PAR: Prinsesse Märtha Louise o
...
PAR: Prinsesse Märtha Louise og Shaman Durek. Foto: Daryl Henderson, NTB Scanpix
leder
Tilsynet burde grepet inn for lenge siden
Del
Hvorfor er det først nå Forbrukertilsynet begynner å interessere seg for prinsesse Märtha Louises nyåndelige forretningsdrift?

Kjærlighetens veier er uransakelige. Og som alle oss andre, må også prinsesse Märtha Louise få være glad i hvem hun vil. At det valget nå har falt på amerikaneren Durek Verrett eller Shaman Durek, som han er bedre kjent som, kan vi ikke kritisere.

Men den kommersielle, nyreligiøse virksomheten som prinsessen nå skal bedrive sammen med sjaman-kjæresten sin, er det all mulig grunn til å ta sterk avstand fra. Vi ser det derfor som positivt at Forbrukertilsynet nå signaliserer at de vil følge nøye med på aktiviteten fra de to.

Tilsynet er ikke minst opptatt av hva prinsessen og sjamanen lover under turneen. – Syke forbrukere er ofte sårbare forbrukere. Da er det problematisk om man lover mer enn det man kan holde, sier avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukertilsynet til NRK.

Forbrukertilsynet var nylig svært harde i klypa mot de kristne helbredelsespredikantene Svein Magne Pedersen og Tom Roger Edvardsen. De ble ilagt markedsføringsforbud for forbønnsvirksomheten sin.

Da er det minste man kan forvente at den samme offentlige myndigheten også reagerer når en potensiell prinsessegemal dukker opp og reklamerer for sine påståtte evner til å hjelpe kreftsyke og reversere aldringsprosessen.

Og Shaman Dureks eksklusive tjenester er i tillegg langt dyrere enn de 14 kronene minuttet som det i sin tid kostet å ringe Pedersens teletorg. Det blir jo rene vekslepenger sammenlignet med hva amerikaneren skal ha i honorar for å hjelpe sine medmennesker.

For den nye flammen til Märtha Louise er vant til både å omgås med og ta seg betalt av Hollywood-kjendiser. Det påvirker naturlig nok også prisnivået. Den som vil bestille akkurat denne høykost-sjamanen til å slå på runebomme og drive ånder inn eller ut, må være beredt til å punge ut med den nette sum av 3000 kroner timen.

Og hvem vet, han skriver kanskje regning med gaffel også? Dyrt blir det i hvert fall.

Det er bra at tilsynet bekrefter at det skal være likhet for loven. Selv kongelige og deres partnere må forholde seg til lov og rett, regler for markedsføring og forbudet mot å ta syke i kur uten legelisens.

Men vi sitter likevel igjen med noen spørsmål. Hva er grunnen til at det er først nå, når en amerikansk sjaman materialiserer seg ved prinsessens side, at Forbrukertilsynet vurderer å ta affære? Hvorfor har de ikke grepet inn mot prinsessens virksomhet tidligere?

Det er jo over ti år siden hun lanserte sin velsmurte, nyåndelige business. Prinsesse Märtha Louise har siden tjent gode penger på å holde kurs i reading og healing og lære folk å snakke med engler, ånder og tidvis avdøde personer.

Hvorfor har ikke dette vært av interesse for Forbrukertilsynet? Hvor gode har de vært til å forsvare forbrukernes interesser i møte med denne typen kvakksalveri?

Hvorfor har prinsessen kunnet markedsføre sin virksomhet mens Pedersen og Edvardsen ble truet med bøter?

Er det kanskje likevel forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker? Eller i dette tilfellet: En nyåndelig prinsesse og en kristen helbredelsespredikant?

leder,svein magne pedersen,tom roger edvardsen,debatt,lederartikkel,durek verrett,sjaman durek,shaman durek,derek verrett,märtha louise,forbrukertilsynet