- Misbruk av pavens tale

Religionsfilosof og nettredaktør Jens Thomas Anfindsen reagerer sterkt på det mediene sier om pavens tale. - Total skivebom, sier han.

- Det er fryktelig trist at pavens budskap til de grader misforstås i denne sammenhengen, sier Jens Thomas Anfindsen til Magazinet. Han er redaktør av nettstedet Honestthinking.org.

- Paven siterte fra en diskusjon om islam og kristendom mellom to av middelalderens lærde, den kristne bysantinske keiseren Manuel Paleologus II og en persisk filosof, påpeker han.

Motsetninger

Manuel Paleologus II hevder ifølge pavens sitat, at det å utbre troen ved vold strider mot Guds og menneskets natur, forteller Anfindsen.
- Sitatet som vekker raseri er dette: "Vis meg hva Muhammed brakte som var nytt, og i dette vil du bare finne ting som er onde og umenneskelige, slik som hans befaling om å spre den troen han lærte med sverdet."

Paven siterer altså fra en religionsfilosofisk diskusjon. Denne diskusjonen er for øvrig nettopp utgitt i tysk oversettelse av en av Tysklands fremste islamkjennere, Theodor Khoury, forteller Anfindsen.

Han fremholder at diskusjonen mellom Manel Paleologus og den persiske filosofen ikke er hovedpoenget i kirkeoverhodets tale. Pave Benedict tar ikke stilling til hvorvidt det er sant eller ikke at Muhammeds lære var ond og inhuman, ifølge Anfindsen.

Redaktøren fremhever at pavens tale var en diskusjon om hvorvidt spørsmålet om rasjonalitet og menneskelig fornuft kan være en målestokk på den religiøse åpenbaring.

- Kan vi ved fornuftens hjelp vurdere om Muhammed var en profet eller ikke? Kan vi ved fornuftens hjelp vurdere om Jesus var Guds sønn? Det er dette spørsmålet paven drøfter, sier Anfindsen.

- Skivebom

Han oppfatter den muslimske kritikken mot Benedikt XVI som total skivebom.
- Pavens tale var en skvær og real invitasjon til religionsfilosofisk dialog.

Paven klargjorde på en briljant måte noen prinsipper som kirken for øvrig står for når det gjelder forholdet mellom tro og fornuft, og han begrunnet dette bibelsk og med referanse til den greske filosofiske tradisjon som både islam og kristenheten har felles.

ANfindsen har selv blitt invitert til religionsdialoger av samme type som paven legger opp til.
- Basim Ghozlan inviterte meg en gang til å diskutere Muhammeds person. Ghozlan hevdet at Muhammed var et rent og hellig menneske, og at hans liv og gjerninger vitner om dette. Ghozlan ønsket å utfordre meg og var villig til å vurdere alle slags innvendinger mot dette synspunktet.

Åpen for diskusjon

- Hvorfor skulle ikke kristne og muslimer kunne diskutere troen på denne måten? Hvis man er åpen for å diskutere troen, da må man også være åpen for innvendinger.

Hvis noen hevder å ha gode grunner til å tro at Muhammed var Guds sendebud, og er beredt til å diskutere saken, da må muslimene også være forberedt på at det kan komme innvendinger.

På Magazinet.no finner du link til en engelsk oversettelse av pave Benedict XVIs tale ved Regensburg-universitetet.

Øyvind Kleiveland
oyvind@magazinet.no