Ny bok: Misnøye med Listhaug i Høyre 

Innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaugs (Frp) strategi og retorikk er en kilde til økende misnøye i Høyre, ifølge en ny uautorisert biografi.

I boken «Kors på halsen. Sannheten omSylvi Listhaug» skriver kommentator i Bergens Tidende,Mathias Fischer, blant annet om den stadig økende frustrasjonen med Listhaug i Høyre.

Fischer skriver at mens statsministerErna Solberg (H) ville ha et bredt forlik der nesten heleStortinget stilte seg samlet bak den nye asylpolitikken, ville Fremskrittspartiet stemme over hvert enkelt forslag for å få fram forskjellen mellom dem og de andre partiene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– I utgangspunktet kan dette virke som en teknisk forskjell. I realiteten var det et stort spill som avdekket hvor forskjellig Høyre og Listhaug tenkte om politikk, skriver BT-kommentatoren.

Dødssynd for statsråder

Videre skriver Fischer at enten oppfattet ikke Listhaug Solbergs ønske eller så valgte hun bevisst å trosse statsministeren.

– En handling som er ganske nær en dødssynd for statsråder, skriver Fischer.

Ifølge boken er det ikke bare Listhaugs egenrådige strategi som skaper frustrasjon i Høyre, det er også retorikken, og hvordan hun opptrer på sosiale medier. Stilen hennes har vært tema for flere gruppemøter i Høyre.

– De fryktet at hun skapte trøbbel for omdømmet til regjeringen. Også i regjeringen var folk oppgitt, skriver Fischer.

– Lurer på om hun er takknemlig

Forfatteren Mathias Fischer er tidligere Venstre-politiker, og fram til valget i høst er han vararepresentant for Hordaland til Stortinget.

I boken skriver han at det også er en viss frustrasjon å spore i Frp over måten Listhaug håndterte prosessen rundt asylinnstrammingene på. Flere av partifellene skal være av den oppfatning at de «klarte å ro i land en sak som Listhaug hadde klønet til».

– Jeg lurer på om hun er takknemlig for jobben vi gjorde. Det ville vært interessant å høre om hun anerkjenner det, sier en av toppene i Frps stortingsgruppe.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Boken gis ut på Gyldendal Norsk Forlag.