Ber hele Kristen-Norge ta debatten om «Frelst»

Overgrep og usunn makt kan oppstå i alle kristne miljø, mener psykolog. Norges kristne råd og Modum Bad inviterer til frokostmøte om vårens store debatt.

De to store drivkreftene i vårens debatt var VG TVs «Frelst» og Tonje Egedius og Anders Torps bok «Jesussoldaten».

I «Frelst» stårRuth Helen Gievært frem med sin historie fra bevegelsenJesus Revolution.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Anders Torp forteller om en vond oppvekst som pastorsønn. I kjølvannet kom også andre lignende historier fram, og pinsebevegelsen har signalisert at de tar debatten på alvor.

– Hele bredden av kristne organisasjoner og trossamfunn trenger en slik debatt, sier Kari Halstensen, psykolog vedModum Bad. Sammen medNorges Kristne Råd inviterer nå Modum Bad til frokostmøte.

Nyansert debatt

Da debatten vokste frem utover senvinteren og våren, var det mye som var kjent for psykologen. I åtte år har hun arbeidet med nettopp slike historier, som ansatt ved Vita-avdelingen ved Modum Bad. Forskjellen var at det som vanligvis var tema i taushetsbelagte terapisamtaler nå var gjenstand for offentlig debatt.

– Det var utfordrende for meg personlig å se det som kom frem i mediene, sier Halstensen, som er med som fagperson i boken omAnders Torp.

– Vi vil være med og bidra til at det blir en god og nyansert debatt, og bidra med vår kunnskap og erfaring.

Undertrykte følelser

Halstensen finner noen mekanismer som går igjen i de vonde fortellingene som har kommet frem i forbindelse med «Frelst», og som ligner dem hun har hørt som psykolog ved Vita-avdelingen.

– Det blir vanskelig når mennesket kommer fra avstand fra det å være menneske. Når følelser må undertrykkes og det ikke lenger er mulig å snakke om det som er realiteter i eget liv. Mennesket har det rett og slett ikke godt i sammenhenger der de må jobbe for å bli elsket, i stedet for å bli motivert av det å være elsket.

Destruktivt

Halstensen sier at mekanismene er kjente. Men, sier hun, problemet får nye dybder når Gud, troen og livet etter døden, kobles inn. Det er derfor frokostmøtet har fått navnet «Skatten i leirkar».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi er betrodd noe fra Gud, som vi bærer frem i verden. Men også dette gjør vi med vår skrøpelighet. Det er duket for en veldig dyptpløyende psykologisk problematikk når dette kommer inn i destruktive spor.

– Hva håper du kommer ut av frokostmøtet?

– Jeg var med da NLM og NMS hadde sin misjonærbarn-prosess. Slik jeg ser det førte arbeidet som ble gjort da, til et større rom for vanskelige samtaler. Jeg håper vel at noe lignende kan skje nå, sier Halstensen, som håper at de som er uenig i kritikken også vil komme.

– Det som er blitt vanskelig er jo blitt vanskelig fordi det kun er konsensus-ytringer som får slippe til.