samarbeider UIP med TNC productions, som har interesse av at kvalitetsfilmer med et klart kristent budskap skal komme ut på norske kinoer.
Dagen har tidligere skrevet om Elisabeth ogRobert Muren i TNC som storsatser på Jesus-musicalenYeshua.
Daglig leder i TNC,Vidar Røstad, forteller at de i 2014 jobbet for å promotereHeaven is for real. Den ble satt opp på rundt 60 kinoer. Foreløpig har 40 steder i landet takket ja tilRisen.
Samarbeid
Kristiansand er ett av dem. Kinodirektør Kim Skarning Andersen forteller at det blir samarbeid med menighetene i byen om et arrangement rundt premièren.
– Flere menigheter kommer for å se filmen i forkant før de bestemmer seg om de skal bli med.
Andersen sier at det er påtrykk fra publikum som gjør at de har valgt å sette opp filmer som en normalt sett ikke ville tatt inn i Norge.
– Noen har gått bra, andre ikke, sier han, og legger til at det er ingen hemmelighet at en del av filmene med religiøst budskap ikke har vært av beste kvalitet.
– I USA er det en voldsom vekst i filmer med kristent budskap. Noen har dramaturgi med et religiøst tema mens andre er bibelske filmer. Det er lettest å sette opp sistnevnte på kino, sier han, og viser til blant annet filmen om Noah (2014).
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Det tar litt tid før distributøren vet at dette vil treffe publikum i Norge, mener kinosjefen.
Overgangsfase
Vidar Røstad i TNC er enig. Han tror at det bare i en overgangsfase skal være nødvendig å gi en ekstra trøkk for å få filmer med bibelsk-inspirert budskap inn på det norske markedet.
– Når den typen filmer får et etablert publikum, vil det hele gå av seg selv, sier han.
Heaven is for real ble sett av nærmere 50.000, mensWar Room, som UIP satte opp uten formelt samarbeid med TNC, ble vist for 10.000. Røstad tror de norske tallene forWar Room hadde vært høyere hvis TNC hadde hjulpet til med promoteringen.
– Det var en «intern» film som favnet de kristne.Risen kan ha publikum utover de som kaller seg kristne og kan nå lenger ut ennWar Room, spår han.
Skal finne Jesu kropp
Affirm films, som har fått støtte av Sony Pictures til produksjonen avRisen, har etter besøkstallene å dømme truffet målgruppen kirkegjengere godt med filmer somSoul SurferogCourageous.
Hollywood Insight skriver at filmer inspirert av Det nye testamentet som regel følger Jesus fra disiplenes utgangspunkt. Slik er det ikke medRisen. Joseph Fiennes, den britiske skuespilleren som har rollen som den ikke-troende Clavius, mener ideen om å la beretningen om Jesu Kristi korsfestelse, oppstandelse og himmelfart bli sett gjennom øynene til ikke-troende, gir en myk vinkel.
– Clavius representerer «hvermansen», sier han.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Plottet er ikke overraskende som sådan, men det er heller ikke poenget, ifølge William Blizek, redaktør for The Journal of Religion and Film:
– Det er en god modell som fungerer, sier Blizek. – Det handler om forandring. Du endrer deg til det bedre. Hvis du er en som ikke tror, får du oppleve at en ikke-troende blir en kristen. Budskapet til deg er: Hvis du gjør dette, blir du også lykkelig.
Vedlikehold
Doug Cowan, professor i religion ved University of Waterloo er skeptisk, og tror at nettopp det kan slå feil ut for filmen. Han viser til Mel Gibsons «The Passion of the Christ» som man finner på motsatt side av skalaen. Filmen tiltrakk seg et rekordpublikum.
Cowan tror likevel at «mildere filmer som er lettere å svelge» også har sin plass «for å vedlikeholde virkeligheten» for kristne seere.
– Hollywood forteller alltid de samme historiene, fordi vi alltid stiller de samme spørsmålene, sier Cowan. – Hvem er vi, hvor kommer vi fra, hva er meningen med livet mitt. Vi blir drevet til å stille spørsmålene hvorvidt vi får svar eller ei.
Affirm film har tidligere satset på samtidsfilm, men produsent Rich Peluso «forelsket» seg i manus allerede første gang han leste det i 2007, forteller han ifølge Hollywood Insight.
Hovedrolleinnehaver Fiennes spilte forøvrig rollen som Luther for noen år tilbake.
– Han er en mektig kraft på lerretet. Han utstråler kjærlighet og makt, sier filmprodusent Rich Peluso.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Si din mening i kommentarfeltet nederst på siden - ogfølg også debatten på våre Facebook-sider.