Alkohol: EU-direktivet om audiovisuelle tjenester innebærer blant annet at alkoholreklame kan vises på TV i Norge dersom sendingene kommer fra et annet land. Illustrasjonsfoto: Ørn E. Borgen, Scanpix

EU tvinger Norge til alkoholreklame

Regjeringen møter ingen forståelse i EU for å opprettholde forbudet mot alkoholreklame sendt fra utlandet. Kommisjonen gir Norge klar beskjed om at et fortsatt unntak er uaktuelt.

- Jeg er svært skuffet over den harde og avvisende holdningen fra EU, sier statssekretær Erik Lahnstein til NTB. Lahnstein møtte tirsdag EU-kommisjonen i Brussel for nok en gang å legge fram Norges syn om at forbudet mot alkoholreklame på TV må opprettholdes.

- Tydelig tilbakemelding

Men statssekretæren i Utenriksdepartementet møtte ingen forståelse fra EU-siden. - Det var en veldig tydelig tilbakemelding fra Kommisjonen om at deres prinsipielle standpunkt står fast. De mener Norge må innføre EU-direktivet om audiovisuelle tjenester, sier Lahnstein etter møtet med Anthony Whelan, kabinettsjef til kommissær for Digital Agenda, Neelie Kroes.

Ingen særbehandling

EU-direktivet om audiovisuelle tjenester innebærer blant annet at alkoholreklame kan vises på TV i Norge dersom sendingene kommer fra et annet land.- EU-kommisjonen sier de ikke kan forsvare overfor EU-land å gi Norge særbehandling, sier Lahnstein. Han er overrasket over at det skal være så vanskelig for Norge å forlenge unntaket som gjennomføres i dag.

- Paradoks

Lahnstein mener også at det er et stort paradoks at Norge blir bedt om å avskaffe forbudet, samtidig som det et stigende engasjement i Europa for folkehelse.Regjeringen har i det lengste håpet at den dokumenterte sammenhengen mellom folkehelse og forbud mot alkoholreklame skulle overbevise EU-kommisjonen om å la ordningen fortsette. - EU er ikke villig til å kommentere og diskutere at alkoholreklame kan være helseskadelig. Kommisjonen fremholder kun det prinsipielle om at det må være like regler i det indre markedet, sier Lahnstein.

- Ballen hos EU

Statssekretæren sier videre at ballen nå ligger hos EU.- Vi forventer at vi får svar på våre brev og argumenter om de helsemessige skadevirkningene av alkoholreklame. Og det er nå opp til EU om de vil sette saken ytterligere på spissen. Vi har ikke dårlig tid i denne saken, sier Lahnstein til NTB.Norge og de andre EFTA-landene fikk skrevet inn særordningen i EØS-avtalen, men det reviderte TV-direktivet fra 2007 gir ikke grunnlag for å stanse grenseoverskridende alkoholreklame.NTB