OVERFØRER VERDIER: Henning Klovning Rød er fremtidig barnehageonkel. Han vil være med å påvirke barnas verdisyn. Her sammen med Ivar Andreas Svindal Vågsholm (5) fra Sion Menighetsbarnehage under barnehagenes opplevelsesdag på NLA.

- Barn trenger lik oppdragelse i barnehagen som hjemme

Psykolog oppfordrer foreldre og barnehage til å samarbeide mer når det gjelder verdisyn og grensesetting.

Barn trenger et samsvar mellom hjemmet og barnehagen når det gjelder opplæring i grunnverdier og oppdragelse, mener psykolog Egil Launes. Han har skrevet boken «Foreldrehjelpen, oppdragelse som virker» og har i fem år vært fast spaltist om foreldre og barn i Fædrelandsvennen.
- Det er viktig at foreldre og barnehagen samarbeider når det gjelder verdisyn. Jeg oppfordrer foreldre til å ha en åpen dialog med barnehagen om verdisyn og regler, det vil gjøre det lettere for barna. Dessuten skaper det en større tryghet for barna om det er en kontinutet på verdisyn og regler både hjemme og i barnehagen, sier Launes.

Enkle prinsipp

- De viktigste prinsippene for å lære barn gode verdier er ved å lære dem inn gjennom å gjøre ting. Barn er konkrete og trenger å lære ganske enkelt. Man kan for eksempel ikke lære barna empati ved å forklare dem ordet, men gjennom å trene, forklarer Launes. Han understreker også at barna tar etter voksnes oppførsel, og at det derfor er viktig med gode forbilder.
- På den måten kan barnehageansatte ha stor innvirkning på barnas verdigrunnlag. Men det er klart at foreldrene i egenskap av å være foreldre har en annen posisjon i forhold til barnahar en annen tillit fra barna, og dermed også større innvirkningskraft, sier han.

Verdigrunnlag i utdanningen

Barnehagen har en mer aktiv formidling av verdier enn hva som er vanlig i hjemmene. Barnehagen drives som et pedagogisk system, med læreplanmål innenfor både samfunn og verdier. Dette blir også en plass hvor barna får god tid til å teste ut og øve seg i danning. Norsk Lærerakademi (NLA) har en lang tradisjon for å sette fokus på menneskesyn i sin utdanning av førskole- og grunnskolelærere.
- Vi ønsker at utdanningen skal føre til at vi får profesjonelle og unike lærere. Når en jobber med andre mennesker er det viktig å kunne gi noe av seg selv. Derfor synes vi det er viktig å gi studentene anledning til å reflektere rundt sitt eget ståsted når det gjelder verdier, sier prorektor for utdanning og medlem i danningsutvalget ved NLA, Svenning Bjørke.

22/7 en vekker

- For NLA ble terrorhandlingen som skjedde 22. juli en aktualisering av deres egen visjon gjennom mange år.
- Norge ble til de grader stilt overfor det eksistensielle i livet. Hendelsen aktualiserer det som har vært NLA sin begrunnelse for NLA gjennom mange år. Vi tror at det kristne verdigrunnlaget er noe som samfunnet trenger, og at det er noe som trengs å reflekteres over, sier Bjørke.
- Det er viktig at vi som en kristne høgskole fortesetter med å ha en utdanning som tar utgangdspunkt i det virkelighetsnære, slik at studentene gjennkjenner det når de går ut i arbeid som førskolelærere, sier Bjørke.

Foreldre setter pris på tydelige verdier

Hanne Dyngeland har med seg Sion Misjonsbarnehage på barnehagenes opplevelsesdag på NLA. Hun ser verdien av å ha et tydelig kristent verdigrunnlag i barnehagen.
- Vi ser at foreldrene setter pris på verdigrunnlaget vi har i barnehagen, og opplever at de ønsker å støtte opp om dette, sier barnehagestyreren. De fleste barna i misjonsbarnehagen kommer fra nærområdet rundt, og det er ikke gitt at barna kommer fra kristne hjem.
-At de ansatte har et kristent verdigrunnlag, og at vi fokuserer på verdigrunnlaget vårt gjennom hele året, tror jeg er viktig for hvilke verdier barna selv får, også seinere i livet, sier Dyngeland.DAGEN