Coca-Cola vil ikke ha «Mohammed» på flaskene sine

Selskapet bytter i sommer ut logoen på flaskene med de mest po­pu­læ­re nav­ne­ne i Norge. Unntatt ett.

I som­mer skal de mest po­pu­læ­re nav­ne­ne i Norge pryde Coca-Cola-flas­ke­ne i ste­det for Cola-lo­go­en. Men ett av de mest po­pu­læ­re blir ikke å se, nem­ligMo­ham­med.

- Vi vil ikke støte noen, sierCoca-Cola Norge tilTV 2.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Andre van­li­ge nors­ke navn som Anne, Mar­tin, Kris­ti­an, Silje og Tho­mas blir å finne på flas­ke­ne.

- Av re­spekt for pro­fe­tenMo­ham­med valg­te vi å ta bort nav­net i denne kam­pan­jen. Nav­net har en vik­tig rolle i en­kel­te kul­tu­rer og re­li­gio­ner, og vi øns­ker ikke at noen skal føle seg støtt av at nav­net bru­kes på våre flas­ker i denne kom­mer­si­el­le kam­pan­jen, sier Vi­be­ke Han­sen, as­sis­te­ren­de di­rek­tør for eks­tern­kom­mu­ni­ka­sjon i Coca-Cola Norge.

Mohammed, med flere ulike skrivemåter, var det mest populære navnet i Oslo på gutter født i fjor viser oversikten fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Navnet ligger imidlertid ikke på lista over de 150 mest brukte navnene i befolkningen som helhet.

Her kan du sjek­ke hvor mange som heter det samme som deg - enten bare for­navn, bare etter­navn - eller begge

- Vi har tatt med andre navn som stam­mer fra andre kul­tu­rer, som for ek­sem­pel Ali og Mi­riam, i til­legg til van­li­ge kjæle­navn som Meri Jaan, Bhaia og Ha­bi­bi, sier Han­sen.