En av tre lærerstudenter strøk i matte

Men stryk­pro­sen­ten er tross alt er la­ve­re enn den var i fjor.

Rundt 35 pro­sent av læ­rer­stu­den­te­ne på førs­te året ved Høg­sko­len i Oslo og Akers­hus strøk på ek­sa­men i ma­te­ma­tikk denne våren.

Årets sen­sur har falt, og viser at stryk­pro­sen­ten tross alt er la­ve­re enn den var i fjor. Da strøk 47 pro­sent av stu­den­te­ne, og de høye stryk­tal­le­ne førte til at en rekke til­tak ble satt i gang for å bedre stu­den­te­nes matte­kunn­ska­per, skri­verKhrono , nett­avi­sen ved Høg­sko­len i Oslo og Akers­hus.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Vi har kom­met et styk­ke på vei med våre til­tak over­for første­års­stu­den­te­ne, men denne ut­ford­rin­gen er egent­lig all­menn og gjel­der ver­ken kun læ­rer­stu­den­te­ne eller stu­den­te­ne på denne høy­sko­len. Ar­bei­det med stør­re og bedre vekt på real­fag må fort­set­te, sier stu­die­le­der ved Høg­sko­len i Oslo og Akers­hus, Vi­be­ke Bjar­nø.

Venst­re-le­der Trine Skei Gran­de mener tal­le­ne er alar­me­ren­de, og vil skjer­pe inn­taks­kra­ve­ne til læ­rer­ut­dan­nin­gen.

- Til tross for en viss frem­gang fra fjor­året, er fort­satt stryk­pro­sen­ten blant læ­rer­stu­den­ter i ma­te­ma­tikk uro­vek­ken­de høy. Det er alar­me­ren­de tall, som sier noe om vik­tig­he­ten av å se på da­gens læ­rer­ut­dan­ning samt inn­taks­kra­ve­ne til denne. Det er åpen­bart behov for en lang­sik­tig sat­sing og ta et skik­ke­lig kraft­tak for å styr­ke real­fa­ge­nes plass i norsk skole, sier Skei Gran­de til NTB.

Da­gens inn­taks­krav er mi­ni­mum 3 i ma­te­ma­tikk og norsk, og minst 35 skole­po­eng. Venst­re øns­ker at inn­taks­kra­vet skal være ka­rak­te­ren 4 fra vi­dere­gå­en­de skole for ba­sis­fa­ge­ne ma­te­ma­tikk, norsk og en­gelsk, i til­legg til at selve læ­rer­ut­dan­nin­gen blir en fem­årig mas­ter­grad.