Kristne og muslimer ble med på sabbatsfeiring

Fremmedfrykt oppstår når man ikke møter de andre menneskene, sier Mehda Zolfaquari. Hun har tatt initiativ til dialog mellom unge jøder, muslimer og kristne i Oslo.

Lør­dag for­mid­dag er sab­ba­ten i gang og det er klart for mor­gen­bønn. Det er ikke lov til å ta bil­der inne fra sy­na­go­gen, eller å bruke elek­tro­nikk på sab­ba­ten. I en teknologisk byg­ning får vi være med til­ba­ke til det enkle. Her inne er det bøn­nen som skal være i fokus.

Etter 22. juli

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gjen­nom dia­log­tref­fet får unge jøder, mus­li­mer og krist­ne ikke bare opp­le­ve og dele hver­and­res guds­tje­nes­ter og per­son­li­ge tro, men de får ven­ner. Dette var også mål­set­nin­gen til Mehda Zol­faqa­ri som star­tet dia­log­treff sam­men med Ise­lin Jør­gen­sen. I kjøl­van­net av 22. Juli tra­ge­di­en så de at det var nød­ven­dig å av­mys­ti­fi­se­re hver­and­res re­li­gio­ner og bryte ned for­dom­mer. Litt se­ne­re kom også Norsk Jø­disk Stu­dent­for­ening med, nå med Sarah Ciko som leder.

- Vi vil at det ikke bare skal være re­li­giø­se le­de­re som kom­mer sam­men for å snak­ke, men van­li­ge folk også, sier Ise­lin.

- Når man snak­ker di­rek­te med folk er det ikke mange eks­tre­me me­nin­ger som kom­mer frem, om re­li­gion, men inne på net­tet kom­mer det mye. Etter 22. Juli tenk­te jeg det var vik­tig at unge snak­ket sam­men, for­tel­ler Mehda Zol­faqa­ri som er leder for en stu­die­sir­kel som heter Islams­ke Sam­lin­ger Under Treet.

Bønn og salt­sten­ger

I den or­to­dok­se sy­na­go­gen sit­ter kvin­ne­ne bak og en eta­sje opp. Helt fremst står det rundt tolv menn med sjal som star­ter bøn­nen på for mange ufor­ståe­lig he­bra­isk, vendt bort ifra salen og mot Gud. I star­ten opp­lev­des det frem­med og fjernt. Plut­se­lig løper det en liten jente frem til en av men­ne­ne med sjal og får for­nøyd et par salt­sten­ger i hån­den, før hun løper til­ba­ke. Vi er ikke så for­skjel­li­ge li­ke­vel, og stem­nin­gen i sy­na­go­gen er av­slap­pet, to­le­rant og fylt av glede for å være sam­let for å be.

Fore­byg­gen­de ar­beid

- Det å star­te med noe sånt er jo fore­byg­gen­de. Frem­med­frykt opp­står når man ikke møter de andre men­nes­ke­ne. Vi har jo mye fel­les, som vi kan snak­ke om. Jeg tren­ger ikke si «Hei, jeg heter Mehda, hva syns du om Is­rael?» sier Mehda.

- En av for­skjel­le­ne er at kris­ten­dom er en ma­jo­ri­tets­re­li­gion i Norge, mens både jø­de­dom­men og islam re­pre­sen­te­rer mi­no­ri­te­ter, og det er for­skjel­li­ge ut­ford­rin­ger knyt­tet til å være ma­jo­ri­tet og mi­no­ri­tet. Sam­ti­dig er det mange ting jeg kjen­ner meg igjen i det å være re­li­giøs og det er vel­dig spen­nen­de, sier Marte Le­berg som også er med i komitéen for dia­log­tref­fet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ta mys­te­ri­et ut av det

Vi sitter i en ring med kos­her­mat godt stab­let på papp­tal­ler­ker. Spørs­må­le­ne som stil­les går mest på det prak­tis­ke rundt mor­gen­bøn­nen og sab­ba­ten. Hvor­for bru­ker men­ne­ne sja­le­ne sine til å ta på To­ra­en når opp­les­nin­gen er fer­dig? Kan alle som kom­mer hit he­bra­isk? Dere kan ikke kjøre på sa­ba­ten, men kan dere ta taxi? Hvor­for sit­ter kvin­ner bak?

Ise­lin for­kla­rer at i dia­log­grup­pen snakkes det van­lig­vis om tema som ikke er spe­si­elt vans­ke­li­ge på tvers av re­li­gio­ne­ne. Te­ma­ene som tas opp kan være bønn, evig liv eller etikk, men fo­ku­set skal ligge på per­son­lig tro.

- Det er dette vi gjør, jeg ville ta mys­te­ri­et ut av det. Vi kom­mer sam­men og ber og syn­ger. Vi har un­ge­ne som løper frem, noen folk som står å snak­ker sam­men, gut­ter som ikke egent­lig skal, men som snur seg rundt å sjek­ker ut dame­sek­sjo­nen, for­tel­ler Sarah Ciko med et smil.

De som del­tar sit­ter igjen med nye kjenn­skap og venn­skap, og en bre­de­re for­stå­el­se av hva det vil si å være jø­disk på sab­ba­ten. Nett­opp det som er mål­set­nin­gen med dia­log­tref­fet.

DAGEN