- Latterliggjøres fordi jeg ber om unnskyldning

Ahmed Akkari var en av drivkreftene bak de voldsomme opptøyene rundt karikaturstriden i 2006, men har nå vendt islamismen ryggen. - Jeg mener det jeg sier, sier dansken til dem som latterliggjør unnskyldningene hans.

Etter at Jyl­lands-Pos­ten i 2005 tryk­ket12 ka­ri­ka­tu­rer av Mu­ham­med, var Ahmed Ak­kari blant de mus­lims­ke le­der­ne i Dan­mark som ak­tivt tok kon­takt med den mus­lims­ke ver­den i Midt­østen for å sette fyr på kon­flik­ten.

Nå har Ak­karivendt isla­mis­men ryg­gen og bedt be­rør­te per­soner om unn­skyld­ning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Re­spon­sen har vært vel­dig po­si­tiv. Jeg har fått noen gode sam­ta­ler. Så er det noen som har gjort narr av og lat­ter­lig­gjør at jeg går rundt og sier unn­skyld til «alle og en­hver», sier han, og fort­set­ter:

- Det er ikke min me­ning å opp­fat­tes som en som bare slen­ger det ut. Jeg mener det jeg sier og har over­rakt per­son­li­ge unn­skyld­nin­ger til men­nes­ker som jeg var i kon­flikt med på det tids­punk­tet. Jeg mener det er vik­tig med for­soning, sier Ak­kari.

Kom­mer til Norge

Fre­dag kom­mer den tid­li­ge­re ima­men og isla­mis­ten Ahmed Ak­kari til Oslo i regi av stif­tel­senFritt Ord for å pre­sen­te­re hans fers­kebok «Min av­skjed med isla­mis­men. Mu­ham­med­kri­sen, dob­belt­spil­let og kam­pen mot Dan­mark».

- Vi tenk­te det ville være in­ter­es­sant å høre fra Ak­kari selv hvor­dan han pre­sen­te­rer sitt stå­sted i dag og hvil­ke per­spek­ti­ver det gir på det som skjed­de den gan­gen, sier Erik Ru­deng, di­rek­tør i Fritt Ord, til Dagen.

Etter­på blir det de­batt om bo­kens inn­hold med tid­li­ge­re uten­riks­mi­nis­terJonas Gahr Støre (Ap), Af­ten­pos­ten-spal­tist Mo­hammad Usman Rana, Da­gen-re­dak­tør Ve­bjørn Sel­bekk, Mi­no­tenk-le­der Linda Al­zag­ha­ri og BT-re­dak­tør Hilde Sand­vik i pa­ne­let.

Opp­søk­te Hamas

I boken av­slø­rer Ak­kari at han var med en liten grup­pe ima­mer som blant annet opp­søk­te ter­ror­or­ga­ni­sa­sjo­ne­neHamas og Hiz­bol­lah i Li­ba­non.

De mus­lims­ke le­der­nes an­stren­gel­ser satte den mus­lims­ke ver­den i brann, og førte til opp­tøy­er og vol­de­li­ge de­mon­stra­sjo­ner i en rekke land.

Nå har imid­ler­tid Ak­karitatt av­stand fra isla­mis­me og det han var med på den gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mot isla­mis­me

- Har du også vendt deg bort fra islam?

- Boken om­ta­ler kun isla­mis­me. Jeg har re­spekt for folk som har en re­li­gion og sier ikke noe om folks re­li­giø­se over­be­vis­ning når det gjel­der re­li­gio­nen islam. Boken er ikke noe re­li­gions­kri­tikk.

- Men har du som per­son vendt deg bort fra islam?

- Jeg plei­er å si til folk at re­li­gion er en pri­vat­sak og vi bør for­stå at men­nes­ke må komme først og så re­li­gion. Jeg plei­er ikke å svare på slike spørs­mål fordi folk må få ha den troen de øns­ker så lenge de føl­ger sam­fun­nets lover og reg­ler. Det er vel­dig vik­tig at man ser de po­si­ti­ve si­de­ne i re­li­gio­nen og ikke bare de ne­ga­ti­ve.

Trus­sel

Mens noen lat­ter­lig­gjør hans unn­skyld­nin­ger, er det også per­soner som stil­ler spørs­måls­tegn ved eks-ima­mens mo­ti­ver for hel­om­ven­din­gen.

Mens ka­ri­ka­tur­stri­den stod på ble det stort opp­styr rundt et opp­tak der Ak­kari skal ha truet mo­stan­de­ren Naser Kha­der, tid­li­ge­re dansk riks­po­li­ti­ker, med at han ville bli sprengt i luf­ten der­som han ble in­te­gre­rings­mi­nis­ter.

Det har Ak­kari sidenbedt om til­gi­vel­se for.

Skep­tisk til om­ven­del­se

I enkro­nikk i VG 14. april, stil­ler Kha­der imid­ler­tid spørs­mål ved Ak­ka­ris mo­ti­ver for å vende om og mener at han kom­mer med «meget vage for­kla­rin­ger».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Jeg kan ikke la være å tenke på at Ak­kari kun vend­te om fordi han ble snytt av de andre ima­me­ne, som fak­tisk gjor­de seg be­ri­ket på kon­flik­ten», skri­ver Kha­der.

Lasse El­le­gaard, Midt­østen-kor­re­spon­dent for dans­ke In­for­ma­tion, mener at Ak­kari «mang­ler sub­stan­si­ell re­flek­sjon i Ahmed Ak­ka­ris ang­ren­de selv­opp­gjør».

- Uri­me­lig

Ak­kari for­står ikke kri­tik­ken.

- Det er uri­me­lig. Jeg mener at for­kla­rin­ge­ne mine er vel­dig klare og ty­de­li­ge, og jeg har sagt det samme siden i som­mer, sier han.

Fritt Ord-di­rek­tør Erik Ru­deng peker på at men­nes­ker har rett til å skif­te stand­punkt.

- I dette til­fel­let var det et for­holds­vis eks­tremt stand­punkt i ut­gangs­punk­tet. Det er ikke så lett for meg å kon­trol­le­re om det er hel­om­ven­din­ger av en slik art at det nå in­ne­bæ­rer nye for­mer for eks­tre­mis­me og usann­he­ter. Uan­sett er det in­ter­es­sant å se Ak­ka­ris ver­sjon i dag, og vik­tig å de­bat­te­re dette i of­fent­lig sam­men­heng, sier Ru­deng.

Tri­ves i mør­ket

I høst ad­var­te Ak­kari Norge mot å gjen­ta Dan­marks feil med luk­ke­de mus­lims­ke miljø og der unge blir ra­di­ka­li­sert.

- Hvor­dan kan vi åpne mil­jø­ene og for­hind­re ra­di­ka­li­se­ring?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Jeg har lært en ting i dansk kul­tur: At man ikke skal la mil­jø­er tri­ves i mør­ket. De skal fram og de­bat­te­res åpent, som man gjør med can­na­bis og andre nar­ko­tis­ke stof­fer. Er det et miljø man er redd for og ikke for­står, så skal det de­bat­te­res åpent og komme fram i lyset. Du skal kunne se på mil­jø­et fra alle vink­ler i åpen de­batt. Hva er disse mil­jø­ene? Hvor­for skjer det som skjer? Vokser de eller er det små iso­ler­te mil­jø­er? Det kan vi ikke vite før vi kom­mer i be­rø­ring med dem, sier Ak­kari.

Or­to­doks islam

- Kjen­ner du til mus­lims­ke mil­jø­er i Norge?

- Nei, ikke så mye. Jeg vet det kom­mer mange so­ma­liere fra Dan­mark til Norge og en del mus­li­mer med ara­bisk bak­grunn. Hvis de ba­se­rer sine liv på bok­sta­ve­lig tolk­ning av islam, vil den ligne isla­mis­men i Dan­mark. Det drei­er seg om måten man blir bok­stav­tro på, det er noen be­stem­te ting man da leg­ger vekt på.

Ak­kari trek­ker fram et ek­sem­pel om at mus­lims­ke for­eld­re som går i en moské som lærer or­to­doks islam, blant annet kan lære at barn ikke må høre på mu­sikk, at jen­ter helst skal gå til­dek­ket og ikke snak­ke med gut­ter.

Norsk Ak­kari?

Eks-ima­men er også sterkt kri­tisk til hvor­dan mus­lims­ke miljø i Dan­mark skal ha høs­tet kom­mu­na­le mid­ler gjen­nom å opp­ret­te kul­tu­rel­le for­enin­ger for barn og unge.

Han hev­der at myn­dig­he­te­ne først de siste årene har un­der­søkt om de så­kal­te for­enin­ge­ne bru­ker stat­li­ge mid­ler som de skal.

- Er det det samme Norge har tenkt å gjøre - å tenke på denne måten i 20 år før de får et nytt Ak­kari-til­fel­le? Også etter­på un­der­sø­ker de for­enin­ge­ne og sten­ger dem fordi pen­ge­ne er brukt feil. Norge har all mulig sjan­se til å bli klo­ke­re etter det som skjed­de i Dan­mark. Ikke ved å sten­ge alle mus­lims­ke for­enin­ger, men in­sis­te­re på å un­der­sø­ke deres bak­grunn, komme på in­spek­sjons­be­søk og sikre at pen­ger går til ak­ti­vi­te­te­ne det søkes om pen­ger til, sier Ak­kari.

In­to­le­ran­te grup­per

- Høyre­vrid­de grup­pe­rin­ger kan ta din mus­lim­kri­tikk til inn­tekt for sine for­dom­mer mot mus­li­mer. Hvor­dan unn­går du det?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Det er et pro­blem at in­to­le­ran­te grup­per kan bruke alt det folk skri­ver eller sier. Men om du har opp­levd noe, kan du ikke la være å for­tel­le det. Jeg håper at folk kan lære av boken min om hvor­dan de kan gjøre for­hol­de­ne bedre for disse unge men­nes­ke­ne, hvor­dan vi kan hjel­pe sko­le­ne til å ikke bli eks­tre­me. Det er for­må­let mitt, sier eks-ima­men.

DAGEN