Diakoni, ikke misjon, fikk TV-aksjonen
Kirkens Nødhjelp skal gi én millioner mennesker rent vann gjennom TV-aksjonen neste år. Digni nådde ikke opp etter å ha søkt tre år på rad.
Da de ansatte i Kirkens Nødhjelp skulle gå til middagsbordet på sommerfesten onsdag kveld, kom det en telefon fra NRK: Organisasjonen er tildelt TV-aksjonen 2014.
- Det var voldsom jubel og gledestårer, sier generalsekretær Anne-Marie Helland.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
De visste at innsamlingsrådet skulle møtes, men hadde ikke ventet å få beskjed om utfallet før dagen etter.
- Vi hadde et håp om å få aksjonen, men det er knallhard konkurranse, sier Helland.
Vann og sanitet
Pengene skal gå til å sikre tilgang på rent vann og trygge sanitære forhold i flere land i Asia og Afrika under slagordet «vann til en million».
- Hvorfor satser dere på rent vann?
- Fordi det er en av de livgivende ressursene vi legger for lite vekt på og som blir skadelidende under klimaendringene. Skittent vann er grunn til at mange barn dør og sykdommer spres. Mange av konfliktene i verdene har utspring i kamp om ressurser.
Over 200 millioner
Kirkens Nødhjelp har hatt TV-aksjonen tre ganger før.
- Det gir en unik mulighet til å vise frem hvem vi er og hva vi gjør i dag gjennom våre samarbeidspartnere, som i en rekke tilfeller er kirker. Vi er eid av norske kirker, og det får vist frem at de norske kirkene er en del av de verdensvide kirkene, sier Helland.
De innsamlede midlene skal brukes over fem år.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Vrient
Digni, paraplyorganisasjon for utviklingsarbeidet til 19 misjonsorganisasjoner og kirkesamfunn, hadde i år søkt om TV-aksjonen for tredje år på rad. På forhånd hadde de varslet at de trolig ikke kommer til å søke på lang tid hvis de ikke nådde opp denne gangen. Ikke siden 1982 har Digni hatt TV-aksjonen, da som forløperen Norsk Misjonsråd.
Seniorrådgiver Jan-Eivind Viumdal gratulerer Kirkens Nødhjelp med tildelingen.
- De gjør masse godt arbeid, sier han.
For Viumdal og Digni kom ikke avslaget som en veldig stor overraskelse.
- Vi hadde en følelse av at vi ikke ville nå opp. Vi er en paraplyorganisasjon med mange hensyn å ta. Søknaden vår omfattet mange temaer, mens det nok gjør seg med en klar og tydelig profil når man skal søke TV-aksjonen. Så blir det bare spekulasjoner fra min side, men det er mulig det er litt politisk ukorrekt å være misjonerende. Kan hende det er tryggere å velge Kirkens Nødhjelp som bare satser på bistand, sier han.
- Jeg tror ikke det, svarer generalsekretær Helland i Kirkens Nødhjelp.
- Konkurransen er så hard at jeg tror årsaken er at vi har klart å fokusere på ett tema i vår søknad og vist at vi har historie og kompetanse på dette området. Da vi hadde TV-aksjonen for 12 år siden fokuserte vi kun på hiv/AIDS, sier Helland og understreker at de er en diakonal organisasjon, ikke en ren bistandsorganisasjon.
Viumdal tror også enkeltmedlemmer i Digni, som Frelsesarmeen, i langt større grad vil utforme egne søknader i fremtiden.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
TV-aksjonen
Rundt 100.000 bøssebærere og andre frivillige deltar hvert år i aksjonen, som de siste tre årene har innbrakt mer enn 200 millioner kroner hver gang.
De tre siste årene har aksjonen samlet inn penger til Norsk Folkehjelp, Amnesty og Nasjonalforeningen for folkehelsen.
Det var 15 søkere til TV-aksjonen for 2014.