KRITIKK: TV Visjon Norges Jan
...
KRITIKK: TV Visjon Norges Jan Hanvold er kritisk til Dagens dekning av Forbrukertilsynets varslede bot mot kanalens web-shop for markedsføringen av chaga-dråpene på bildet. Foto: Bjørn Olav Hammerstad
kommentar
Hellig drikk i kristen nettbutikk
Del
Hva har en hellig samisk drikk som brukes av sjamaner å gjøre i webshoppen til en kristen TV-kanal?

Dagen-saken om TV Visjon Norges reklame for en angivelig virushemmende drikk gikk nylig land og strand rundt.

Oppslaget om at Forbrukertilsynet varsler en bot til kanalens nettbutikk på hele 250.000 kroner ble sitert i TV, radio og en lang rekke medier over hele landet.

Det er for så vidt ikke overraskende. Markedsføring av produkter som hevdes å kunne ha en positiv virkning mot virus vekker naturlig nok oppmerksomhet i en tid når så mange frykter korona-døden.

TV-kanalens sjef Jan Hanvold ville den gang ikke gi noen kommentar til Dagen. Men nå har han i stedet tatt bladet fra munnen i siste nummer av Norge Idag.

Den avisen følger også opp med ikke mindre enn to lederartikler om saken. Det spres en rekke misforståelser, halvsannheter og uriktigheter som vi gjerne vil oppklare.

Vi skulle helst ønske at Hanvold ville gi sitt syn på saken i Dagen. Det er han alltid hjertelig velkommen til. Men når han konsekvent avviser de mulighetene han gis, så får det bli med denne typen litt haltende kommunikasjon.

Dagen kan ikke la helt urimelige påstander om at vi fabrikkerer oppslag, driver forfølgelse og så videre stå uimotsagt. Heller ikke at vi «pisker andre kristne», «gir dem tornekrone på» eller «pusser statens organer på andre kristne media».

Saken fremstilles helt feilaktig som om Dagen aktivt skal ha prøvd å få påført Hanvold en bot og dermed et betydelig økonomisk tap.

Faktum er at Forbrukertilsynet hadde opprettet sak på egen hånd og uavhengig av den helt ordinære journalistiske kontakten Dagen hadde med dem i etterkant.

Vi vil også ta sterk avstand fra at det skulle ligge noe kristendomsfiendtlig i den mulige bøteleggingen av TV Visjon Norge.

En Dagbladet-annonse av samme type kan nå resultere i en bot på kr 400.000, altså en enda større økonomisk straff enn den som er varslet mot TV Visjon Norge.

La oss så forklare bakgrunnen for oppslaget med TV Visjon Norge og drikken med påstått virushemmende kvaliteter. For det første er det viktig å være klar over at Dagen alltid har vært kritisk til den kyniske alternativ-bransjen som det omtalte produktet beviselig hører hjemme i.

Det ikke finnes noen dokumentasjon for at denne typen drikker har virushemmende virkning. Og hvis det virkelig hadde hatt en slik medisinsk effekt i bekjempelsen av virus, ville det heller ikke vært tillatt å selge det på TV Visjon Norges hjemmesider.

Da ville det være snakk om et smått sensasjonelt legemiddel som helsemyndighetene ville vært meget interessert i å få distribuert til så mange som mulig som et våpen i kampen mot covid-19.

Slik er det selvfølgelig ikke. Produktet «Chaga ekstrakt», som det her er snakk om, fremstilles i egenreklamen som flytende kreftkjuke, en sopp eller parasitt som vokser på bjørketrær.

Denne reklamen publiserte Visjon TV & Webshop på Facebook. Foto: Skjermdump

Det skal ikke mer enn et enkelt nettsøk til for å avsløre denne drikkens interessante religiøse bakgrunn. Og da snakker vi ikke om evangelisk eller karismatisk kristendom, for å si det sånn. Chaga er ifølge samisk folketro en hellig drikk. På det samiske språket kalles den for báhkkol eller báhkkololmmai.

Direkte oversatt skal báhkkololmmai bety chagafolket, altså de underjordiske som bor i skogen og er knyttet til chagaens kraft. Chaga-drikken brukes også i dag av vår tids sjamaner, slik for eksempel Kristoffer Kaayne Kaalsaas har dokumentert i sin mastergradsoppgave «Norsk nysjamanisme i media» fra 2017.

Hvordan et sånt produkt kan havne i sortimentet til en kristen TV-kanal, må de nesten selv forklare. Og Norge Idag bør kanskje også svare på hvorfor de forsvarer at en kristen TV-kanal selger og markedsfører slikt.

Vi er klar over at chaga-drikken har vært til salgs i TV Visjon Norges nettbutikk over en lengre periode. Men 19. mars i år, altså etter at korona-frykten hadde satt inn for alvor i det norske folk, la TV Visjon Norges webshop ut ny markedsføring i sosiale medier.

Der het det altså at produktet var «virushemmende». Og det ble lagt til at akkurat det var «viktig i disse tider».

Det er veldig beklagelig at folk prøver å tjene penger på folks frykt mens koronaen herjer. Og ekstra beklagelig er det at kristne aktører deltar i den typen virksomhet.

Det ber vi ikke om unnskylding for å ha omtalt.

vebjørn selbekk,kommentar,visjon norge,jan hanvold,tv visjon norge,forbrukertilsynet,bot,markedsføring,markedsføringsloven,dagbladet,samisk,koronaviruset,koronavirus,korona,norge idag