DAGEN: Sjefredaktør Vebjørn Selbekk og administrerende direktør Geir Morten Nilsen betrakter fornøyd Dagens nye logo sammen med den aller første utgaven av avisen fra 1919. Foto: Tarjei Gilje

DagenMagazinet blir Dagen

Det er ingen aprilspøk: fra i dag av er navnet Dagen tilbake på forsiden av denne avisen.

Da Vebjørn Selbekk ble konstituert som sjefredaktør fra 1. mai i fjor, skrev han i sin første leder at avisen bør hete Dagen. Dette navnet har røtter tilbake til 1919, og Selbekk mener det er et godt avisnavn.
- DagenMagazinet var en konstruksjon, og det klinger ikke godt, mener sjefredaktøren.
Den tidligere Magazinet-redaktøren er ikke lei seg for at navnet til avisen han først ledet, nå er borte.
- Jeg har ingen nostalgiske følelser knyttet til det. For meg er det viktig at journalistikken er god, og at vi tar med oss det beste fra begge avisene, sier han. Magazinet og Dagen ble som kjent slått sammen fra 1. januar 2008.

Liker monogrammet

Navneendringen har vært behandlet i styret, og det har også logoen, det nye avishodet. Her har man benyttet seg av avisens egen grafiske kompetanse, mens selve logoen er laget av reklamebyrået Alf Gundersen.
Selbekk fremhever særlig monogrammet, som han mener sier noe om avisens røtter.
- Hver gang avisen kommer ut, forteller det at vi har røtter tilbake til 1919, og at vi er stolte av de verdiene vi får ta med oss.

Bedring i hvert ledd

Administrerende direktør Geir Morten Nilsen mener fusjonsprosessen har gått over all forventning med tanke på både økonomisk og abonnementsmessig utvikling.
- Vi har hentet mye synergi ut av de forskjellige miljøene, sier han.
- Vi er en avis som går i én retning, og vi jobber hver dag for at hvert ledd skal bli bedre slik at produktet blir uunnværlig.
- Hvor mye vil navneendringen bety for leserne?
- Den betyr mye for mange lesere. Jeg har fått mange positive tilbakemeldinger på at vi nå skifter navn, sier Selbekk.
- Hva med de kristne avisleserne som ikke synes Dagen-navnet gir gode assosiasjoner?
- Hvis navnet skremmer noen, må man realitetsorientere seg. Da anbefaler jeg at de prøver avisen på nytt, så vil de kanskje oppdage at det skremmebildet de hadde ikke stemmer, sier Vebjørn Selbekk.