- Bispene er nesten blanke på Twitter

Bare tre av de tolv biskopene bruker mikrobloggen Twitter. - Det handler om å ta del i samfunnet, sier ekspert på sosiale medier.

Jesus gjor­de mange tegn. På Twit­ter kan du bare gjøre 140.

Mikro­blogg­tje­nes­ten Twit­ter har nådd uante høy­der, og i 2012 pas­ser­te de 500 mil­lio­ner Twit­ter-kon­to­er.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Blant de tolv bis­ko­pe­ne i Den nors­ke kirke be­fin­ner bare tre av dem seg på Twit­ter. @At­le­Som­mer­feldt, @Bis­kop­torb og @Halv­ors­pra­ten er konto­nav­ne­ne. Sist­nevn­te, bis­kop Halv­or Nord­haug i Bjørg­vin bispe­døm­me, håper nå at flere av de andre bis­ko­pe­ne inn­lem­mes i Twit­ter-sam­fun­net.

Eks­pert med klar tale

Nord­haug tror de ni øv­ri­ge bis­ko­pe­ne har alt å vinne ved å logge seg inn.

- Jeg tror det. Jeg vil ikke mo­ra­li­se­re, men jeg tror vi bis­ko­per må finne medi­er som er egnet for å kom­mu­ni­se­re inn i vår tid, sier han.

PR-råd­gi­ver gjen­nom 20 år og eks­pert på so­sia­le medi­er, Trond Al­bert Skjel­bred, er ikke i tvil.

- En topp­le­der bør være på Twit­ter, og en bis­kop bør være på Twit­ter. For det førs­te så er Twit­ter et so­si­alt medi­um som blir vik­ti­ge­re og vik­ti­ge­re. Om man liker mediu­met selv eller ikke, er ikke det så re­le­vant, sier han.

Skjel­bred mener vel­dig mange i bis­ko­pens mål­grup­pe nett­opp er på Twit­ter og tror mikro­blog­gen kan ha mange funk­sjo­ner.

- Twit­ter kan bru­kes som en lytte­post, man kan søke opp hva som skri­ves om kir­ken, se hvem som er vik­ti­ge pre­miss­le­ve­ran­dø­rer for det vi er opp­tat­te av og du kan være med på å sette dags­or­den. Det hand­ler om å ta del i sam­fun­net, sier Skjel­bred.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Som­le­pa­ver

Den ka­tols­ke kirke er kjent for sine ster­ke bånd til tra­di­sjo­ner, men også paven går nye veier for å kom­mu­ni­se­re med fol­ket. Fire dager etter at kon­kla­vet hadde kom­met til enig­het, de­bu­ter­te pave Frans på Twit­ter. Hans for­gjen­ger, pave Be­ne­dict, var den førs­te paven på Twit­ter.

Nylig på­trop­pet bis­kop for Agder og Tele­mark, Stein Rei­nert­sen, er ver­ken på Face­bo­ok eller Twit­ter.

- Det er vik­tig for at vi bis­ko­per er syn­li­ge i media, men hver en­kelt må finne den tje­nes­ten som er mest tje­ne­lig, sier han.

Per i dag har han ikke tatt seg tid til å sette seg inn i so­sia­le medi­er. Han un­der­stre­ker at det ikke er noe prin­sipp å ikke være inn­log­get, og luk­ker ikke døren helt for ver­ken Twit­ter eller Face­bo­ok.

Per­son­lig tvit­ring

«Sarps­borg 08 er slått ut av cupen! Egen lykke er selv­sagt stas, men and­res ulyk­ke er hel­ler ikke å for­ak­te».

Fred­rik­stad-sup­por­ter og bis­kop i Bjørg­vin, Halv­or Nord­haug, er spe­si­elt for­nøyd med nett­opp denne 107-tegns lange twe­eten. Van­lig­vis tvit­rer han om tro, etikk og Den nors­ke kirke, men han gjør unn­tak.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

PR-råd­gi­ver Skjel­bred tror bis­ko­pen gjør lurt i å ikke bare tvit­re om jobb, men også om in­ter­esse­om­rå­der som in­volve­rer folk flest.

- Hvis bis­ko­pen er opp­tatt av fot­ball, bør han tvit­re om det. Man blir også opp­fat­tet å være mer fol­ke­lig av å like det fol­ket liker. For å få mange føl­ge­re må du være re­le­vant, sier han.

I skri­ven­de stund har Nord­haug 1284 føl­ge­re, mens hans med­t­vit­rere, Atle Som­mer­feldt og Tor Ber­ger Jør­gen­sen, har hen­holds­vis 389 og 1 467 føl­ge­re.

Er­fa­ring ikke vik­tig

Hashtag bru­kes flit­tig på Twit­ter. Det er sym­bo­let # som man bru­ker foran ord for å gjøre dem søk­ba­re.

- Hashtag? Hva er det for noe?, spør Nord­haug.

Skjel­bred un­der­stre­ker at mang­len­de er­fa­ring i so­sia­le medi­er ikke er noen unn­skyld­ning for å ikke be­gyn­ne.

- Man blir bare flin­ke­re av å øve, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Så din opp­ford­ring er at alle bis­ko­per bør være på Twit­ter?

- Det er opp­ford­rin­gen og for­vent­nin­gen. Det er den ret­nin­gen sam­fun­net be­ve­ger seg i, sier han.

PS: Du fin­ner også Dagen på Twit­ter: @Avi­sen­Da­gen

Og man­nen som har skre­vet denne ar­tik­ke­len, Er­lend Had­de­land, er fri­lans­jour­na­list i Dagen - og på twit­ter med @e­had­de­land

TWITTER

Mikrobloggingtjeneste som lar brukerne sende og lese andre brukeres oppdateringer.

Tekstbaserte meldinger bestående av inntil 140 tegn.

Ble lansert i 2006

Har over 500 millioner brukere

Dagen på Twitter: @AvisenDagen

Sjefredaktør Vebjørn Selbekk: @VebjornSelbekk