Jakter Pokémon på hellig grunn

Mariakirken i Bergen fra 1100-tallet er blitt «Pokéstop».

I en tid hvor foreldre strever med å dra barn fra skjermene og ut i naturen, slår det Norges-aktuelle spilletPokémon Go to fluer i en smekk.

Utstyrt med ekstrabatterier, mobilnett og gode joggesko tråkker ungdom gatelangs på jakt etter virtuelle «Pokémon» - japanske tegneseriefigurer som først oppstod på 90-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi møter Alexander Hellesnes utenforMariakirken, den eldste, bevarte bygningen i Bergen. Kirkebygget fra 1180 er nå blitt et såkalt «Pokéstop», et spesielt tilholdssted for Pokémon.

Han forteller at det er mulig å fange Pokémon fra lange avstander uten å måtte gå inn på kirkegårder eller andre Pokéstops.

Lange avstander

Selv begynte han å spille Pokémon Go for fem dager siden, og har siden onsdag gått over 50 kilometer på jakt etter Pokémon.

– Det er alles barndomsdrøm å bli Pokémon-trener, er det ikke? spør Hellesnes med et smil.

– Reflekterer du over hva slags steder du besøker?

– Det er noe man legger merke til. Man får jo navnene opp på skjermen, og av og til tenker jeg «Wow, det visste jeg ikke», sier Pokémon-treneren til Dagen om severdighetene han tar i øyesyn.

Stort omfang

Hellesnes er ikke alene i Pokémon-jakten. I Bergen har «den blå steinen» og Naturhistorisk Museum blitt samlingspunkt for brukere av den populære spill-appen.

Blandt dem er Choi Jung Hyun fra Seoul i Sør-Korea. Hun har beholdt interessen for Pokémon siden barndommen, og benytter bergensferien til å finkjemme bylandskapet for virtuelle figurer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det bringer tilbake så mange gode minner, sier Hyun til Dagen.

Blandet mottagelse

Mens flere fryder seg over at ungdom kommer i aktivitet, har andre rukket å få et anstrengt forhold til mobilspillet.

Pokémon trives spesielt godt rundt severdigheter. Det har skapt utfordringer for blant annet konsentrasjonsleiren Auschwitz i Polen. Museet så seg til slutt nødt til å oppfordre spillere om å bruke smarttelefonen andre steder.

I en uttalelse fra Auschwitz-Birkenau-museet skriver museumsledelsen at mobilspilling er «respektløst på mange nivåer».

Samtidig har det vært rapportert tilfeller hvor mennesker har ferdes ut på trafikkerte veier, klatret veggene til sykehjem og kjørt i feil kjøreretning på jakt etter virtuelle Pokémon.

I kristne kretser i USA har spillet fått en blandet mottagelse. Mens den amerikanske kjendispastorenRick Warren inviterte ungdom tilSaddleback-kirken på Pokémon-jakt, advarer pastoren Rick Wiles mot at Pokémon er «cyber-demoner» i et intervju med avisen Christianity Today.

Det populære mobilspillet har raskt vokst seg større enn ­Twitter, og det anslås at spillet har blitt lastet ned på over 5 prosent av verdens Android-telefoner, ifølge nettavisen The Verge.

Kirkeverger: – Nei

Den gjenoppståtte 90-tallsklassikeren faller ikke i smak blant norske kirkeverger som Dagen har snakket med.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi ønsker ikke å få aktivitet som ikke har respekt for de områdene de er i, sier kirkevergen i Oslo,Robert Wright.

Han har ikke mottatt noen reaksjoner på bruk av Pokémon Go, men sier at vanlige regler gjelder for som for andre folk.

Kjell Inge Nordgård, kirkeverge i Trondheim, har sendt en forespørsel til spillselskapet Nintendo om å endre spillet slik at gravplasser ikke lenger er Pokéstops. Beskjeden ble sendt etter at det ble oppdaget at Landemoen kirkegård er oppført som Pokéstop.

– Det kan fort bli store samlinger av folk. På gravplassene skal det være ro og verdighet, og man skal heller ikke forstyrre de pårørende og sørgende, sier Nordgård.

OgsåInghild Hareide Hansen, gravplassjef i Bergen, opplever at gravplasser «er en plass for ro og ettertanke, og ikke en arena for spill».

– Hvis man likevel kommer innom, så er det de vanlige reglene om at man skal ta hensyn til de pårørende, og at det skal være egnet for verdighet for de som er gravlagt, sier Hansen.