Kritiserer hemmeligholdelse av norsk fredsmekling

Norge har i hem­me­lig­het spilt en sen­tral rolle i freds­mek­ling i over 20 kon­flik­ter, blant annet i Libya. Det er et pro­blem at dette ikke of­fent­lig­gjø­res i etter­tid, mener eks­per­ter.

- Norge er en hem­me­lig stor­makt på fred og for­soning. Vi gjør mye mer enn hva som er of­fent­lig kjent, sier se­nior­fors­ker på Norsk Uten­riks­po­li­tisk In­sti­tutt (NUPI), Hen­rik Thune, til NTB.

Sam­men med Leiv Lunde, di­rek­tør for Frid­tjof Nan­sens In­sti­tutt, kom­mer han man­dag ut med boka «Hva Norge kan være i ver­den».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I sep­tem­ber 2011 tak­ket le­de­ren for det li­bys­ke over­gangs­rå­det TNC, Mah­moud Jibril, Norge og Tyr­kia for ar­bei­det med å til­rette­leg­ge møter mel­lom opp­rø­re­ne og Gad­da­fi-re­gi­met.

Også Gad­da­fis vise­uten­riks­mi­nis­ter Kha­led Al Ga'aeem har be­kref­tet sam­ta­ler i Oslo med opp­rø­rer­ne. Men Nor­ges rolle i for­hand­lings­for­sø­ke­ne før Gad­da­fis fall, har Uten­riks­de­par­te­men­tet ikke vil­let kom­men­te­re.

Ta­li­ban i Oslo

Uten­riks­de­par­te­men­tets Sek­sjon for fred og for­soning ble opp­ret­tet i 2003. «Siden den gang har Norge vært in­volvert i flere enn 20 freds­pro­ses­ser eller for­søk på å for­so­ne grup­per som er i kon­flikt», skri­ver Lunde og Thune i boka.

En norsk rolle i kon­flik­te­ne i Midt­østen, på Sri Lanka og i Co­lom­bia er vel­kjent. Men ikke Af­gha­ni­stan, Libya, Sudan, Fi­lip­pi­ne­ne, Irak og Ni­ge­ria, med flere.

I vin­ter var for ek­sem­pel en grup­pe re­pre­sen­tan­ter for Ta­li­ban i Oslo «for å se på snøen», iføl­geAl Ja­ze­era.

Strengt hem­me­lig

Kun en hånd­full men­nes­ker i uten­riks­de­par­te­men­tet vet om disse pro­ses­se­ne. Selv blant øvers­te po­li­tisk le­del­se under uten­riks­mi­nis­te­ren er ikke alle all­tid nød­ven­dig­vis ori­en­tert.

Flere uten­riks­mi­nist­re har star­tet stats­råds­job­ben med skep­sis til hva Norge egent­lig får ut av fred og for­sonings­ar­beid. Men de skjøn­ner fort hvor mye inn­fly­tel­se det gir, iføl­ge Thune.

År­sa­ken er blant annet til­gan­gen det gir til ame­ri­kansk po­li­tisk le­del­se. USA vil at Norge snak­ker med grup­per de selv ikke øns­ker kon­takt med. Rap­por­te­rin­ge­ne om disse hem­me­li­ge for­bin­del­se­ne kan ofte være år­sa­ken til at nors­ke uten­riks­mi­nis­te­res møter med kol­le­ga­er i Wash­ing­ton går over tiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kom­men­te­rer ikke

Andre land for­tel­ler om sin rolle i for­søk på kon­flikt­løs­ning, men ikke Norge.

Iføl­ge Hen­rik Thune er ho­ved­år­sa­ke­ne til Nor­ges ster­ke rolle i freds­ar­bei­det «at vi har øko­no­mis­ke res­sur­ser, at vi nor­malt har få egen­in­ter­es­ser in­volvert, og at nors­ke di­plo­ma­ter er kjent for å gjøre det de lover og holde munn».

Sik­ker­hets­hen­syn spil­ler også inn i hem­me­lig­hol­det. Of­fent­lig­gjø­ring av in­for­ma­sjon kan sette liv­e­ne til de som del­tar i sam­ta­ler i fare. Etter det NTB er­fa­rer vur­der­te tid­li­ge­re uten­riks­mi­nis­ter Jonas Gahr Støre å gå ut med Nor­ges rolle i sam­ta­le­ne mel­lom opp­rø­rer­ne og Gad­da­fi-re­gi­met. Sik­ker­hets­hen­syn kan ha vært en grunn til at han lot være.

Pro­ble­ma­tisk

Men iføl­ge Leiv Lunde og Hen­rik Thune er det pro­ble­ma­tisk at Nor­ges rolle i disse kon­flik­te­ne fort­satt hem­me­lig­hol­des når pro­ses­se­ne er fer­di­ge.

«Det kan av og til være en de­mo­kra­tisk pro­blem at kor­te­ne hol­des for tette. Selv sam­men­lig­net med USA er det lite åpen­het i Norge, og det er flere gode grun­ner til at Norge bør bli mer åpne når pro­ses­ser er av­slut­tet. Dette er vik­tig for de­mo­kra­tisk for­ank­ring og for de­bat­ten i Norge», sier de to for­fat­ter­ne.

- Så åpne vi kan

- Jeg mener at vi skal være så åpne som mulig, men det er åpen­bart en del ting man ikke kan for­tel­le om i be­stem­te faser i en pro­sess, sier uten­riks­mi­nis­ter Espen Barth Eide (Ap) til NTB.

Han har sett ek­semp­ler på at freds­for­søk er blitt ram­met av lek­ka­sjer.

- Det er også nå ukjen­te pro­ses­ser som pågår, men jeg håper de kan bli kjent en gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Uten­riks­mi­nis­te­ren er usik­ker på om Norge er mer til­bake­hold­ne og hem­me­lig­hets­ful­le enn andre som er in­volvert i fred og for­sonings­ar­beid, men han be­kref­ter at ar­bei­det gir inn­fly­tel­se hos ame­ri­ka­ner­ne.

- Det gir en uten­riks­po­li­tisk ka­pi­tal. Da Jan Pe­ter­sen ble uten­riks­mi­nis­ter ville han kon­sen­tre­re seg om nær­om­rå­de­ne. Men da han kom til USA og Stor­bri­tan­nia, var det fred og for­sonings­ar­bei­det de ville høre om, sier Barth Eide.

Det var Pe­ter­sen som opp­ret­tet Sek­sjon for fred og for­soning i 2003.