Hvorfor jeg tror på bibelsk skapelse

Det har store implikasjoner for unge mennesker i dag at Bibelens eget vitnesbyrd om skapelsen blir avvist og skjøvet til side av en evolusjonslære, som er en myte.

Jeg er enig i at skapelsesdebatten ikke er en frelsessak. På samme måte som med for eksempel debatten om bortrykkelsen skjer før eller etter trengselen, handler det ikke om frelsesgrunnen. Alle som tror på Kristi forsoningsdød og oppstandelsen og bekjenner Jesus som sin Herre, vil få del i frelsen og det evige livet.

Så sånn sett kan vi gjerne tale med respekt til og om hverandre. Likevel mener jeg skapelsesdebatten er viktig, for det handler om Bibelens troverdighet som et åpenbaringshistorisk dokument. Og det har store implikasjoner for unge mennesker i dag at Bibelens eget vitnesbyrd om skapelsen blir avvist og skjøvet til side av en evolusjonslære, som er en myte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg vil gjøre en presisering her. De første versene i 1. Mosebok kapitel 1 kan lese på to måter. Man kan forstå hele vers 1–5 å gjelde første skapelsesdag og hevde at jorden og universet slik vi kjenner det ble skapt første dag. Vi får da en ung jord/univers på cirka 6000 år. Den andre måten er å lese vers 1 å gjelde en opprinnelig skapelse av universet.

Andre tekster viser at det har vært et himmelsk skaperverk før Gud skapte livet og mennesket på jorden. Vers 2 skildrer da jordens tilstand på den tid da Gud skal til å skape livet på jorden slik vi kjenner det. Og så begynner den seks dagers skapelsesberetning i vers 3 med: Da sa Gud…

Med sistnevnte forståelse kan universet og for den del også jorden være mye eldre enn 6000 år, hvor gammelt gir ikke Bibelen noe som helst informasjon om. Men la nå disse to tolkningene være. Det som er av største betydning teologisk er hvordan livet, slik vi kjenner det, har blitt til. Og der er Bibelens vitnesbyrd klart.

Den Allmektige Gud skapte vår verden på seks vanlige dager. Han trengte jammen ikke millioner av år, han er ikke Gud den avmektige. Som Allmektig Gud kunne han ha skapt den på seks sekund, eller to timer. Men han valgte å gjøre det på seks dager. Og vi skjønner hvorfor. Merk at i tre ulike tekster vitner Skriften at Gud skapte verden på seks dager og hvilte på den sjuende, og innstiftet sjudagers uken.

Vi må også forstå at det hadde skjedd et luciferisk syndefall i himmelen før skapelsesuken, og Gud visste at det kunne bli en satanisk infiltrering i menneskets tilværelse, med forførelse som er Satans spesialitet.

Derfor hadde den Allvitende Gud fra verdens grunnvoll ble lagt sett at menneskene ville trenge et skriftlig åpenbaringsdokument som viste Guds handling med menneskene på jorden. Og Han utvalgte Abraham og hans ætt, Israels folk, til å skrive og ta vare på de hellige skriftene, og gi dem videre til folkeslagene i tidens fylde.