Bekymret: - Vi er glad for å nå ut til flere mennesker, men bekymret over at det er så mange som trenger oss, sier assisterende generalsekretær Kåre Dag Mangersnes i Kirkens SOS. Illustrasjonsfoto: Yay-micro

Flere ringer til Kirkens SOS

Kirkens SOS besvarte i fjor 174.000 henvendelser på krisetelefonen, og det var en økning på 8.000 i forhold til året før.

Dette viser tall som DagenMagazinet har innhentet fra landskontoret til Kirkens SOS.  - Vi er glad for å nå ut til flere mennesker, men bekymret over at det er så mange som trenger oss, sier assisterende generalsekretær Kåre Dag Mangersnes i Kirkens SOS i en kommentar til DagenMagazinet.
Han legger til at i tillegg var det 5.700 SOS-meldinger via Internett i fjor, og det var 300 flere enn i 2009.

Mer synlige

Mangersnes legger til at årsaken til at de har fått flere henvendelser i fjor, henger ikke minst sammen med at Kirkens SOS har arbeidet mye med å bli mer synlige.- Vi har gjennomført store informasjonskampanjer, og har også nådd ut til de fleste legekontor og videregående skoler. Dessuten har vi annonsert både i dagspressen og gjennom kinoreklame. Vi har forsøkt å formidle at det er viktig at folk tar kontakt med oss hvis de trenger noen å samtale med, sier Mangersnes. Kirkens SOS opererer ut fra 20 steder rundt i landet, og har omkring 1.000 frivillige.
- Disse medarbeiderne gjør en stor innsats, og vi hadde i fjor over 35.000 telefon-timer i samtale med folk. Vi har jevn trafikk hele året, men januar er den tiden med mest henvendelser. Bare i løpet av denne måneden er det omkring 15.000 besvarelser på krisetelefonen, opplyser han.

Selvmord

Mangersnes legger til at omkring hver tiende samtale har selvmord som tema, og dette antallet har vært stabilt de siste årene.- Det viser at flere enn vi skulle tro har behov for å snakke om de mørkeste tankene i sitt liv, og det er derfor viktig at vi har medarbeidere som kan håndtere slike samtaler. Vi vet at vi er med på å redde liv ved å gå inn i dialog om så vanskelig ting som selvmord.- Dette er svært utfordrende samtaler, som samtidig viser hvor viktig det er med opplæring og oppfølging av de frivillige medarbeiderne, sier Kåre Dag Mangersnes.