Kirken prøver å lokke flere til dåp

Dåpsfestival, reklamekampanjer, drop-in-dåp og oppsøkende virksomhet. Den norske kirke går mange veier for å lokke foreldre til å døpe barna sine.

Etter at tall fra 2014 viste at snaut 60 prosent av nyfødte barn i Norge ble døpt, valgte Kirken i fjor å satse på å rekruttere flere til døpefonten, skriverVårt Land.

I Stavanger bispedømme ble 67 menigheter med på «Aksjon dåp». En kinoreklame med en rappende baby fikk mest oppmerksomhet, men det var langt fra bare positivt. «Omtrent like hipp som godt voksne ungdomsledere som går med capsen bak-fram og insisterer på at Jesus er dødskul», mente avisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Oslo ble det satset på reklameplakater på buss og trikk, mens menigheter andre steder har testet «drop-in-dåp».

Asker prosti skrev brev og ringte til kirkemedlemmer som hadde blitt foreldre og inviterte til dåpsfestival, skriveravisen. Ingen av de 137 som ble kontaktet, lot seg lokke med i det kirkelige fellesskapet.

Ida Marie Høeg er professor i religionssosiologi ved Universitetet i Agder. Hun tror kampanjene kan ha en positiv effekt, men sier Kirken kjemper mot trender som ligger utenfor dens kontroll.

– Dåpstallene er ikke bare et resultat av hva Den norske kirke og de ansatte gjør. Det handler om dypereliggende kulturelle endringer som har ført til en mindre forpliktelse til de kirkelige ritualer.