Bibelbeltet sikret besøk på etterspurt bønnefilm
Tross beskjedne besøkstall for «War Room» setter Norges største kinokjede gjerne opp flere kristne filmer hvis etterspørselen er til stede.
Totalt passerte antallet solgte billetter 7.000 før «War Room» ble tatt av plakaten denne uken etter fem uker, ifølge filmweb.no. Det spesielle er at 2.000 av billettene ble solgt i Kristiansand.
LES:Laber respons på film om bønn
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Nest etter Kristiansand ble filmen best besøkt i Bergen og Stavanger med henholdsvis rundt 1.500 og rundt 1.000 solgte billetter.
– Normalt sett er filmer størst i Oslo, men «War Room» har vært best besøkt der det er store kristne miljøer som har vært opptatt av nettopp denne filmen, sier programsjef Christin Berg i Nordisk Film kino.
Dette er Norges største kinokjede som driver kinoer 14 steder i Norge, deriblant i flere av de største byene.
Se filmtraileren her:
Mange henvendelser
Henvendelser fra kristne miljøer var også bakgrunnen for at «War Room» ble satt opp på kino. Filmen forteller istorien om et ektepar i krise som får kontakt med Miss Clara som er en forbeder av rang. Filmen «Heaven is for Real» ble til sammenligning sett av 44.832 personer for et drøyt år siden.
– Vi fikk veldig mange spørsmål om «War Room», sier Berg.
Interessen var avgjørende for at den ble vist på elleve steder i landet.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Det er ikke mye for en gjennomsnittlig kinofilm. Dette er en film for de spesielt interesserte og for folk som kjenner til den fra før, sier Berg.
– Hvordan er dere fornøyde med besøkstallene?
– Det er alltid en gruppe mennesker som vil se en film, og vi vil alltid være opptatt av å tilby kundene våre det de er interessert i, sier Berg.
Hun er åpen for å sette opp andre kristne filmer.
– Ja, vi kan godt sette opp tilsvarende filmer. Men det er ikke noen regel at vi vil gjøre det. De må ha en viss kvalitet, sier hun.
– Men det hjelper å spørre etter filmer?
– Ja, det hjelper, smiler hun.
Ros fra lesere
«War Room» ble en stor suksess i USA. I løpet av ti dager hadde den spilt inn 24,5 millioner dollar. Det er nesten ti ganger så høyt som budsjettet på tre millioner dollar, skrev Vårt Land i september. Nå kommer den også på DVD og Blu Ray.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
LES:Avviser rykter om at himmelen ikke er på or’ntlig
Anmelderne i internasjonale medier har vært delt i vurderingen. Mens Los Angeles Times beskrev det som en bibelgruppefilm, i negativ forstand, mente Seattle Times at filmen er engasjerende.
Flere lesere dagen.no roste filmen i kommentarfeltet under en sak vi skrev tidligere.
«Filmen er fantastisk - alle kristne i Norge bør se den. Den maner oss til å gå inn i bønnerommene våre - men det har vi kanskje ikke tid til? I tillegg har den en god porsjon herlig humor. Virkelig en film for en tid som denne. Nå trenger vi andre ”krigere” enn James Bond„ skrev May-Britt Tjomsås.
James Bond-filmen «Spectre» troner på høstens kinotopp og er sett rundt 675.000 ganger, ifølge filmweb.no.
«Filmen er en åndelig leksjon, først og fremst, en bra sådan, men som filmopplevelse så som så, siden den er veldig amerikansk», skrev Tove Ingjerd Grønlund.
«Filmen var fantastisk bra! Jeg gråt så mange ganger under filmen! Dagsaktuell var den også. Ikke klisj´ og gode skuespillere, ekte og ærlig! Anbefales på det varmeste!», skrev Maja Maria Tonheim.
På Hamar blir det spesialvisninger av «War Room» i januar.