INGEN KONTAKT: Flere framstående konservative kristne ledere i USA forsikrer om at de er imot homoloven som er vedtatt i Uganda. En misjonær påpeker at de fleste ugandiske kristne aldri har hatt kontakt med en hvit misjonær. Bildet er fra en anti-homo-demonstrasjon i 2010. FOTO: TReVOR SNApp, AFP PHOTO/NTB Scanpix.

Nekter skyld for ugandiske homolover

Amerikanske kristenledere mener det er feilslått å gi dem ansvar for lovene mot homofili som er innført i Uganda.

Flere har hev­det at krist­ne ame­ri­kans­ke grup­per med kon­ser­va­ti­ve fa­mi­lie­ver­di­er har et an­svar for hold­nin­ger til ho­mo­fi­li som lig­ger bak loven som nylig ble ved­tatt i Ugan­da.

Her i avi­sen har ge­ne­ral­sek­re­tær Anne-Ma­rie Hel­land i Kir­kens Nød­hjelp og styre­le­der Kje­til Aano i Mel­lom­kir­ke­lig Råd vært inne på dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Man har på mange måter tapt kam­pen på hjemme­bane og gjør da grep hvor man prø­ver å vinne en annen plass, sa Aano til Dagen i fe­bru­ar.

Kul­tur­im­pe­ria­lis­me

Også i USA har det vært fram­satt lik­nen­de kri­tikk. Flere kon­ser­va­ti­ve evan­ge­li­ka­le le­de­re in­sis­te­rer imid­ler­tid på at de aldri har støt­tet ver­ken loven som først ble fore­slått i Ugan­da, eller den som til slutt ble sig­nert av pre­si­dent Yow­eri Muse­veni.

Den førs­te åpnet for døds­straff i noen til­fel­ler, mens livs­tids­dom er den mak­si­ma­le straffe­ram­men i loven som ble ved­tatt.

- Vi må all­tid ba­lan­se­re en frykt for vest­lig kul­tur­im­pe­ria­lis­me med et an­svar for å tale for glo­ba­le men­neske­ret­tig­he­ter ver­den rundt, sier Rus­sel Moore iføl­ge Re­li­gious News Ser­vice.

Moore leder Sør­stats­bap­tis­te­nes kom­mi­sjon for etikk og re­li­gions­fri­het. Sør­stats­bap­tis­te­ne er USAs størs­te pro­tes­tan­tis­ke kirke­sam­funn og har kjen­te krist­ne pro­fi­ler som Billy Gra­ham og Rick War­ren blant sine drøyt 15 mil­lio­ner med­lem­mer.

- De av oss som hol­der fast ved en kris­ten sek­su­al­etikk, øns­ker ikke å se de som er ueni­ge med oss fengs­let. Vi øns­ker å se dem for­sont med Gud gjen­nom evan­ge­li­et, sier Moore.

Ame­ri­kansk de­batt

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den hete de­bat­ten om den ugan­dis­ke loven falt sam­men med en frisk dis­ku­sjon i USA om et lov­for­slag i del­sta­ten Ari­zo­na. For­sla­get ville in­ne­bære at be­drif­ter kunne nekte å tilby tje­nes­ter til ho­mo­fi­le par hvis man mente dette inn­bar å gå på ak­kord med sin egen re­li­giø­se over­be­vis­ning.

For ek­sem­pel har det vært dis­ku­sjon om hvor­vidt fo­to­gra­fer må ta på seg opp­drag under se­re­mo­ni­er for ho­mo­fi­le par eller ba­ke­ri­er må le­ve­re kaker til slike an­led­nin­ger.

- Si­tua­sjo­nen i Ugan­da og Ari­zo­na lig­ger ga­lak­ser fra hver­and­re, sier Moore. Han mener den førs­te drei­er seg om for­føl­gel­se, mens den andre drei­er seg om re­li­gions­fri­het. Den re­pub­li­kans­ke gu­ver­nø­ren i del­sta­ten, Jan Brewer, valg­te li­ke­vel å legge ned veto mot for­sla­get.

Kre­ver be­skyt­tel­se

Pas­tor Rick War­ren i Saddle­back Church sør for Los An­ge­les gikk søn­dag ut på Face­bo­ok og av­vis­te be­skydlnin­ger om at han har støt­tet ho­mo­lo­ven i Ugan­da. I flere år har han hatt et sterkt hu­ma­ni­tært en­ga­sje­ment i Afri­ka. Al­le­re­de i 2009 la han ut en video på Yout­ube der han mot­sat­te seg kri­mi­na­li­se­ring av homo­sek­su­ali­tet.

«Sist uke ved­tok na­sjo­nen Ugan­da en dår­lig lov, som jeg of­fent­lig har gått imot i nes­ten fem år. Jeg er fort­satt imot den, men ryk­ter be­står fordi løg­ner og feil aldri blir fjer­net fra in­ter­nett, skri­ver han.

Ved­lagt lig­ger et brev som han skrev til pas­to­rer før jul i 2009. Der un­der­stre­ket han at de ikke kan be­nek­te eller ut­van­ne det Bi­be­len sier om homo­sek­su­ali­tet, men at kir­ken sam­ti­dig må be­skyt­te alle men­nes­kers verd.

Øns­ker ikke feng­sel

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ugan­da-mi­sjo­næ­ren Chris How­les skri­ver på sin blogg at den na­sjo­na­le mot­stan­den mot homo­sek­su­ali­tet er his­to­risk be­grun­net sna­re­re enn re­li­giøst. Han mener kris­ten­dom­men hel­ler er løs­nin­gen enn pro­ble­met.

- Det store fler­tal­let av krist­ne i dette lan­det har aldri møtt eller snak­ket med en vest­lig mi­sjo­nær. Hel­ler ikke har le­der­ne deres. Mange av disse hold­nin­ge­ne til homo­sek­su­ali­tet kom­mer di­rek­te fra ugan­disk kul­tur, skrev han.

Re­dakø­ren for det krist­ne ny­hets­ma­ga­si­net World Ma­gazi­ne, Mar­vin Olasky, slut­ter seg til dette. Han spør seg om man øns­ker livs­fan­gen­skap for dem som bry­ter ek­te­ska­pet, stje­ler, drik­ker ufor­stan­dig eller bak­ta­ler.

- Med mind­re vi øns­ker livs­tids­dom for he­te­ro­sek­su­ell synd, tror jeg ikke vi burde gjøre det for homo­sek­su­ell synd, skri­ver han.

Dagen

Les også
Norske prester roser Ugandas president for homolov
Les også
Det rare landet kalt Uganda
Les også
Lang vei for aksept av homofile i Afrika