Facebook beskytter brukere mot Knudsen

Facebook vil beskytte sine brukere mot kunnskap om dokumentarfilmen om Børre Knudsen - men nekter å fortelle hva som er støtende med annonsen for filmen.

Dagen skrev i går om an­non­se­nek­ten den kino­kla­re fil­men om Børre Knud­sen har møtt på Face­bo­ok.

Do­ku­men­ta­ren «En prest og en plage» la ut en an­non­se hos in­ter­nett­gi­gan­ten, men så ble den fjer­net.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Trakk god­kjen­ning

Pro­sjekt­le­der Jan Ingar Grind­heim hos film­dis­tri­bu­tø­ren Tour de Force for­tel­ler til Dagen at de til å be­gyn­ne med fikk lagt ut an­non­sen for fil­men som pub­li­se­res via det selv­be­tjen­te sys­te­met på Face­bo­ok.

- Først fikk vi den god­kjent, og det var gans­ke raskt 40 per­soner som hadde vært inne og sett an­non­sen. Etter en stund fikk vi en mel­ding om at den ikke var god­kjent li­ke­vel, og så ble den stop­pet av Face­bo­ok. Vi har ikke fått noe svar fra dem om hvor­for den ble stop­pet, sier Grind­heim.

Til Dag­bla­det sier han at det kan virke som Face­bo­ok mener alt som hand­ler om Børre Knud­sen, i seg selv er ne­ga­tivt.

- Det er førs­te gang jeg har vært borte i noe lig­nen­de, sier Grind­heim.

- Trygg­het for bru­ker­ne

Dagen fant etter hvert fram til Face­bo­oks av­de­lings­kon­tor for Nor­den, som lig­ger i Gøte­borg. Der fikk vi føl­gen­de stan­dar­di­ser­te svar pr. e-post:

- Når an­non­ser rap­por­te­res av bru­ke­re, vil Face­bo­ok se på an­non­sen og tref­fe nød­ven­di­ge til­tak. Det fin­nes ret­nings­lin­jer for an­non­se­ring på Face­bo­ok på samme måte som for van­li­ge Face­bo­ok-bru­ke­re. Det er ingen enkel opp­ga­ve å lage reg­ler for en platt­form med over en mil­li­ard bru­ke­re, og i en be­stemt si­tua­sjon, vil det kunne stil­les spørs­mål ved reg­le­ne. Men i et stør­re per­spek­tiv er de sam­le­de ret­nings­lin­je­ne på plass for å for­bed­re trygg­he­ten for bru­ker­ne, står det i sva­ret som er sig­nert tal­s­per­son Frida Löwen­gren i Face­bo­oks nor­dis­ke PR-av­de­ling og som Dagen har over­satt fra en­gelsk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Uklart pro­blem

- Så hva er det som spe­si­fikt er pro­ble­met med an­non­sen for Børre Knud­sen-fil­men?

- I ak­ku­rat denne saken, har jeg ikke kjenn­skap til de­tal­je­ne og hva det er i an­non­sen som bry­ter med våre vil­kår. Grun­nen til at inn­hold tas vekk fra Face­bo­ok, er at noen har meldt fra om an­non­sen til oss, og vi har så sett på den og om an­non­sen bry­ter med ret­nings­lin­je­ne våre på noen måte. Gjør den det, blir den fjer­net, skri­ver Löwen­gren.

Intet svar

- Hvor­dan kan in­for­ma­sjon om en norsk do­ku­men­tar­film ha noe å gjøre med Face­bo­ok-bru­ker­nes trygg­het?

- Som jeg skrev tid­li­ge­re, må ret­nings­lin­je­ne ses i et stør­re per­spek­tiv. Hen­sik­ten med dem er å skape et miljø for bru­ker­ne som er sik­kert og som de kan være kom­for­tab­le med.

- Så hvem hos dere kan svare på hva som er spe­si­fikt galt med an­non­sen?

- Face­bo­ok deler ikke de­talj­in­for­ma­sjon om spe­si­fik­ke saker, sva­rer Löwen­gren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På spørs­mål om dette betyr at hel­ler ikke an­non­sø­rer kan vente å få svar når de ber om for­kla­ring på hva som er galt med deres an­non­se, fikk ikke Dagen noe svar i det hele tatt tors­dag.

Løfte om svar

Imid­ler­tid skal Face­bo­ok etter kon­tor­tid ons­dag ha lovet film­dis­tri­bu­tø­ren Tour de Force et svar på hva pro­ble­met med an­non­sen deres be­står i. Dette iføl­ge pro­sjekt­le­der Jan Ingar Grind­heim hos dis­tri­bu­tø­ren i Ber­gen.

Noe slikt ut­fyl­len­de svar var li­ke­vel ikke kom­met til dem i går etter­mid­dag, nes­ten et døgn etter at løf­tet om en grun­di­ge­re for­kla­ring var gitt.

DAGEN

Børre Knudsen-filmen

Dagen skrev i går om dokumentarfilmen «En prest og en plage» og at Facebook har fjernet annonsen for filmen fra sine sider.

Filmen er laget av den meritterte regissøren Fridtjof Kjæreng og handler om Børre Knudsen, kona Ragnhild og hva det har kostet dem og de fem barna deres at Knudsen har stått i kampen for det ufødte liv gjennom flere tiår.

Facebook Norden har så langt bare gitt standardiserte svar på hva det er som støtende i annonsen for filmen. Annonse har med bilder fra demonstrasjoner Knudsen var med på i kampen mot abortloven.

Les også
Facebook-nekt for Knudsen-filmBørre Knudsen