RISIKABELT: Alkoholselskapet Diago vil bare markedsføre sine produkter til facebook-brukere som er over 18 år. Kritikere er redd for at aldersmerkingen på nettsamfunnet ikke er tett nok. Foto: Skjermdump fra Facebook

Alkohol-gigant vil nå unge på Facebook

Reklameavtalen er verd 58 millioner kroner. Umoralsk, mener Jarle Haugland i Familie og Medier.

Selskapet Diagio er verdens støsre alkoholselskap. Facebook er verdens største sosiale arena. Nå skal gigantene samarbeide om å finne veien til facebook-brukere med reklame for Smirnoff, Guiness og Johnnie Walker.

Den britiske legeforeningen og ledende fagfolk er alvorlig bekymret for en massiv alkoholreklame rettet mot barn. Facebook hevder at annonsene kun vises på områder til Facebook-medlemmer over 18 år, men skeptikerne påpeker at barn ved registrering lett kan lyve om alderen sin.
- Ja, barn lyver om alderen sin på Facebook, sier Jarle Haugland i mediebrukerorganisasjonen Familie og Medier.
- Det gjør denne avtalen spesielt alvorlig. Facebook har invitert millioner av mennesker med på en sosial fest. Nå vil de servere Vodka til brukerne. Det er umoralsk, sier Haugland.
Facebook Norge må komme på banen, mener Haugland.
- De har et ansvar. Alkoholreklame er forbudt i Norge. Jeg er usikker på hvordan de vil håndtere dette. Er det slik at det blir stoppet for norske brukere, spør lederen for Familie og Medier.

Kan velte nettsamfunnet

Britiske aviser som The Guardian og Daily Mail skriver at alkohol-giganten Diagio skrøt av reklameffekten via Facebook da de kunngjorde avtalen.
Diageo sa at Smirnoff vodka har blitt alkoholens merkevare nummer en på Facebook over hele verden.
I USA har Diageos merkevarer allerede hatt en salgsøkning på 20 prosent «som et resultat av Facebook-aktivitet». Mer enn 950 av alkoholprodusentens markedsførere har fått opplæring i «Facebook boot camp» for å bruke sosiale medier til påvirkning. Og Diageo fortalte om «en «betydelig avkastning på investeringen».
Haugland tror økningen av reklame på Facebook kan velte hele nettsamfunnet.
- Skal Facebook være et nettverk for mennesker som vil være sosiale, eller skal det være en reklamekanal for kommersielle giganter som Diagio? spør han.
Haugland opplever økningen av reklame på nettsamfunnet som et tillitsbrudd med brukerne.

Vanskelig å regulere


Fagdirektør dr. Vivienne Nathanson i den britiske legeforening er svært urolig.
- Vi vet at drikking blant ungdom er økende, og vi vet også at barn bruker mye tid på Facebook. Deres tilgang til alkohol-markedsføring vil være svært vanskelig å regulere. Dette viser hvordan alkoholindustrien må reguleres for å dempe alkoholmisbruk, sier hun, ifølge Daily Mail.
- Ved å gjøre en avtale mellom et multinasjonalt selskap som produserer alkohol og et Internett-nettverk, markedsfører du alkohol i hovedsak til barn. Vi vet fra vår forskning at det er en av de mest effektive måtene å nå barna på, sier professor Linda Bauld ved Stirling University i Skottland til Guardian.DAGEN