NYTTIG: Hele 67 prosent av barn og ungdom i Norge har opplevd digital mobbing i omgangskretsen. Bruk Hue-aksjonen hjelper de unge å håndtere dette problemet. Foto: Bruk Hue

Digital mobbing skal bort

Tre av fire elever som har deltatt i holdningskampanjen "Bruk Hue" vet hvordan de skal håndtere digital mobbing.

Hele 67 prosent av barn og ungdom i Norge har opplevd å bli mobbet på nettet eller via mobilen. I snart tre år har Barnevakten, Telenor, Røde Kors og Medietilsynet engasjert seg i kampen mot digital mobbing. Så langt har over 50.000 elever og nærmere 10.000 foreldre over hele Norge deltatt på Bruk Hue-aksjonen.
- Vi har truffet tusenvis av ungdommer, og det er inspirerende å se hvordan de reagerer. På absolutt alle skoler vi har besøkt ser vi spontane og kollektive reaksjoner: Digital mobbing skal bort, sier Torhild Uribarri, kommunikasjonsdirektør i Telenor, i en pressemelding.

Bruk hue har et eget team med foredragsholdere og teknikere som besøker ungdomsskoler over hele landet. Det holdes foredrag for både elever, lærere og foreldre.
Barnevakten er en naturlig instans for foreldre som søker mer informasjon i kjølvannet av foredragene, og de har bidratt til å utforme foreldreråd på www.brukhue.no.
- Prosjektet er at kjempeflott eksempel på godt lagspill mellom offentlige, komersielle og ideelle aktører og vi er stolte av å være en del av dette samarbeidet, sier daglig leder av Barnevakten, Øystein Samnøen til Dagen.

Gode resultater

Kampanjen kan vise til gode resultater. En undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Telenor viser at tre av fire elever som har deltatt i Bruk Hues holdningskampanje, har fått kunnskapen de trenger for å håndtere digital mobbing.
- Vi ser at mange foreldre og tenåringene prater sammen om livet på nett i etterkant av foredragene. Elevene blir bevisstgjort på alvoret ved digital mobbing, og opparbeider kunnskaper om hva de kan gjøre dersom de selv eller noen de vet om blir mobbet, forteller Samnøen.

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Telenor, Torhild Uribarri, er også fornøyd med engasjementet kampanjen har klart å generere.
- Det er veldig positivt at så mange som har deltatt på Bruk Hue vet hvordan de skal håndtere digital mobbing. Vi har også en effektundersøkelse som viser at tre av fire vil spørre om lov før de legger ut bilder av andre etter at Bruk Hue har vært på skolebesøk. Det viser at det nytter, sier Uribarri.

Ny innsikt

Kampanjen har også gitt aktørene ytterligere innsikt i hva digital mobbing er, og hvorfor det oppstår.
- Besøkene over hele landet har vist oss at det enkelte oppfatter som mobbing, ofte er ment som spøk og fleip fra avsender. Men digital mobbing er gjerne mer omfangsrik enn den ene meldingen du sender med SMS. Mobbingen blir på sett og vis usynlig for omverdenen, og dermed vanskelig å ta tak i, forklarer Uribarri.
Hun forteller at kampanjen vil fortsette i lang tid fremover.
- En av nøklene for å lykkes med dette arbeidet er å føre voksne og barn nærmere hverandre gjennom dialog og kunnskapsheving.
DAGEN