FØRSTE KVINNE: Er det ikke lenger plass for bibeltro prester i Dnk som sier nei både til kvinnelige prester og til å vie enkjønnede par, spør innsenderne. Bildet viser Lyngen kirke i Nord-Troms.

Har kvinnelige prester førsteprioritet?

Biskopen forkaster «et Herrens bud», men ­holder fast ved den sekulære likestillings­ideologien, noe som også de øvrige biskopene gjør. Hva slags troskap er dette?

Gjennom media er vi blitt gjort kjent med at Nord-Hålogaland bispedømme har tilbudt en kvinnelig prest en stilling i Nord-Troms prosti. Det var tre søkere til stillingen, to menn og en kvinne. Selv om en av de mannlige prestene vikarierte som sokneprest i prostiet, ble han ikke tilbudt stillingen.

Selv om Dnk har to likestilte syn på homofilt samliv, så ble ikke denne konservative presten tilbudt stillingen. I tillegg ble det opplyst at dersom ikke den kvinnelige presten tok imot stillingen, så ville ikke vikaren få den, men den ville bli utlyst på nytt. Det synes som om Bispedømmerådet mener at prestestillingen bør stå vakant framfor at en bibeltro prest skal få den.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi reagerer sterkt på denne behandlingen av denne presten. Er det ikke lenger plass for bibeltro prester i Dnk som sier nei både til kvinnelige prester og til å vie enkjønnede par?

Det er nemlig andre gangen han blir tilsidesatt. Første gangen var det to søkere til stillingen, og han ble innstilt av menighetsrådet, men bispedømmerådet vil ikke utnevne ham, men han ble tilbudt stilling som vikar i ett år. Det sa han ja til.

Vi vil på denne måten uttrykke vår støtte til den vikarierende presten og læstadianerne som ikke vil la seg betjene av en kvinnelig prest.

Vi forstår godt frustrasjonen blant læstadianerne over denne utnevningen, og vi støtter dem med å finne alternative løsninger.

At biskop Olav Øygard mener at læstadianerne må endre sitt syn på denne saken, vitner om en kritisk holdning til Bibelen på dette området selv om han er villig å stille opp med en mannlig prest av og til.

Vi vil gjerne utfordre ham til å vise ut fra Bibelen hvor det står at kvinner kan være hyrder og lærere i Guds menighet.

Vi hevder at alle Guds barn er likeverdige for Gud og hører til i det alminnelige prestedømmet. Men Skriften taler om at hyrde/lærer/forstanderfunksjon eller tjeneste er forbeholdt den troende mann som Herren har utrustet og kalt til denne oppgave eller tjeneste. Det er begrunnet ut fra skapelse, syndefall, forløsning og et Herrens bud (1 Tim 2,11 ff; Ef 5,22 ff; 1 Kor 14,34 ff).

Vi vil minne om at da Ingrid Bjerkås ble ordinert av den liberale Hamar-biskopen i 1961, utløste denne ordinasjonen sterke protester fra kirkelig hold.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Før selve ordinasjonen sendte seks av Dnks ni biskoper ut en erklæring i anledning Regjeringen hadde gitt ordinasjonsløyve til en kvinnelig teolog hvor det blant annet sies:

«Vi finner det umulig å forene kvinnelig prestetjeneste med det nye testamentes grunnholdning og med direkte utsagn. Det avviser kvinnens adgang til hyrde- og lærerembetet og begrunner det prinsipielt med å henvise til Guds skaperordning og til Herrens eget bud. Dermed kjenner vi oss bundet av det Guds ord som vi i all vår tjeneste har forpliktet oss på.»

Biskopene pekte også på at dette spørsmålet vil skape mye uro og samvittighets problemer hos mange. Dette nevnte også biskop Skard i 1960 hvor han sier: «Så lenge Bibelen lyder slik som den lyder, vil det aldri kunne bli ro omkring kvinneprest-reformen.»

Men nå for tida har biskoper og prester en helt annen holdning til Guds hellige ord selv om biskop Bo Giertz hevder at spørsmålet om kvinnelige prester er et testspørsmål på bibeltroskap.

I dag ser det dessverre ut som om de fleste i Dnk omtolker Guds ord og tilpasser det til tidsåndens diktatur.

Alle biskopene i Dnk (fem menn og sju kvinner og sannsynligvis de fleste prestene) har forkastet «et Herrens bud» i spørsmålet om kvinnelige prester. (1 Kor 14,37). Likedan sier også de fleste biskopene ja til homofilt samliv, noe som Guds ord avviser i sterke ordlag. (Rom 1,27; 1 Kor 6,9–10).

Og minst tre biskoper bifaller loven om provosert abort. At Dnk kan ha slike biskoper som bryter med dens grunnlag, Bibelen og bekjennelsen, er bedrøvelig og tragisk.

Biskop Øygard sier at han ikke er imot kvinnelige prester følgelig kan han ikke la være å følge likestillingsloven å ansette en kvinne hvis hun er kvalifisert.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Med andre ord: Biskopen forkaster «et Herrens bud», men holder fast ved den sekulære likestillingsideologien, noe som også de øvrige biskopene gjør. Hva slags troskap er dette?

Vi vil oppfordre til bønn for den bibeltro presten og læstadianerne om at Herren må se til dem og åpne en annen dør for dem til tross for bispedømmerådets vedtak.

Olav H. Kydland, Eivind Gjerde, Otto Jakobsen, Nils Terje Aarsland, Steinar Malmin, Anita Malmin, Torstein Svela, Harald Claudius, Arne BjergaIsak Skorpen, Bernt Årseth, Tom Dervola Oseberg, Erik Høiby, Olav Stokka, Olav Berg Lyngmo

Les også
Menighet skuffet over at kvinne tilbys prestejobb
Les også
– Kvinneprest vil gå ut over kirkesøkning
Les også
Biskop Olav Øygard: – Kvinnelige prester er kommet for å bli