Coca-Cola vil ikke ha «Mohammed» på flaskene sine
Selskapet bytter i sommer ut logoen på flaskene med de mest populære navnene i Norge. Unntatt ett.
I sommer skal de mest populære navnene i Norge pryde Coca-Cola-flaskene i stedet for Cola-logoen. Men ett av de mest populære blir ikke å se, nemligMohammed.
- Vi vil ikke støte noen, sierCoca-Cola Norge tilTV 2.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Andre vanlige norske navn som Anne, Martin, Kristian, Silje og Thomas blir å finne på flaskene.
- Av respekt for profetenMohammed valgte vi å ta bort navnet i denne kampanjen. Navnet har en viktig rolle i enkelte kulturer og religioner, og vi ønsker ikke at noen skal føle seg støtt av at navnet brukes på våre flasker i denne kommersielle kampanjen, sier Vibeke Hansen, assisterende direktør for eksternkommunikasjon i Coca-Cola Norge.
Mohammed, med flere ulike skrivemåter, var det mest populære navnet i Oslo på gutter født i fjor viser oversikten fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Navnet ligger imidlertid ikke på lista over de 150 mest brukte navnene i befolkningen som helhet.
- Vi har tatt med andre navn som stammer fra andre kulturer, som for eksempel Ali og Miriam, i tillegg til vanlige kjælenavn som Meri Jaan, Bhaia og Habibi, sier Hansen.