Alltid freidig hvor han går - Dette er Norges yngste munk
Hallvard Thomas Hole (28) spaserer mellom kirken og skolen i munkekutte og refleksvest.
28-åringen fra Bergen avsluttet sin presteutdannelse i Polen like før sommeren. Han har nå lagt bak seg sitt første halvår som Norges yngste munk.
Sammen med de polske fransiskanermunkene Nikolas Goryczka og Grzegorz Gryz har Hallvard avlagt løfte om et liv i fattigdom og avholdenhet fra sex.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Han er ikke alene om å være ung og norsk og gi sitt liv til en orden eller en kirke. I 2012 har også to andre norske menn blitt lovet livslang kyskhet i Den katolske kirken.
Haavar Simon Nilsen (40) har gått i den nå avdøde munken Arnfinn Harams fotspor og blitt dominikanermunk. Ole Martin Stamnestrø (33) har gått på Menighetsfakultetet og er nå kapellan i Vår frue menighet i Ålesund.
Over middels hektisk
For Hallvard er hverdagen som prest og munk over middels hektisk. Den unge bergenseren springer mellom kirken og St. Franciskus skole for å følge opp elever og menigheten på Tyholmen.
Skolen ligger like ved kirken, og her har Hallvard jobb som skolens prest og kristendomslærer. Munken forsøker å gjøre det glade budskapet relevant for ungdommene i Sørlandsbyen. Men å fremstå relevant kan være en utfordring for en mann i munkekutte.
Han kan ikke stille opp i dongeri og skjorte slik andre lærere kan. Munken må bære sin kutte, og det er det nærmeste han kommer en hettegenser i XXL. I friminuttet må han ha på seg refleksvest.
- Opplever elevene deg som relevant?
- He, he. Jeg fremstår nok litt eksotisk og har tenkt mye på hvordan jeg kan være relevant for unge i dag. Fordelen min er at jeg ikke er så mye eldre enn elevene på ungdomsskolen. Jeg vet hva de er interessert i fordi jeg er interessert i det selv. Det gjør at det blir lettere for meg å forstå dem og vite hva jeg skal snakke om når jeg møter dem, sier han.
Edit text
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Dessuten er jo ungdommer ofte interessert i det som er annerledes. Og det er jo jeg, smiler munken.
Han har blant annet vist science fiction-filmen «The Matrix» som utgangspunkt for å snakke med elevene om himmel og jord.
Han er også opptatt av livsvern og menneskverd og samtaler gjerne med ungdommene om dette. Den katolske skolen på toppen av Øvre Tyholmen i Arendal huser totalt 220 elever fra 1. til 10. klasse. Like ved ligger det også en katolsk barnehage med 20 plasser.
Lange dager
Når skolen er ferdig må Hallvard ta hånd om administrativt arbeid knyttet til kirken, deretter må han forberede prekener. På kvelden er det bønner og messer i St. Franciskus Xaverius menighet.
Arbeidsdagen er ofte ikke ferdig før klokka syv, hvis det da ikke dukker om et møte, hvilket det gjør med jevne mellomrom.
- Det er ganske travelt ja, smiler Hallvard.
Etter noen år i Polen har bergenseren lært seg å snakke polsk, det innebærer blant annet å rulle på r-en.
Å beherske språket er en fordel i fellesskapet med de to andre polske fransiskanerne som er knyttet til klosteret. Men det er ikke alt ved den polske kulturen Hallvard setter pris på.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Når de setter seg ned for å se på polske såpeserier på tv, da forlater jeg rommet, ler 28-åringen.
Selv kobler han av med sykling og badminton sammen med andre lærere fra den katolske skolen i Arendal.
Mobil og sykkel
Fra januar blir det enda litt mer travelt på klosteret i Arendal.
Sogneprest Nikolas Goryczka blir flyttet til Lunden kloster i Oslo. Dermed blir det mer ansvar på de to gjenværende prestene, Grzegorz Gryz og ham selv.
Førstnevnte blir nå sogneadministrator, som i praksis betyr midleritidig sogneprest. I tillegg får de hjelp av diakon og arendalitt Lars Jul Hansen.
Travelheten tiltross, Hallvard hadde en langt mer komfortabel studietilværelse enn mange andre norske studenter.
- Jeg trengte ikke tenkte på å ta strøjobber for å forsørge bosted, mat og studier, forklarer fransiskanermunken.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Selv ikke nå trenger Hallvard å bekymre seg for det materielle. Han får alt han trenger på klosteret, men trenger heller ikke så mye.
Å være munk handler blant annet om å klare seg med minimalt av eiendeler. Han har en mobiltelefon og har nettopp kjøpt seg en sykkel, men løfte om fattigdom gjelder fortsatt for fransiskanermunken. Det gjør ham ganske annerledes enn 28-åringer flest.
Troens år
- Hvilke visjoner har du for 2013?
- I Den katolske kirke har vi fokus på tro dette året. Vi har kalt det for Troens år. Summen av mottoet er at kristne skal oppdage gleden i troen og frimodig vitne om denne, forklarer Hallvard.
- Utenom det er jo visjonen at alle i Norge skal bli katolikker, sier munken kontant og ler.
- Det jeg mener er at kirken skal være et sted for troen og at dette skal være plassen der de som søker kommer. Mange nordmenn leter i nyreligiøsitet, men jeg håper at folk skal finne det de søker i kirken, at de skal finne Jesus.
- I år er det tre nordmenn som begynner sin prestetjeneste i Norge. Alle er unge. Hva tenker du om det?
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Det er et synlig tegn på at troen vokser i familier og i mennesker. Jo flere unge prester jo dypere er troen hos folk. Det er mennesker som ber frem prestene som kirken trenger. Gud kaller, men mennesker ber frem de unge, forklarer Hallvard.
Unge prester
At det i 2012 ble ordinert tre unge, norske prester i Den katolske kirke er mer enn normalt, skal vi tro Pål Bratbak (34).
Han er pressekontakt for Den katolske kirke i Norge og er selv prest.
- Vanligvis vil vi ha en til to unge nordmenn som begynner som prest i kirken hvert år, i år det tre. I Vår Frue menighet i Ålesund, hvor Pål er prest, er alderen på prestene 32, 33 og 34 år. Pål begynte som prest da han var 30 år gammel og erkjenner at han i starten følte seg litt i utakt med rollen som menighetsprest.
- Man skal jo kle et embede, og man er ikke alltid klar for det når man er så ung. Man føler seg ikke alltid stor nok til rollen, men det er man vel aldri i denne «bransjen». I begynnelsen er man jo fersk uansett hvor gammel man er.
Lever i sølibat
I likhet med Hallvard kommer ikke Pål til å gifte seg noen gang. Det opplever han som en frihet.
- Å være kalt til å være prest i kirken innebærer for de fleste å leve ugift. Vi har jo en gift prest i Norge, og vi får i løpet av et års tid sannsynligvis to til. De er unntak i forhold til det som er det vanlige.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Jeg tror jo at Gud har skapt meg for å bli prest. Har han gjort det, så er det som prest Gud vil gi meg mulighet til å erfare mest lykke i dette livet.
Hallvard opplever det samme.
- Sølibatet gjør meg veldig fri. Fri til å vie meg helt til det Gud har kalt meg til. Ingen venter på meg hjemme. For meg handler det om å gi seg helt til kallet.
(Velsignet Helg/Dagen)