Mistenker at skolen skulker RLE

Lærerstudenter opplever at RLE-timene ofte blir brukt til andre ting. Nå skal høgskoler på Vestlandet forske på om RLE-timene blir brukt som de skal.

- Læ­rer­stu­den­ter i prak­sis på sko­ler ser sta­dig vekk at RLE-ti­me­ne blir brukt til andre ting. Faget blir en sal­de­rings­post, og mye un­der­vis­ning for­svin­ner, sier Berit Nøst Dale, høg­skole­lek­tor ved NLA Høg­sko­len Ber­gen.

Hun er leder for Uni­ver­si­tets- og høg­skole­net­tet på Vest­lan­det sin stor­sek­sjon i RLE, som har tatt ini­tia­tiv til å fors­ke på saken. Det er høg­sko­le­ne i Volda, Ber­gen og Stord/Hauge­sund som sam­men med NLA skal fors­ke på hvor­dan RLE-ti­me­ne blir brukt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Midt i ok­to­ber skal nett­ver­ket dis­ku­te­re hvor­dan forsk­nin­gen skal gjen­nom­fø­res. Forsk­nin­gen blir satt i gang i løpet av dette stu­die­året.

- Hvor­dan blir fak­tisk RLE-ti­me­ne brukt, og har de like mange timer som de skal ha? Hvil­ke lære­bø­ker som blir brukt og hvor­dan de bru­kes er spørs­mål som vi i forsk­nings­grup­pen lurer på.

- Mis­tet sta­tus?

I nors­ke sko­ler be­stem­mer hver skole­ei­er time­tal­let for RLE-fa­get per uke, men må for­hol­de seg til et sam­let an­tall timer for­delt fra førs­te til tien­de trinn. Det kan bety at klas­ser på noen trinn kun får én time i uken med re­li­gions­un­der­vis­ning.

- Hva kan det bety der­som det viser seg at mis­tan­ken stem­mer, og at RLE-fa­get bru­kes til andre ting?

- Det kan være en ned­prio­ri­te­ring av faget i sko­len, og det kan være at noen synes at det er vans­ke­lig å un­der­vi­se i RLE. Kan­skje har de ikke kom­pe­ten­te læ­re­re, slik at faget blir satt til ufag­lær­te, og at det ikke har noen sta­tus, rett og slett, sier Dale.

Be­kym­ret for faget

- Hvor­for vil dere fors­ke på dette?

- Bak­grun­nen er en ge­ne­rell be­kym­ring for faget. Det er be­kym­ring for om det har kom­met så langt at det kan dis­ku­te­res om prak­si­sen i sko­len un­der­byg­ger på­stan­der om at RLE hel­ler kunne blitt lagt til sam­funns­fa­get.

Ut­dan­nings­in­sti­tu­sjo­ne­ne er også be­kym­ret for det fak­tum at det ikke er ob­li­ga­to­risk læ­rer­ut­dan­ning i RLE-fa­get len­ger, og at få læ­rer­stu­den­ter har valgt faget.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Det som skjer i grunn­sko­len, hen­ger sam­men med læ­rer­ut­dan­nin­gen, sier Dale.

Faget tren­ger ro

Det er nå fem år siden RLE-fa­get ble inn­ført, og 16 år siden faget ble et flerre­li­giøst re­li­gions- og livs­syns­fag.

Det har vakt stor de­batt at KrF har fått gjen­nom at RLE-fa­get skal hete KRLE, der K-en står for kris­ten­dom.

Høg­skole­lek­to­ren mener det er nes­ten pa­ro­disk å få K-en inn i nav­net på RLE-fa­get, slik KrF har fått gjen­nom­slag for sam­men med den blå re­gje­rin­gen.

- Det blir fryk­te­lig mange bok­sta­ver etter hvert. Vi mang­ler bare F for fi­lo­so­fi. Det er litt dumt, nå blir det så mye bråk igjen. Faget har en­de­lig fått være litt i fred. Læ­rer­ne må få ro til å kon­sen­tre­re seg om faget, sier Dale.

- Det vik­ti­ge for meg er å få re­li­gions­fa­get inn i læ­rer­ut­dan­nin­gen. Dette er kom­pe­tan­se som alle læ­re­re bør ha, ikke bare i RLE-ti­me­ne, men på sko­len to­talt sett, sier hun.

DAGEN

RLE-faget

Innført i 2008, etter dommen i menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg mot KRL-faget i 2007. Norge ble felt på at det var en kvalitativ forskjellsbehandling av kristendom i forhold til andre religioner, kombinert med en redusert fritaksrett.

Barn skal ha 427 skoletimer med RLE mellom 1. og 7. klasse. Ungdom i 8.-10. trinn skal ha over 150 timer samlet sett, ifølge Utenriksdirektoratets ordinære fag- og timefordeling for dette skoleåret.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Kristendom tilbake i skolen
Les også
Nekter for symbolpolitikk