Den ti sekunder lange reklamen er inspirert av storfilmen Star Wars: The Force Awakens kostet skolen 100.000 kroner.

Folkehøgskole brukte 100.000 på Star Wars-reklame

– En kul måte å få oppmerksomhet på, sier rektor Per Morten Wiig ved Haugetun Folkehøgskole, som eies av Normisjon.

I forbindelse med Star Wars-premieren 16. desember, fikk 100.000 kinogjengere over hele landet se en spesiallaget reklamefilm inspirert av storfilmen selv.

10 sekunder

Før en av visningene i Fredrikstad var den ti sekunder lange snutten den eneste reklamen de besøkende fikk se før storfilmen startet. Også resten av landet fikk et kort møte med skolen, som ligger på Rolvsøy utenfor Fredrikstad i Østfold.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Først og fremst er dette et gøyalt stunt, sier Haugetun-rektor Per Morten Wiig til KPK.

Han forteller at han fikk ideen da han var på kino og så en annen lokal reklamesnutt som spilte på filmen som skulle vises. Da begynte tankene å surre.

– Det hadde jeg aldri sett før, men jeg syntes det var stilig, og lurte på om det kunne være mulig for oss å få til, sier Wiig.

Du kan se reklamesnutten på YouTube

Den indre styrken

Det skulle vise seg å være mulig, men dyrt. I kinoreklamens verden kjøper man reklametid basert på hvor stort publikum man når ut til.

En ti sekunder lang reklame til 100.000 publikummere kostet skolen 100.000 kroner. Noe mer kunne de ikke ta seg råd til. Neste spørsmål var hvordan de skulle få sagt noe fornuftig om skolen på bare ti sekunder. Løsningen ble å ta utgangspunkt i Star Wars-filmens tittel, «The Force Awakens».

– Folkehøgskoleåret handler for mange om å finne ut hvem man er, og å finne sin indre motivasjon og styrke. Det tenkte jeg at vi kunne få sagt. Så spilte vi på filmens tittel og effekter, og brukte linjen «The Force Within Awakens», og viste til nettsidene våre, sier Wiig.

Usikker på effekten

Skolen ble forespeilet at kinoreklamen ville rulle over lerretet i omtrent ti dager før publikumstallet var nådd. Rektor Wiig er forsiktig med å spekulere i hvilken reell effekt reklamekampanjen vil ha for skolen, men forteller at et opptak fra presentasjonen og visningen i Fredrikstad ble publisert på skolens Facebook-side.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette klippet er vist nærmere 10.000 ganger. Vanligvis er de heldige hvis et klipp nærmer seg tusen visninger.

– Vi håper naturligvis at de som ser klippet husker oss og besøker hjemmesiden vår, men om det får noen innvirkning på elevtallet framover vet jeg ikke, sier han.

Fikk beholde håret

Egentlig var tanken at utgiftene til reklamestuntet skulle dekkes av en innsamlingsaksjon.

Ansatte og både tidligere og nåværende elever ble oppfordret til å sende en SMS og gi 30 kroner til kinodugnaden. Dersom målet på 100.000 kroner ble nådd skulle elevene få barbere rektors hode snaut på juleavslutningen.

Det målet nådde de ikke, og rektoren fikk beholde håret. Det syntes han var like greit.

– Det var morsomt å prøve. Jeg hadde tro på at vi skulle klare det, men at jeg får beholde håret gjør ingenting, sier Wiig lattermildt.

I stedet må skolen ta regningen. Det hele var heldigvis styrebehandlet på forhånd.

– Vi måtte gjøre det i forkant, sånn at vi var sikre på at vi hadde dekning for det. Jeg synes det er utrolig sprekt å plutselig si ja til Star Wars-reklame, det er ganske utradisjonelt, avslutter Per Morten Wiig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Mindreårige asylsøkere kan ende på folkehøyskoler
Les også
Rekordmange velger folkehøgskoleFolkehøgskoler
Les også
Størst blant dem var kjærligheten
Les også
250 okser og 130 mennesker i TV-fjøsgudstjeneste